0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det beror även på vart i landet man bor. I Norrland med betydligt fler dagar med -10 jämfört med Skåne som har mycket få dagar med -10på normal vinter. Sen hänger det även på vilka ljudnivåer folk står ut med, Nocria 14 omsätter mycket mer luft än E9 vilket gör att den även låter mer på max fläktläge, om då kunden inte står ut med den höga ljudnivån och sätter ner fläkthastigen på Nocrian så missar dom halva effekten med luftspridningen som den kan ge vid fullt blås och når därmed inte några 140m2. För bästa komfort och effekt så skulle jag personligen välja 2 mindre maskiner än en stor. Står man ut med höga fläktljud och inte har dom extra pengar det kostar att montera in 2 mindre pumpar så skulle jag välja Nocria 14 som norrlänning. Bodde jag i Skåne så blir mitt val svårare, jag väljer nog en E9 och stöttar med något element, dels av samma anledning som för Norrland då jag inte vill höra en Nocria gå på max när jag ska sova om den kommer hamna när mitt sovrum för bästa möjliga plaering. I ditt exempel med 140m2 misstänker jag att själva huset ni syftar på måste vara ca 170m2 och ni då har tagit bort badrum,wc samt eventuella garderober som i normala fall har stängda dörrar där man stöttar med element. Göra ett mätresultat som är rättvisande till 100% är nog ganska svårt. Om huset är 140m2 (170m2) skulle jag personligen sätta in en TE12DKE Det blir nog massor med åsikter om detta med komfort kontra tjäna så mycket som möjligt och stå ut med oljudet.Vore även kul att veta vad en normalisolerad villa innebär, är det 2 glas fönster och 170mm isolering i väggarna eller är det 3 glas fönster och 240mm i väggarna, det har en ganska stor betydelse i effektval.Som tur var har jag semester från i morgon så jag slipper se alla påhopp på mig som inte delar mina åsikter.Välj TE9DKE före E9EKEB så får ni en tystare innedel.mvhThomas
Hej du Nortkingen.Det var därför jag undrade vad normalisolerad villa innebär. Jag har en ganska nybyggd villa med 3 glas energi fönster och bra isolering i väggar och tak och inte märkte jag av stormen gudrun Jag var ganska säker på att se ett inlägg från dig relativt snabbt mvhThomas
Nocria 14 är på 9.1kw Anmärkningvärt är att Nocria 14 har bättre copvärde än en Panasonic E9 EKEB trots att en stor pump enligt vissa inte ska kunna ha bättre cop än en liten.... //Krister
Citat från: Northkingen skrivet 01 mars 2007, 20:04:02Nocria 14 är på 9.1kw Anmärkningvärt är att Nocria 14 har bättre copvärde än en Panasonic E9 EKEB trots att en stor pump enligt vissa inte ska kunna ha bättre cop än en liten.... //Krister Jaha du, vem har testat dem tillsammans?
Det finns förmodligen någon duktig mattematiker som kan ge dig bra diagram om han bara vill eller orkar lägga ner tiden på det.Det är synd att inte råd och rön har några riktigt stora pumpar med i sitt test men det går att jämföra litegrann där iallafall.Det finns nog även ett antal synpunkter på hur verklighetstroget testet är men det är nog det närmaste man kommer om inte någon har sett några andra bättre tester om man bortser från "högskoletestet" från Finland.Tänk på att inte lägga allt krut på att spara så mycket som möjligt, man ska leva med fläktljuden också Jag har reda gett upp hoppet om att du och Northkingen ska köpa mina argument men det visste jag från början mvhThomas
Citat från: Northkingen skrivet 01 mars 2007, 20:04:02Nocria 14 är på 9.1kw Anmärkningvärt är att Nocria 14 har bättre copvärde än en Panasonic E9 EKEB trots att en stor pump enligt vissa inte ska kunna ha bättre cop än en liten.... //Krister Hej Krister! Jag hajade komplimangen!