0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Njae, ser inget problem med någon "ökad kylfaktor". Problemet är effektåtgången som ökar mer än luftflödet, samt att utnyttjandegraden av det ökade luftflödet förmodligen planar ut och därför ger enbart minimal effekt.
Jag skulle vilja göra tvärt om.Eller ja. Min Pana går tyst som en viskning oavsett temperatur. Men jämte den sitter min FonkoFulpump och den fläkten låter som en gammal höfläkt.Kan man inte sätta en Panafläkt på min Fonko. Börjar bli orolig för vad grannarna ska säga. Ingen fara nu, men när det börjar bli lite varmare så det fikas på deras altan tex. Vi hade ju nästan 10 ºC i veckan, så det närmar sig.
Citat från: Paxmax skrivet 03 mars 2007, 12:51:15Njae, ser inget problem med någon "ökad kylfaktor". Problemet är effektåtgången som ökar mer än luftflödet, samt att utnyttjandegraden av det ökade luftflödet förmodligen planar ut och därför ger enbart minimal effekt.instämmer helt !men skiter man i effektiviteten och bara ser till uteffekt så ger det troligen en del !styrningen på min GALANZ reglerar kondenseringstrycket men förångarfläkten, dock lågbudgetvarianten=on/off. men den reglerar ner till ca 0 ºC ute, för att sedan gå hela tiden. detta går säkert att flytta längre ner i tempregistret genom ökat flöde.!men det kan som sagt ge en högre effekt vidd kallare ute, dock ingen effektbesparing.(åter igen pg.a den ökade förångarbelastningen)mvh.ACE
Jag tänkte allså mig följande för att optimera och ev lösa div isproblem:Först byta ut AC-fläkten till en DC som även kan reversera, och då DC är mycket effektivare än en AC borde man kunna sätta i en som är runt 30% starkare, som då drar lika mycket, sen är mitt tänk följande:Från +15 ner till runt +-0 går fläkten med c:a 60-70% fart, sen ju kallare ju snabbare går fläkten. Sen när det är dags för avfrostning stannar först fläkten helt ett tag, batteriet blir varmt och isen börjar smälta ner lite, sen startar fläkten i reverserat mode med 100% och trycker då ut isen istället. I normalutförande går alltid fläkten åt samma håll som gör att den is som börjat smälta lite fortfarande "sugs" mot batteriet och ligger då kvar fast halvsmält form, när då ny period startar är det då stor risk att detta då byggs på tills man får en stor kaka till slut, vilket alltså en reverserande borde fixa till. Däremot får man nog sätta en plastskiva mot väggen bakom utedelen då det kan stänka.Vad anser experterna ?Med en reverserande trycker man då ut isen från lamellerna
Förmodligen så får man en så pass ökad kylfaktor Art Deco, så att det inte är värt mödan.
Citat från: Raffen skrivet 02 mars 2007, 23:46:57Förmodligen så får man en så pass ökad kylfaktor Art Deco, så att det inte är värt mödan. Kylfaktor får man när man kyler ner Raffen. Nu var det snarare en fråga om att värma upp.
Citat från: ace skrivet 03 mars 2007, 14:07:32Citat från: Paxmax skrivet 03 mars 2007, 12:51:15Njae, ser inget problem med någon "ökad kylfaktor". Problemet är effektåtgången som ökar mer än luftflödet, samt att utnyttjandegraden av det ökade luftflödet förmodligen planar ut och därför ger enbart minimal effekt.instämmer helt !men skiter man i effektiviteten och bara ser till uteffekt så ger det troligen en del !styrningen på min GALANZ reglerar kondenseringstrycket men förångarfläkten, dock lågbudgetvarianten=on/off. men den reglerar ner till ca 0 ºC ute, för att sedan gå hela tiden. detta går säkert att flytta längre ner i tempregistret genom ökat flöde.!men det kan som sagt ge en högre effekt vidd kallare ute, dock ingen effektbesparing.(åter igen pg.a den ökade förångarbelastningen)mvh.ACEstannar inte fläkten på galanz vid 60-61 grader förångningstemp? och när fläkten stannar dyker tempen ner under 50 så värdena måste bli kassa....jag vet att tex NA luft vaten pump gör likadant vilket ger katastrofvärden på höst & vår...........skulle vara grymt om man kunde få fläkten at gå ner till halvfart istället.......