0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
lyfter denna tråd..har stora problem med min pump som jag köpte september 2007, funderar om jag har detta fel på min pump.problemet jag har är...- att utedelen isat igen några gånger- när det är kallt ute känns den ganska svag, visst 35 grader i utblåset, men 4 meter framför där jag mäter tempen ger den 15 grader. Vaknade imorse med 12,4 grader inomhus- har problem med att jag måste ha 30 grader inställt på dosan för att överhuvudtaget kunna få 20-22 grader inomhus- har problemet att pumpen bara står still och det blir kallt- pumpen fungerar bra när det bara är några minusgrader ute, då kan jag faktiskt få utblåset till 45-48 graderpumpen sitter ganska trångt till, men jag tycker ändå att när det är riktigt kallt inne så borde den ju gå då iaf, kan förstå ifall pumpen inte klarar av att hålla rätt temperatur jämnt, men nu när det är kallt inne borde den väl ändå pumpa på allt vad den kan?läge just nu:30 grader inställt på dosan.minus 20 grader kallt utehar 20 grader ovanför innerdelens alltså där luften tas in.har 24 grader 30cm nedanför utblåsethar 35 grader vid utblåsethar 15 grader 4 meter framför innerdelenhoppas någon läser denna tråd, har haft hit 2st servicekillar från två olika firmor sedan jag köpte pumpen, ingen hittar felet. Ingen verkar bry sig om det här med motståndet heller.Kanske blev svårläst detta... vill bara tillägga att jag verkligen börjar hata min pump.
"Problemet"Gäller alla pumparNär en värmepump jobbar så sjunker ju värmeeffekten med fallande utetemperatur!När utetemperaturen sjunker så sjunker även strömförbrukningen!När temperaturen inne sjunker under 20grader så sjunker strömförbrukningen ännu mer!Om du mäter vad din pump drar i ström vid -20grader ute så är det väl ca 700watt gissar jag, avgiven effekt är väl ungefär den samma.om då innetempen även sjunker under +20grader så överkyls innedel lätt och den går då på lägsta fläkt.Någon eldar då med ved och höjer temperaturen inne till 25 grader och tycker att pumpen ändå lämnar bra värme.Stödelda alltid och låt aldrig innomhustemperaturen gå under den lägst inställbara på kontrollen, i ditt fall 18grader.Alla pumpar får spatt då!