0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en Nocria 18 i mitt hus och vid installationen 22/2-07 drog pumpen 2950w ineffekt vid -8 ute och cirka 18-20 inne, pumpen ställd på max fläkt & börvärde max 30 grader. I dag var det 8-10+ grader ute och jag tänkte se vad monstret drog på max omkring den temperatur på 7+grader ute där max effekt ut 9,7kw är angiven.Till min förvåning lyckades jag inte få pumpen att dra mer än 2550w in med börvärde 30grader och fläkten på max.dvs mindre än vid installationen den 22/2-07. Nu undrar jag vad som händer vid temperaturer över den där max effekten anges. Sjunker in effekten då? utetempen låg ju bara ett par grader över 7+. Kan jag ha avbrutit provet för tidigt innan max tryck uppnåtts eller var det innetempen som låg på 22-23 grader som reglerade ner effekten? Vad händer vid ute temp på kanske 15 grader eller så?Omvänt drar den lika mycket ineffekt vid ordentlig kyla nedåt 25-30 minus som den drog vid -8 som det var vid installationen eller sjunker ineffekten samtidigt med uteffekten vid rejäl kyla?
Hej Airborne! Pumpen känner av dels dina inställningar, dels rådande inne resp utetemperatur och reglerar sig automatiskt för att efter bästa förmåga försöka att innehålla dina inställda värden. Vilket visar sig i att vid mildare utetemperatur så behöver han inte mata på så mkt energi för att innehålla dina värden, medan det tvärtemot vad kjell62 säger, så kommer den att vid kall väderlek ute mata på med mera elenergi för att kunna innehålla dina inställda värden, så dina iaktagelser tycks ju helt stämma med hur pumpen normalt skall fungera. Nocria 18 är ju en kraftfull vämemaskin och om det så behövs så tar den ju en hel del energi, det är ju ett faktum.
Citat från: Raffen skrivet 11 mars 2007, 13:14:41Hej Airborne! Pumpen känner av dels dina inställningar, dels rådande inne resp utetemperatur och reglerar sig automatiskt för att efter bästa förmåga försöka att innehålla dina inställda värden. Vilket visar sig i att vid mildare utetemperatur så behöver han inte mata på så mkt energi för att innehålla dina värden, medan det tvärtemot vad kjell62 säger, så kommer den att vid kall väderlek ute mata på med mera elenergi för att kunna innehålla dina inställda värden, så dina iaktagelser tycks ju helt stämma med hur pumpen normalt skall fungera. Nocria 18 är ju en kraftfull vämemaskin och om det så behövs så tar den ju en hel del energi, det är ju ett faktum.Tror att du har fel nu Raffen...... vid kall väderlek så drar pumpen mindre ström och ger även mindre värme..... om pumpen kan max dra 3200w vid +7 graders utetemp som i Nocria 18:s fall så kommer den att dra mindre ström vid -7 grader.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 11 mars 2007, 14:35:13Citat från: Raffen skrivet 11 mars 2007, 13:14:41Hej Airborne! Pumpen känner av dels dina inställningar, dels rådande inne resp utetemperatur och reglerar sig automatiskt för att efter bästa förmåga försöka att innehålla dina inställda värden. Vilket visar sig i att vid mildare utetemperatur så behöver han inte mata på så mkt energi för att innehålla dina värden, medan det tvärtemot vad kjell62 säger, så kommer den att vid kall väderlek ute mata på med mera elenergi för att kunna innehålla dina inställda värden, så dina iaktagelser tycks ju helt stämma med hur pumpen normalt skall fungera. Nocria 18 är ju en kraftfull vämemaskin och om det så behövs så tar den ju en hel del energi, det är ju ett faktum.Tror att du har fel nu Raffen...... vid kall väderlek så drar pumpen mindre ström och ger även mindre värme..... om pumpen kan max dra 3200w vid +7 graders utetemp som i Nocria 18:s fall så kommer den att dra mindre ström vid -7 grader.//Krister Hej Krister! Nej då, inte har jag fel i detta. Visst är det så som du säger att pumpen ger mindre värme ju fler minusgrader det är, men den går också upp samtidigt i värmeeffekt för att kompensera och ge så mkt värme som den kan utefter omständigheterna, varför skulle du ha en sån här kraftfull Norrlandsmaskin annars Krister. Så agerar min pump och såvitt jag förstår även alla andras, så det är väl en av Lv-pumparnas grundlagar. Mvh Raffen.
Hej Bertil,detta har diskuterats tidigare på forumet, se gammal länk här:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1852.15scrolla ner till mitten på den sidan så ser du lite siffror på maskinerna.MvhTomas