0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har 8-10 graders diff på värmepumpen så det är inte där jag har problemet.Däremot har jag nästan 10 graders diff på rad-kretsen pga att jag måste köra denna cirkpump sakta.Ökar jag hastigheten på radcirk (som jag vill göra) får jag ett högre flöde där än det är till pumpen och därmedblir det inget till tanken.Som jag tänker borde flödet vara större i VP-krets än i rad-krets för att få lite över till varmvattnet.VP har definitivt kapacitet till mer än jag får ut.Sedan är VP-kretsen strypt för att erhålla deltaT men det innebör väl en tryckhöjning, flödet är väl ändå det som cirkpumpen ger?Konstigt att jag inte kan hitta någon anvisning för flödet i papprena från Nibe. Det borde väl vara vettig information att ha med i en manual?
Min tanke är att kunna köra rad-cirkulation snabbare under kalla förhållanden för bättre komfortvärme (lägre deltaT).Problemet är att om jag ökar radkretsen blir flödet högre där än i VP kretsen och det innebär att VP matas med endast rad-retur.Om jag tex vill ha 45 ºC ut på radkrets bör jag ha runt 40 ºC på returen. Nu får jag bara 35 ºC på returen och matas VP med dettager den bara ca 43 ºC. När kretsarna jämnat ut sig ligger jag med 42 både till rad och från VP och givetvis också i hela tanken.Inga goa duschar dom dagarna.Med högre flöde i VP-krets borde det bli värme över så att tanktempen kan jobba sig uppåt. Då hade ju VP inte bara matats från radretur utan även från tanken.Jag inser att det finns en gräns men tycker ändå att jag borde kunna lägga ut över 42 ºC på rad utan att "döda systemet"