Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundläggande Fakta Nibe 1215-7  (läst 96761 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #75 skrivet: 22 december 2004, 16:29:13 »
Citera
Jag kan dock konstatera att jag inte tycker det är samma "stuns" i värmen som det var när jag körde med fabriksinställningarna på TS-gradmin. Skulle gissa på 0,5 grader lägre inomhustemperatur jämfört med tidigare.

Höjer man gradminuterna innan tillskottet får gå i då sänks tempen en aaaning, men det är bara innan det tillåts starta. Blir det kallare då funkar det som förrut, fördröjning kommar ju bara innan tillskottet tillsåts starta första gången. sjunker tempen ytterligare ute då jobbar tillksottet upp till det (ändrade) inställda värdet.
Att det blir svalare kan ju bero på annat också tex vind....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #76 skrivet: 22 december 2004, 22:04:37 »
Eller kurvlutningen.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #77 skrivet: 23 december 2004, 16:16:18 »
Tack Grabbar
Viisst finns det en möjlighet att vinden kan ha spelat en roll i detta drama. Det var faktiskt ganska blåsigt de aktuella dygnen.

Att det skulle vara fel kurvlutning tror jag däremot inte alls. Jag provade en gång med att gå ner till 8:ans lutning. Men det märktes direkt (dygnet efter) att systemet inte hängde med när temperaturen sjönk. VB-f börvärdet blev för lågt och temperaturen i huset sjönk under det önskade. Nej kurva 9 känns bättre.

Eftersom pumpen "varvade ur", dvs gick oavbrutet utan stopp känns ändå inställningarna rimliga. Jag fick max ur pumpen och tillskottet hjälpte till lite när det blev för jobbigt.

Jag bestämmer mig för att skylla på vindfaktorn och låter det hela vara som det är tills jag fått prova kallare väder under längre tid (när nu det kan bli, temperaturen i Sundsvall åker ju tamej f-n som en jo-jo).

God Jul säger jag redan trots att jag med största säkerhet ändå kommer gå in på detta forum igen innan julafton tagit sitt slut (helt otroligt vad värmepumpens inställningar kan beröra en människa igentligen......)

Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #78 skrivet: 23 december 2004, 16:19:38 »
........jo just det: Det jag menade med kurvlutningen är att jag tidigare tyckt att kurva 9 fungerat väldigt bra tidigare vid kallare väderlek. När det blivit kallare har systemet "svarat" upp på ett bra sätt, det gk´jorde det inte med jkurva 8 och kurva 10 tror jag blir för aggressiv.


God Jul igen.....
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #79 skrivet: 03 januari 2005, 11:46:43 »
Nytt År och nya funderingar!

På senaste tiden har det varit stabil och fin inomhustemperatur, även när det varit lite kallare. Förra gångens dipp måste alltså ha berott på vinden.
Jag har dessutom ökat TS-gradmin till 500 så nu åker jag alltså på 80 på VP och 500 på TS.

Nu till frågan: Förra veckan höll jag på att måla inne i pannrummet och fick då förmånen att "bo" tillsammans med värmepumpen i många timmar. Då kunde jag studera hur den jobbade lite noggrannare. Och det var en sak som jag reagerade på. Temperaturen var ca -3 grader och pumpen startade på gradminuter -80. Sedan tuffade den på. Men det var när den stannade som jag reagerade: Det verkade som om den stannade till följd av VP-diff 13 grader (jag har ju inte ändrat den parametern ännu).

I andra inlägg har jag sett att flera av er propagerar för att man även ska öka denna parameter för att den inte ska lägga sig i regleringen. Låter lätt men tyvärr vill jag inte göra en sådan ändring utan att ha bottnat ärendet (som vanligt).

Min teori: Om jag ökar VP-diff till låt säga 19 (eller vad är nu lämpligt?). Då kommer pumpen att gå längre innan den slår av vid en viss väderlek. Men spelar det verkligen någon roll? Vid kallare väder kan jag aldrig tänka mig att han når VP-diff uppåt för stopp? Däremot kanske det kan vara bra att ha VP-diff inte för stort för att säkra att pumpen tvångsstartas OM det någon gång skulle vara så att ärvärdet VB-fram sjunker för mycket?

För att sammanfatta: Kan någon påläst utveckla följerna av en ökning av VP-diff SAMT komma med rekommendationer för just min enhet?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #80 skrivet: 03 januari 2005, 12:56:12 »
Hej!

Själv tycker jag att det skulle kunna vara bra om man kunde använda VB diff VP bara åt ena hållet, när VB-f blir för lågt. Tyvärr så följer den andra effekten med i paketet.  >:(

Ökar man VP gradminuter så bör man även öka VB diff VP det hänger som ihop. Vid normal körning bör VP få jobba ostört med sina gradminuter.

Själv har jag ställt VB diff VP på 16 grader efter att ha kollat hur VP bär sig åt vid -18 ute. Vid normal drift så är VB-f ca 10-12 grader under börvärdet då gradminutrarna räknat klart vid denna utetemp.

Min tanke är att om pumpen startar VV-produktion direkt efter att den räknat färdigt gradminutrarna så står vattnet stilla i elementen och kyls av. Om VV-produktionen tar lång tid (frugan duschar  ;)) så hinner elementen kylas av ordentligt under tiden. När 3-vägsventilen sen byter till cirkulation på elementen så vill jag att pumpen tvångsstartar.

Mitt tips är att vänta tills det blir kallare ute igen och kolla hur pumpen beter sig då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #81 skrivet: 03 januari 2005, 13:16:07 »
Om jag uppfattat dig Carl rätt så tycker du att det är huruvida VP STARTAR på VP-diff som är det intressanta? Om den vid kallare väderlek STARTAR på VP-diff i stället för på vanliga gradminuter bör jag ställa upp även VP-diff? Jag tror dock att mina inställningar snarare inbjuder pumpen att starta på min stopp tid (20 min). Jag har fått för mig att det är på den som startar när det är kallare ute eftersom den då kommer ticka förbi min inställning av VP-gradmin på "moderata" 80. Jag har (för mig) att jag alldrig sett VB-fram ärvärde sjunka så mycket som 13 grader under börvärde. Om vi förutsätter att det nu är som jag säger, kan man då slå fast att det inte "gör något" att pumpen stannar på VP-diff när det är lite varmare?

Annars kan man ju resonera så här också: Genom att ställa upp VP-gradminuter får man mindre antal starter. Om man samtidigt behåller VP-diff vid fabriks 13 undviker man FÖR stora svängningar i systemet. Man vet att pumpen inte tillåter att systemet att svänga mer än +/- 13 grader från bör-värdet.

Jag ligger idag på 20 till 23 starter per dygn vid varmare väderlek och (naturligtvis) betydligt färre vid kallare väderlek. Om jag ska minska detta ytterligare måste jag öka VP-gradmin ännu mer än bara 80 som det är nu. Men då lär jag behöva gå på VP-diff också vilket slutar med större svängningar i systemet (=sämre komfort). Frågan är ju mycket man ska jaga få antal starter?
Jag jobbar fortfarande utifrån affärsidén "tajt reglering utan för stora svängningar men ändå med rimligt få start stopp och lite tillskott". Tycker det känns ganska bra så länge man jobbar med en så pass "träig" reglering som detta ändå är (beklämmande att inte kompressorn är varvtalsstyrd, fy fan vad kul man skulle kunna haft då !!).

Fler synpunkter i ämnet VP-diff??
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #82 skrivet: 03 januari 2005, 16:20:16 »
Rippe , prova öka VP diff ännu mer ..du kan ställa den på max = 25 i några dar och se vad som händer...då är du säker att det är gradminuterna som styr...prova sen öka antal gradminuter (minska alltså ) tills de börjar svänga i innetemp över dygnet mer än vad du gillar...typ för mej ca 1.5 gr.
Jag kör på - 200 grmin och VP diff 25, pumpen går sådär 15-17 ggr per dygn .

polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #83 skrivet: 03 januari 2005, 16:46:54 »
Citera
Om vi förutsätter att det nu är som jag säger, kan man då slå fast att det inte "gör något" att pumpen stannar på VP-diff när det är lite varmare?
Kör man så uppnår man inte värmebalans, det blir underskott på värme pga av att kvarvarande gradminuter nollas bort....
Gradminuter bör aldrig styra start o stopp vid normal drift... men kan ligga ganska nära dom temperaturer som uppnås.... tex om man nästan nått starkriteriet och en samtidig dusch gör att rad vattnet svalnar av ändå mera då kan det va bra med omedelbar start av VP...

Håller med er det skulle nog va bättre om man kunde ställa in värdena individuellt, lite mindre diff för tvångsstart,  stoppet så högt att det aldrig blir tvångsstopp pga av för hög diff.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #84 skrivet: 03 januari 2005, 21:42:00 »
Om jag uppfattat dig Carl rätt så tycker du att det är huruvida VP STARTAR på VP-diff som är det intressanta? Om den vid kallare väderlek STARTAR på VP-diff i stället för på vanliga gradminuter bör jag ställa upp även VP-diff? Jag tror dock att mina inställningar snarare inbjuder pumpen att starta på min stopp tid (20 min).

Tiden anger mintid mellan starter, vid kall väderlek går pumpen bra mycket längre tid än 20 minuter så denna parameter är egentligen oväsentlig, enda tillfället jag sett timern börja räkna är efter VV-produktion som tar min 10-15 minuter.

Citera
Jag har fått för mig att det är på den som startar när det är kallare ute eftersom den då kommer ticka förbi min inställning av VP-gradmin på "moderata" 80. Jag har (för mig) att jag alldrig sett VB-fram ärvärde sjunka så mycket som 13 grader under börvärde. Om vi förutsätter att det nu är som jag säger, kan man då slå fast att det inte "gör något" att pumpen stannar på VP-diff när det är lite varmare?

Har du en rumsgivare så kommer denna kompensera för viss obalans i gradminutrarna fast då missar man poängen med gradminutsreglering. Då kunde du lika gärna haft en IVT eller nått. :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #85 skrivet: 04 januari 2005, 06:47:04 »
Intressanta synpunkter från alla. Vi är rätt överens på vad man skulle vilja ha. Men nu lever vi i en annan verklighet och då måste vi tyvärr kompromissa.

Så låt oss fördjupa oss i det enskilda fallet en stund. Polaris föreslår samma princip som Rickard tidigare gjort, dvs att man styr ut systemets parametrar så pass mycket att man upplever svängningar i systemet för att sedan backa tillbaka. MEN jag kommer inte ge mig på det! Redan idag svänger inomhus temperaturen något till följd av vind, solinstrålning och hur många barn som springer benen av sig. Den upplevda inomhustemperaturen kan också svänga en aning beroende på hur många armhävningar man gjort alternativt hur många groggar man hällt i sig.

Att späda på dessa svängningar med en avancerad "styr ut din VP" lek skulle göra mig sinnessjuk, jag skulle till slut inte veta om jag var inne eller ute. Nej i stället väljer jag att sakta men säkert jobba med parametrarna tills jag får rimligt få starter i kombination med...bla...bla (ja ni vet).

Vi har alltså kommit fram till att jag borde öka VP-diff en aning för att motverka att pumpen stannar på denna begränsning och det därigenom inte uppnås värmebalans. Men med hur mycket? Eftersom jag bara tar ett par steg i taget känns det ju som bara ett par grader skulle vara lämpligt. 15 i stället för 13? Eller kanske 16. Man kanske till och med skulle busa till det ordentligt och suga i med -100 på VP-gradmin och sedan 16 grader på VP-diff.

Några som vill ge sin syn på ovanstående justeringars storlek eller ska vi köra den gamla klassiska principen, TESTA OCH SE VAD SOM HÄNDER. Problemet med det är bara att man nästa måste bo med VP för att faktiskt kunna vara med pricip vi stopp respektive start. Jävligt jobbigt när man har hundra miljoner andra saker som måste hända samtidigt. Det räcker med att man nyser en gång så missade man stoppet. JAHA och hur gick det där till funderar man? Stoppade den på VP-diff eller på att gradminuterna faktiskt käkades upp? Ja inte f-n vet du eftersom VB-fram ÄRvärde sjunker direkt efter stoppet och gradminuterna är ju noll oavsett hur stoppet gick till.

Så give me your tips! Ett par grader kanske bara?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #86 skrivet: 04 januari 2005, 08:58:36 »
Innan du ändrar gradminuterna kan du väl ställa VP-diff på 20 grader, då ser du hur många start/stopp din VP ger utan inblandning av "säkerhetsfunktionen" VP-diff.

Sedan kan du ändra på gradminuterna åt vilket håll du vill för att se vad som händer med antalet starter temperaturkomforten.

Rippe.

"känner" inte dig så väl så jag vet om du har någon innegivare, men med tanke på följande:
Citera
Redan idag svänger inomhus temperaturen något till följd av vind, solinstrålning och hur många barn som springer benen av sig. Den upplevda inomhustemperaturen kan också svänga en aning beroende på hur många armhävningar man gjort alternativt hur många groggar man hällt i sig.

En rumsgivare (om du inte redan har det) skulle lösa dessa problem.

Kämpa på!

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #87 skrivet: 04 januari 2005, 09:09:09 »
Låter som en klok idé att flytta bort VP-diff innan andra korrigeringar görs. Men jag måste ställa en kontrollfråga:

Det finns inga "risker" med att ha VP-diff så pass hög som 20? Att man exempelvis då låter VP-ärvärde "spåra ur" för mycket från ärvärdet? Är inte tanken att denna parameter ändå ska kunna vara med i regleringen. Eller är den bara en säkerhetsfunktion? Jag har nästan fått för mig att den träiga regleringen kräver många olika parametrar inkopplade för att fungera väl i alla olika temperatursintervaller.

Sedan om inomhusgivare: Jag har ingen sådan och jag vill köra och utvärdera ett bra tag innan jag sätter in en sådan. Jag misstänker nämligen att jag skulle kunna få några nackdelar med en sådan också i mitt hus. Jag beskriver här kort varför. I mitt sutteräng hus skulle inomhusgivarens mest naturliga plats vara cantralt placerad på övervåningen. Då skulle den ta hand om svängningar till följd av solinstrålning och vind. Dock skulle då nedervåningen bli lidande. Om det är 5 grader varm och mycket sol skulle VP drar ner värmen vilket skulle få till följd att källaren skulle bli för kall. Enda sättet att komma runt detta är att ha två givare och två shuntgrupper men det har man ju inte. Men det är ändå möjligt att fördelarna med en inomhusgivare skulle överta nackdelarna. Men efter drygt en månads drift bara är jag inte beredd att ta det beslutet ännu.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #88 skrivet: 04 januari 2005, 12:52:11 »
Citera
Är inte tanken att denna parameter ändå ska kunna vara med i regleringen. Eller är den bara en säkerhetsfunktion

Den ska inte vara med i normal reglering..

Det räcker att du tar ned en fotölj i pannrummet kollar efter vp start ända tills den stannar då ser du vilken tempdiff pumpen bygger upp. det viktiga är att inte bör och är värdet närmar sig det fabriksinställda värdet för tempdiff.. 13 grader.

Är värdet och börvärdet ser du i samma meny .. meny 1 första raden... men det visste du väl  :-[

kollar du det en gång o tempdiffen är tex 8 grader då har du inget behov av att höja detta värde...
Bryter den på tempdiffen när alla minusminuter nästan är borta då räcker det att höja ett par grader....
Efter en ändring bör man kolla igen....
Ökar man minusminuterna för start till tex -100 då måste man kolla det här igen....
Lycka till med din VP
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rippe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Re:Grundläggande Fakta Nibe 1215-7
« Svar #89 skrivet: 04 januari 2005, 13:08:10 »
OK,grabbar jag fattar galoppen. Jag blev mest kär i Bertils metod. Den ligger bäst i linje med min filosofi "försiktigt fram vi vandrar". Att ha VP-diff ändå ute på 20 känns ju lite vanskligt om man är så försiktig som jag. Tänk om VPn börjar gå iväg av sig själv och kanske till och med går upp i sängkammaren?
He,He (gillar inte smilies).

Jag testar och pillar vidare.......
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!