hmm står det att man inte får elda i kamin ?
du får ju det

dessutom så finns det ingen mäniska i värden förutom du eller möjligtvis din far som hugger å kör hem veden åt dig ..i bland... som vet hur mycket du eldar..
seriöst så har jag knappast brytt mig om att spara ström..
min grund ide är att allt jag gör inte ska betyda mer jobb ...då jag ska spara ström
solvärmen funkar ju så,sen den e installerad så går det utan att jag behöver bry mig...
sen i om du finner ett nöje i att bära ved ....så grattis
jag gör det inte,jag tittar hälldre till solfångaren
nån gång i bland å ser hur den jobbar ...i princip gratis å helt på egenhand
dessutom så e det lite befängt att tro att en solfångare på allvar kan konkurera med en kedkamin på 11kw..
kaminen kan du kräma ut 11kw i timmen ur säg att du eldar 12 timmar per dag ...11 kw x12 tim=132 kwt på 12 tim
min solfångare funkar/går ca 5-6 timmar per dag...å ger ca 6kw max =30kwt i bästa fall
redan där så behöver man inte jobba åt nasa för att föstå att det inte går att jämföra
solfångarnna ger ca 777kwt per m2 och år har man som i mitt fall ca 6m2 så...ger dom teoretiskt ut ca 4600kwt per år
mer går det knappast att plocka ur dom..
men visst ska vi tävla seröst så...
ska du berätta ärligt hur många m2 ved du eldar upp i månaden.
så ska du få det i början på månaden,jag ska även kunna kolla att du inte eldar upp mer än dom m2 du har rätt till att elda upp..
då är det en rättvis tävling...
då lovar jag dig att inte "spetsvärma" med gasola...eller låna ström ur grannens mororvärmar utag

till sist så
har jag försökt visa på att stömförbrukningen inte är speciellt relevant
visst jag har under perioden sänkt min för brukning ner mot ca 30 kw per dag det gar gått lite ström ..fan va duktig jag varit det ha vare jätte billigt ..strömmen kostar nästan ingenting
trots att vi levt som vanligt tvättat 3 gånger per dag å kört diskmaskinen 3 x per dag
frugan har duchat 2x30 min varje dag mm mm
hmm vad kan det bero på ...kan det va så att lösningen på mysteriet heter Fru P11
sanningen å säga så har faktiskt min uppvärmning inte kostat mer än just 30kw per dag
jag har hafft gasolen gratis som vissa har veden,
då firman som jag jobbar åt och som jag hjäpt till att starta upp förbrukar ca 30st p11 flaskor per sommar så tyckte killen som jag jobbar åt att jag gott kunde få lite bonus,jag ringde å frågade om det gick bra att jag plockade ut 2 st p11 tuber på firman...no problemas...
men ..sanningen e ju en helt annan
kostnaden för att värma kåken har enligt mitt sätt å se det varigt...30kw per dag + 2 st p11
tuber
rätta mig om jag har fel.....