0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Panasonic IKEA Family Pumpen "IFP" skulle jag avråda att köpa då det är samma maskin som E9DKE. Låter som ett tröskverk och krånglar. Skulle rekomendera Panasonic E9EKEB eller Sanyo 123 EHN begge ligger runt 20'. maskinen ska ju sitta där i 15år eller mer. En prisskillnad på 5000.- delat på 15år är inte mkt. Electrolux pumpen är ju i princip samma maskin som IVT Nordic inverter och Sharps maskin
När det gäller E9DKE anser jag att man kan varna för den så länge det inte finns sakliga skäl att inte göra det, än så länge är i alla fall inte jag övertygad om att de kommit tilrätta med H16-problematiken.Är det någon som kan intyga att de problemen är lösta på de maskiner som nu levereras?
Citat från: Rickard skrivet 01 mars 2007, 20:37:32När det gäller E9DKE anser jag att man kan varna för den så länge det inte finns sakliga skäl att inte göra det, än så länge är i alla fall inte jag övertygad om att de kommit tilrätta med H16-problematiken.Är det någon som kan intyga att de problemen är lösta på de maskiner som nu levereras?Kan då Arcu intyga att Panasonic IKEA Family Pumpen "IFP", vilken lär vara samma maskin som E9 DKE låter som ett tröskverk och bara krånglar, knappast inte, för jag tror inte att han har en aning om vad han pratar om, annat än om han möjligtvis har läst en del på "H16" tråden, och jag har faktiskt svårt att förstå att du kan understödja denna svartmålning Rickard. Misstag kan ju hända i de bästa familjer, och Panasonic har ju lämnat såvitt jag har förstått ett klart besked att de tar fullt ansvar inkl för de parallellimporterade pumpar från sydeuropa bl.a, som förmodligen inte var avsedda för vårat kalla Norden.Jag har själv en dylik E9 DKE-pump som installerades sept -05 och jag har faktiskt aldrig varit spec orolig för den när det gäller den här frågan, även om den rent teoretiskt mkt väl skulle kunna vara en "H16". Den har hittils faktiskt gått som en klocka, otroligt tyst och helt vibrationsfri ned till iaf 24 minusgrader, och den har på ett fantastiskt sätt sparat en massa energi och bidragit till kraftigt sänkta uppvärmningskostnader. Innan pumpen så förbrukade jag mellan 15000-19000 kwh/år totalt beroende på vinter, och förra året med pumpen installerad så förbrukade jag 10340 kwh totalt. Detta året med en betydligt mildare vinter så räknar jag med någonstans mellan 8500- 9500 kwh totalt, vilket ju är helt fantastiskt, och återigen överträffar den kraftigt mina förväntningar.Så något som jag vill skicka med är att underskatta inte denna luftvärmepump vad ni än gör, för den är förmodligen en av marknadens absolut bästa, och ser man till att man köper den och får den installerad av en seriös lev/installatör med sedvanliga garantier, 2 år på pumpen och 5 år på kompressorn, så behöver man absolut inte vara orolig.
Det har sagts åtskilliga gånger i detta forum, men tål tydligen att upprepas. Coopvärdet är angivet vid +7º, och därmed ganska ointressant, men används som försäljningsargument.Titta på coopvärdet och vilken effekt du får ut vid - grader.Exempel E9DKE coop vid -7º 2.08, levererar 2.16 KW (coop vid +7º 4.26)TE12DKE coop vid -7º 2.24, levererar 3,7 KW (coop vid +7º 3.64)Uppgifterna är hämtade från:http://www.promotelec.com/produits/labels/labels_materiels.htmdär finns f.ö. uppgifter på de flesta fabrikaten.Själv har jag haft en E9DKE som jag fått utbytt till en TE12:a p.g.a. att E9: inte klarade av att värma huset när det kröp under -4º.