0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu vet jag inte hur ditt system fungerar men några saker att fundera på:* Vad används elen (elpannan) till? Värma varmvatten? Ge tillskott till radiatorvärme? Både och?* Varför har du så hög framledningstemp (60 ºC)? Stänger din kompressor av vid 48 ºC och går systemet då på ren el?* Läcker ditt system VV? Har du täta VV-värmningar på ren el trots att ingen VV används?
Jag gissar att källaren inte var uppvärmd under oljepannetiden, med enkla glas i fönstren gör man gärna inte det. Jag skulle därför ta mig en funderare på hur isoleringen är där. Källare kan dra otroliga mängder värme. Det kunde var idé att prova med att stänga av värmen i källaren några dagar och se förändringen. Det behövs säkert några dagar då värmen kan behöva ökas i övriga huset. Det tar tid innan temperaturjämvikter ställer in sig. Troligen fanns det ingen golvvärme i badrummet heller. I och för sig var utrymmet varmt tidigare också men nu kanske det är ytterligare några grader varmare plus att frånluften ofta sugs ut från badrum och liknande utrymmen. Det ökar ventilationsförlusterna för kanske hela lufflödet från huset även om uppvärmda ytan är liten. 3,5 m3 olja bör bli ca 27000 kWh till huset så 24481 kWh för vad som bör vara 60-70 % av årsförbrukningen låter mycket.