0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej Art Deco, det finns inga rekommendationer på max tillåtna lutningsvinkel för utedelar, och anledningen är att de inte är avsedda att monteras med någon lutning alls vare sig åt det ena eller andra hållet. Så min rekommendation till dig är att du monterar utedelen vågrätt efter passet i båda riktningarna, det tror jag att bl.a kompressorn mår allra bäst utav, dessutom ser det snyggast och proffsigast ut rent estetiskt.
Jag hade tänkt mig samma lutning som för avlopp, c:a 1,5-2cm per m, så det är knappast synligt och lutningen skall alltså var inåt mot husvägg, Att köra helt rakt innebär att man låter ganska stora mängder vatten samlas innan dräneringshålen kan nås och en kyld plåt medverkar till att vattendropp då får chansen att bygga upp en pyramid av is inuti, med lutning försvårar man för detta fenomen. Tråget är så utformat i min pump att det finns olika förhöjningar där dräneringshålen är längst bak, så då anser jag att en liten lutning bör göras, värmekabeln värmer ju inte upp hela bottentråget utan bara runt 2-3 cm radie runt värmekabeln vid minusgrader, sen kyler ju fläkten ner hela plåthuset rejält. När och vid vilken lutning börjar en kompressor må dåligt egentligen ?
till kjell62: har en Chunlan.Vad jag inte förstår är hur isen kunde samlas under din kompressor, den är väl åtskild i utedelen med en plåt, så jag undrar om isen rann in under från förångarbatteriet eller om det var kompressorn själv som alstrade isen ?