0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Uppdatering Har precis kommit tillbaka från Hem & villa mässan och fått lite nya anbud att fundera över:Toshiba RAS B-10 EKVP-E/ RAS 10 EAVP-E inklusive standard installation 16990:- (väderskydd a' 1995:- på köpet)Electrolux ESD12HRA inklusive standard installation 15995:-Sanyo SAP-KRV123EHNA inklusive standard installation 16900:-som jämförelse så följer här mina andra alternativ:Mitsubishi Q4,5 installerad och klar för 18495:-Electrolux ESD09HRA installerad och klar för 13995:- (endast denna helg, annars 18995:-)"IKEA Family pumpen" installerad och klar för 14995:-De flesta priserna gäller endast under helgen, så jag behöver konstruktiv feedback!Tack på förhandFritjofpiraten
Elektrolux vet jag inget om men dom andra är bra pumpar.Med de priser du fått skulle jag välja Toshiban den är kanon o eftersom normalpriset är 19900 utan skydd så var priset rejält rabbatterat
Ska också handla en luft värmepump. Jag har varit inne på forumet flertalet gånger för att läsa mig till olika synpunkter i diverse trådar. Mina förutsättningar är följande: Jag bor i på västkusten, Göteborgs inland. Mitt hus är ett radhus, direktverkande el. Kvm är 129 fördelat på två plan. Bottenplan är delat på hälften kök och hälften V-rum förutom ett litet WC (1.60 x 1m), och en liten tvättstuga, samt en liten entré. Faktum är att jag redan har beställt en luftvärmepum, men installatören ville inte installera pumpen när han var här pga eventuellt oljud. Installatören ville placera innerdelen i mitt vardagsrum på bottenplan då han tyckte att detta var det ställe som skulle sprida värmen bäst. Tyvärr hade han bara med sig ett ställ som passade för upphängning på ytterväggen. Anledningen till att han inte ville montera pumpen var pga av att jag är känslig för ljud och han menade på att vibrationerna kan i vissa fall skapa oljud. Detta ville han inte ta på sitt ansvar och meddelade att jag kunde istället flytta ut utedelen en bit utanför huset och på så sätt bli av med vibrationer. Vad jag då behövde göra innan var att antingen gjuta eller bygga en plats av trä, för ytterdelen ca 3 meter utanför huset. Detta tyckte jag lät ok. Pumpen jag hade beställt var av märket Mitsubishi Heavy Industries. När jag såg innerdelen tyckte jag att den var oerhört klumpig och framförallt ful. Jag kände lyckan inombords när han inte ville sätta upp den. Istället håller jag på och letar efter en annan pump som har ngt mindre och framförallt snyggare innerdel. Jag har läst diverse trådar här på forumet och funnit att Mitsubishi tydligen inte är speciellt dåliga. Å andra sidan verkar "CHRISTER" LORDI, älska sin Fujitsu Nocrian. Jag är helt kluven nu...En pump jag sett som har en ok innerdel är Sanyo, stilren så det förslår, men priset verkar ngt tveksamt...Jag skulle vilja be om råd, mina kriterier är följande. 1, Tystare, desto bättre. Här hos oss har vi yttertempratur mellan +10 tom -10 mestadels. Sällan vi har kallare. 2, liten innerdel3, Bra prestanda förhållande till förbrukning (el)4, Pris5, Inte för klumpig och ful innerdelNågon rutinerad herre som kan hjälpa mig, tex Christer!!! Vet dock inte om jag är i behov av Nocrian då jag inte bor i Norrland direkt ha ha. Har dessutom hört att Innerdelen är ngt högljud...Märken jag funderar på är följande:SanyoMitsubishi Heavy IndustriesDaikinIVT (sharp)FujitsuPanasonic är inget alternativ för mig om ni tänker råda migMvh Napoleon
Panasonic går bort pga H16 problem. Installatören i min region (Malmö) skyllde på att de som strulade var gjorda i Malysia?!