Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Hjälp - monsterförbrukning!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hjälp - monsterförbrukning! (läst 17975 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
humlan57
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2701
Karma +0/-4
humlan57
SV: Hjälp - monsterförbrukning!
«
Svar #30 skrivet:
16 mars 2007, 11:46:02 »
Citera
Värmekamera finns möjligen att hyra på de ställen som hyr ut verktyg/maskiner eller så får Du anlita nån byggfirma till att göra jobbet, men titta i "Gula sidorna"..., annars finns ju Internet.
Å jag antar att Du kommer att hitta ordenliga läckage bl.a under fönstren, å då är det perfekt att skumspruta. Ingen direkt åverkan på nåt, ofta bara bort med fodren på in eller utsidan å borra några hål. Sen fyller man på med skum, till det blir fullt. Inget klet, inga fläckar, ingen sprängverkan, å skummet i sig själv binder eller suger inte åt sig fukt heller. Det överskott som kommer ut, å ut kommer det
överallt
i varenda minsta lilla springa, å där man minst anar det, tro mig
Men det är bara å torka bort, utan några som helst problem Thumbsup En helt perfekt lösning, om det är "svåra" utrymmen som behöver isoleras...
mvh humlan.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9882
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #31 skrivet:
16 mars 2007, 11:55:06 »
Citera
Om leverantörerna visste om att en tidigare ouppvärmd källare skulle värmas, och det verkar så, är det nog förklaringen till valet av pumpstorlek. Det är svårt att veta var förbrukningen kommer att hamna i ett sådant fall.
Fanns det någon prognos på antal kompressortimmar per år i kalkylen? Kalkylens 13400 kWh tyder på att man har räknat på ett större värmebehov än vad som motsvarar 3,5 m3 olja. Går man på samma fördelning panna/kompressor som erp har har man räknat med att huset behöver mer än 30 000 kWh/år. Det motsvarar ca 4 m3 olja. Källaren verkar vara med i kalkylen.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #32 skrivet:
16 mars 2007, 12:31:28 »
Citera
Ctc rekomenderar följande :
2-3 m3 olja ; EcoAir 105
3-4 m3 olja ; EcoAir 107
4-5 m3 olja ; EcoAir 109
5- m3 olja ; EcoAir 111
Tycker fortfarande att pumpens storlek förvånar med det som är känt om förbrukningen, det verkar ju som om man räknat med en oljeförbrukning på över 5 kubikmeter, eftersom flera har rekomenderat en 111:a.
«
Senast ändrad: 16 mars 2007, 12:34:32 av erp
»
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
anteisr
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Kön:
anteisr
«
Svar #33 skrivet:
16 mars 2007, 19:39:38 »
Citera
Hej
Här kommer lite av mina erfarenheter med CTC. Dock en ecoheat men funktionen är ju den samma.
Sänk genast tempen i övre delen till 45 eller under. Jag har haft min på 41 hela vintern och det har funkat bra. CTCn har en egenhet att sätta elpatronen "framledningsvärde +7gr. alltså har du ett framledning värde som ligger på 55gr så sätts den automatiskt på 62gr. " Det kan bli en hel del extra kwh.
Öppna alla termostater till max. Även de i källarn. Bättre flöde gör att pumpen mår bättre. Jag hade 2 st termostater som fastnat och när jag fick upp dessa så sänktes framledningen från 48 till 43 och då var det -17gr ute. Och då har jag 15 element i huset.
Det sista jag märkte var att kör utan innegivare tills du har hittat rätt kurva för huset. Jag började med en för låg kurva samt innegivaren på 21.5gr Det tyckte ej pumpen om utan gick väldigft konstigt med mycket stöttning med elpatronen.
När jag fixat de ovan nämda sakerna så går elpatronen endast in när både jag och frugan duchar efter varandra. Då sjunker tempen till strax under 40gr i övre pannan. Då kör den upp till 43 gr på några minuter. Det blir inte många kr.
Mvh
//Anders
Loggat
CTC Ecoheat 8.5, 180m borra
120m2 plus källare i V-norrland
Rollster
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
Fullständig Förbränning !
Rollster
«
Svar #34 skrivet:
17 mars 2007, 21:40:04 »
Citera
HEJ !
Hurblev det med trycket i systemet sjunker det ännu bara, eller har det stabiliserat sig , roligt att höra !
kräv en ny värmepump om detta inte börjar fungera snart !!
Loggat
Älvsbyhus byggt 2004 1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.
AJ
Expert på värmepump
Stad/land: Råå
Antal inlägg: 227
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
AJ
«
Svar #35 skrivet:
20 mars 2007, 23:04:40 »
Citera
Bor i Skåne, gjorde av med 3½ m3 olja innan, har en pump motsvarande (drygt) en 107:a. Ser ut att göra av med ca 9500 kWh under senaste 12 månaderna med denna varma vinter. Givetvis är det fel på din anläggning. Inte ens när jag har pumpen avstängd och bara kör på patronerna når jag riktigt upp till din förbrukning. Stå på dig!
Anders
Loggat
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.
Värmit
Nybörjare
Stad/land: Malmö
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Kön:
Värmit
«
Svar #36 skrivet:
26 mars 2007, 12:40:13 »
Citera
Hej!
Har nu gått ca 10dagar sedan jag skrev något i forumet och det är dags att uppdatera vad som hänt
.
Väntar fortfarande på kontakt med Enertech/CTC. Installatören har varit och dubbel/trippelkollat installationen och konstaterat att allt är i sin ordning. Visserligen ligger det i installatörens intresse att påvisa att allt är som det ska, men jag tycker att det faktiskt verkar stämma (bör dock förmodligen klargöra för alla som läser detta att jag fortfarande har väldigt dålig koll
på värmesystemet)! Skönt är i alla fall att installatören helt är med på att förbrukningen ligger skyhögt över vad som kan anses skäligt.
Vi har diskuterat inställningar av anläggningen med panntemperaturer, framledningstemperaturer osv och konstaterat att de nuvarande inställningarna stämmer överens med vad de brukar lägga dem på. Jag tror säkert att systemet kan trimmas ytterligare, något som flera av er påpekat, men utväxlingen av dessa ska inte påverka förbrukningen med mer än någon/några procent. Faktum kvarstår att förbrukningen ligger någonstans omkring 300% över vad den borde vara. Känns därför inte som läge att experimentera med inställningarna i nuläget. Låter alltså installatören ta fullt ansvar för dessa och låter dem ta eventuell strid med CTC om de inte skulle vara överens
.
Roland
: Helt rätt och riktigt – i kalkylen har det räknats på 4kubik olja inklusive källaren även om förbrukningen egentligen snarare borde räknats på motsvarande 3kubik (se mail nedan). Tidigare ägare har kört värme i källaren, men förmodligen någon grad kallare än vi gör. Stor skillnad dock i isolering nu jmf med tidigare...
Rollster
: Trycket fortsätter sjunka, men jag låter det bero tills vidare. Ska givetvis följa upp och få ordning på det då övriga problem är lösta. Återkommer om det! Angående ny värmepump så har jag inte ställt några sådana krav ännu – biter ihop hårt än så länge och försöker bete mig civiliserat – ett tag till...
Anteisr
: Tack för tipset – ska ta itu med det så småningom! Då är det bra att veta hur andra gör så man slipper uppfinna hjulet på nytt.
Erp
: Jag blir också fundersam om storleken, men får acceptera installatörens rekommendation. De har också kollat av dimensionering av systemet med Enertech/CTC som inte haft några invändningar! Ju mer jag läser på i ämnet ju mer benägen blir jag att hålla med dig – en 109:a eller 107:a borde kanske varit tillräcklig. Panntemperaturen ska jag definitivt ta tag i, men först när övriga problem är lösta. Nedan finns mer om husets tidigare oljeförbrukning. Hys inga förhoppningar om att jag ska kunna hjälpa någon annan, jag klarar ju knappt av att hjälpa mig själv! Född högerhänt med två vänstertummar mitt i handflatorna på två vänsterarmar...
Humlan
: Tack igen för tipset! Undrar om jag skulle skumspruta hela kåken & bara lämna ytterdörren fri – borde hålla ner elförbrukningen rejält...
AJ
: Tackar för siffrorna – är jäkligt skönt att få lite jämförelser. Räknar med att det lär bli fight om vem som ska stå för fakturorna och ju mer info jag får om andras system desto lättare blir det att lägga nivån på mina krav :,v( (se mail nedan)!
Även om det blir en hel del upprepning så bifogar jag här det mail som jag tidigare skickat till installatören och CTC för er som orkar läsa det b00k (kalkyl som jag hänvisat till finns inte med):
Här kommer lite siffror för elförbrukningar, olje- och elförbrukning historiskt samt lite tankar kring förbrukningen och vad som borde vara rimligt. För att jämföra med kalkylen har jag även bifogat denna.
Elpanna – driftinfo
15/3 2007 kl. 13.00
Historisk driftinfo:
Total drifttid 3.512 timmar
Elvärme 14.641kWh
Högsta framledning 60 grader
Kompressor - Total drifttid 2.982 timmar
Kompressor - Drifttid/24h 11 timmar 01minuter
Kompressor - Starter/24h 39st
Aktuell driftinfo:
Ute 11 grader
Rum 21,8 grader (21,0 grader)
Panna 62 grader (60 grader)
Framledning 32 grader (32 grader)
Panna nedre 38 grader (40 grader)
Hetgas 45 grader
Kompressor Från
Fläkt Från
Laddpump Från
VP in/ut 34/38 grader
Ute VP 10 grader
Radiatorpump Till
Eleffekt 0,0+0
Strömuttag 0A (18A)
Total förbrukning för värmesystemet = elvärme förbrukning + (antal kompressortimmar x tillförd effekt av värmepump vid specifikt temperaturintervall)
För att räkna ut total elförbrukning ska alltså följande värden användas;
Elvärme förbrukning: 14.641kWh
Antal kompressortimmar: 2.982 timmar
Tillförd effekt för EcoAir 111 är 3,4kW vid +8 grader, 3,2 vid 0 grader och 2,9kW vid –10 grader. Temperatur aktuell period har legat över +4 grader, vilket torde medföra tillförd effekt på ca 3,3kW.
14.641 + (2.982 x 3,3) = 24.481kWh
Total förbrukning för värmesystemet är då 24.481kWh under perioden 20/10-06 till 15/3-07.
Det är 146 dagar och dagsförbrukning exkl hushållsel = 167,68kWh/dag!!!
Jag har tyvärr inte gjort elavläsningar kontinuerligt (för att jag inte visste att det skulle behövas), men som exempel läste jag av den totala förbrukningen, inkl hushållsel, från elmätare mellan 27/1-07 till 1/3-07. För dessa 33 dagar låg förbrukningen på 5.320kWh = 161,21kWh/dag. Detta stämmer alltså överens med räknexemplet ovan.
För att få veta vad som är rimlig förbrukning för huset är enda säkra sättet att titta på hur förbrukningen sett ut tidigare. Därför kommer här hushållselen samt oljeförbrukningen med den tidigare oljepannan.
Hushållsel
År Årsförbrukning kWh
2002 4.461
2003 5.196
2004 5.196
2005 6.579
Oljeleveranser
År Datum Antal liter
2000 11/4 2.890
2001 3/4 2.130
2001 28/9 1.500
2002 2/4 1.509
2002 23/11 1.000
2003 14/1 1.560
2003 16/5 1.445
2004 9/1 1.501
2004 22/4 225
2004 22/7 1.501
2005 21/1 1.500
Om vi antar att oljetanken vid första påfyllningen 11/4 2000 varit tom och att
sista påfyllningen 21/1 2005 räckt till minst april 2005 så kan vi räkna på 5 hela år.
Total förbrukning på 5 år = ca 16.761 liter olja. Det ger utslaget ca 3,352 kubikmeter olja/år under 5 års tid och borde vara representativ för den historiska förbrukningen med de förutsättningar som fanns då.
I kalkylen för energiåtgång från XXX lades, i samråd med säljaren, 4 kubikmeter olja/år ”för att gardera oss mot en glädjekalkyl”. Den verkliga motsvarande oljeförbrukningen är därmed endast 83,8% jämfört med den kalkylerade.
Detta innebär att den beräknade energiåtgången med nya värmesystemet också borde vara 83,8% av den uppskattade. Dvs 83,8% av 13.400kWh = 11.229kWh för ett medelår. Sedan värmesystemet installerats har vi haft mycket varmt med den varmaste uppmätta vintern någonsin och en rekordtidig vår.
Ska vi jämföra förbrukningen med oljeåtgången ska det också konstateras att den gamla oljepannan inte servats sedan mitten av 1980-talet och därför förbrukade mycket mer än vad den borde. Vi har sedan vi tog över huset genomfört en mängd energibesparande åtgärder. Vi har tätat om båda ytterdörrarna (mycket otäta tidigare), tätat om båda balkongdörrarna (mycket otäta tidigare) och satt extra glas i alla källarfönster där det tidigare bara varit 1-glasfönster. Dessutom har vi sett över fönster och bytt ut värmen i badrummet och den tidigare hallen på totalt 8kvm till elgolvvärme som går på hushållsel och därigenom minskar den uppvärmda ytan för värmesystemet ytterligare. Temperatur i huset har varit inställd på 21 – 21,5 grader, men har i praktiken legat på mellan 21 – 22 grader mitt i huset enligt pannans termometer. I källaren har temperaturen huvudsakligen legat mellan 17 – 19 grader mitt i huset med lägre temperatur närmare fönster och ytterväggar. Vi använder lågenergilampor där det går och är bara två personer i hushållet.
Totalt ska det motsvarande värmebehovet idag ligga på maximalt 3 kubikmeter olja. Skulle vi räkna på det sättet så blir beräkningen för kalkylen istället 75%. 75% av 13.400kWh = 10.050kWh/år ett normalår. Med årets temperaturer bör det dessutom förbrukas avsevärt mycket mindre än så.
Om vi antar att de snart 5månader värmesystemet varit igång motsvarar ca 75% av årsförbrukningen borde vår värmeförbrukning inte ligga högre än ca 7.500kWh. Med hänsyn till den varma vintern är det skäligt att anta att förbrukningen i realiteten hamnat omkring 6.000kWh.
Sammanfattningsvis konstaterar jag att det är omöjligt att vi har förbrukat ca 25.000kWh sedan installation av värmesystemet i slutet av oktober 2006. Om mina uträkningar stämmer (vilket jag tror att de gör med viss marginal uppåt/nedåt) så har det förbrukats ungefär 19.000kWh mer än vad som är rimligt!
Hoppas att XXX tillsammans med CTC kan hitta felet snabbt och åtgärda det så vi får reda ut kostnaderna och vem som ska stå för vad!
Behöver jag komplettera med ytterligare info gör jag gärna det om jag bara kan.
Vänligen
INGEN SKRIVER LIKA LÅNGA INLÄGG SOM JAG ELLER GÖR AV MED LIKA MYCKET EL SOM JAG - SKÖNT ATT LIGGA I TOPP NÅGONSTANS!
Loggat
CTC EcoEl Elpanna & EcoAir 111 VP, installerad 061020. 2-plans funkishus 1937 med källare på 134+69kvm i Malmö. 21,5 grader i hus/19 grader i källare. Vattenburet radiatorsystem i hela huset förutom badrum övervåning på 8kvm med elgolvvärme.
Gäst 999
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2351
Karma +12/-7
Gäst 999
«
Svar #37 skrivet:
26 mars 2007, 14:09:33 »
Citera
Så skall ett mail om man vill klaga se ut....saklig fakta hela vägen....kan dom säga emot dig så är dom inte dåliga..... Thumbsup
Loggat
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #38 skrivet:
26 mars 2007, 15:10:48 »
Citera
Hej igen
Det finns två saker som slår en direkt.
Dels att panntemperaturen övre ligger runt 60 ºC, det innebär att pannan står och värmer varmvatten hela tiden, den ska förbruka betydligt mindre energi än pumpen. Den brukar vara fabriksinställd till 50 ºC. Nu på våren drar min panna 2-4 kWh per dygn och pumpen går 8-12 timmar per dygn med runt 25 starter.
Dels ser man att pumpen startar ovanligt ofta, min pump startar mellan 20 och 30 gånger när det är ett par plusgrader, att pumpen startar så ofta beror förmodligen på att den är överdimensionerad och värmer snabbt upp vattnet till önskad temp. Det gör att den går rätt korta stunder, men ofta.
Bortset från dessa två grejer ser resten ganska normalt ut.
Panna övre bör du sätta till 48 eller 47 grader, det som kan hända är att varmvattnet tryter, men då kan du öka någon grad. Kompressorns starter kan du hålla ner genom att ändra under fabriksinställningar, ändra Diff start/stopp från 5 till exemelvis 7, då kommer pumpen att gå något längre mellan varje start. För att göra det här behöver du en kod, den finns på forumet.
För övrigt bör du ju prata med Ctc eller din installatör, dom har förhoppningsvis rätt kunskaper och kan ju se allt på plats, och kolla med Ctc vad de säger om pumpens storlek, den verkar ganska stor för 4 m3 olja.
«
Senast ändrad: 26 mars 2007, 16:29:13 av erp
»
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
Farbror Sven
Expert på värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 208
Karma +0/-0
Kön:
Pumpa på
Farbror Sven
«
Svar #39 skrivet:
26 mars 2007, 16:53:25 »
Citera
Ursäkta en väldigt vild tanke från en som inte kan något överhuvudtaget om CTCs luftvärmepumpar.
Jag kan inte se någonstans i tråden att det är konstaterat att pumpen producerar någon värme överhuvud taget. Skulle det kunna vara möjligt att pumpen istället för att generera värme lämnar ifrån sig värme till utedelen som sedan "effektivt" värmer upp grannskapet?
Loggat
Hus i Göteborg 2 våningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav två har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005
Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/år
Två elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare på 300liter. Total el ca:17000kWh/år.
2006 total el:13850 kWh/år + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/år
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #40 skrivet:
26 mars 2007, 17:55:07 »
Citera
Ingen dum tanke, om man funderar på förbrukningen. Men VP in/ut 34/38 grader innebär att vattnet är 4 grader varmare när det lämnar pumpen än när det kommer in till den. In är mot pumpen och ut är från pumpen.
Men att pannan är 62 grader varm måste vara felinställt, det gör ju att pannans övre patron går ständigt. Panna övre ska vara ställd så lågt som möjligt.
Min framledningstemp är just nu 32 ºC och övre panna är 48 ºC. Skulle jag ställa panna övre till 60 ºC, skulle pannan gå hela tiden och min elförbrukning skulle väl kanske fördubblas.
«
Senast ändrad: 26 mars 2007, 18:02:09 av erp
»
Loggat
Farbror Sven
Expert på värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 208
Karma +0/-0
Kön:
Pumpa på
Farbror Sven
«
Svar #41 skrivet:
26 mars 2007, 18:03:05 »
Citera
Nu är jag ute på väldigt hal is.
Men det tillfälle som du refererar till 34/38 grader, står det ju samtidigt pump från och fläkt från.
Loggat
Hus i Göteborg 2 våningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav två har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005
Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/år
Två elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare på 300liter. Total el ca:17000kWh/år.
2006 total el:13850 kWh/år + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/år
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #42 skrivet:
26 mars 2007, 18:12:29 »
Citera
Ja det är riktigt, men när pumpen och fläkten stannat, så cikulerar vattnet fortfarande genom VP och värms upp trots att den inte går, ända tills hetgastempen är så låg att den inte ger mer värme. Pumpen startar igen när systemet anser att det är dags, men vattnet går hela tiden genom pumpen, det är bara det att när pumpen går står det i stället kanske in/ut 35/40 eller något sådant.
När pumpen stannar resp stoppar är en av sakerna jag är osäker på. Jag ställde frågan en gång på forumet om någon visste exakt vad som får pumpen att starta resp stoppa,men jag har inte fått något svar hittills.
«
Senast ändrad: 26 mars 2007, 18:17:10 av erp
»
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #43 skrivet:
26 mars 2007, 18:51:48 »
Citera
Med elpatronen så högt ställt blir det då inte en elpanna av vp när det är kallt ute!?
Kompressorn stannar pga av för hög panntemp!?
Stäng av elpatronen, nu kan du väl inte behöva den!?
viktigt att kompressorn går oavbrutet vid kyla, den ska aldrig stanna. (utom vid avfrostning)
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #44 skrivet:
26 mars 2007, 19:36:44 »
Citera
Ja i det närmaste blir det så.
Men elpatronen ska inte stängas av, den sörjer för varmvattnet, men den ska sänkas så lågt som möjligt, 47-48 grader bör räcka.
Kompressorn stannar nog inte pga den övre tempen, det är ju bara 38 grader i nedre pannan, den har ju gått 10 timmar senaste dygnet och närmare 3000 timmar sedan inst. Men pannan har ju gått mycket mer än pumpen, det måste bero på den höga inställningen av övre panntempen, börvärdet är 62 ºC, det gör att pannan värmer varmvatten till ingen nytta och går mest hela tiden, för mycket av värmen hjälper nog pumpen också, det kan kanske vara en orsak till att pumpen startar så ofta, eftersom pannan förmodligen hjälper till att värma även radiatorvattnet.
«
Senast ändrad: 26 mars 2007, 19:40:34 av erp
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Hjälp - monsterförbrukning!
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 806
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info