0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har sett andra kaminer oxå med mindre vatten fast utan anslutningar. Undrar vad som händer om man eldar för länge?
Citat från: tracker skrivet 28 februari 2007, 10:58:42stenen är bara en dekor, tycker ni att det är värt dom pengarna så köp till denstenen tillför inget (obetydligt) till värmetrögheten då måste du upp i 1000-1500 kgI vårt förra hus inst. jag en Handöl sofiero, ca 500kg, täljstenskamin.Den höll värmen över natten, 8-10h, utan problem, ´vilken plåtkamin gör det?
stenen är bara en dekor, tycker ni att det är värt dom pengarna så köp till denstenen tillför inget (obetydligt) till värmetrögheten då måste du upp i 1000-1500 kg
Tror man kan använda kakelungnspannan utan att koppla till radiatorsystemet?Har sett andra kaminer oxå med mindre vatten fast utan anslutningar. Undrar vad som händer om man eldar för länge?
Citat från: nic2 skrivet 01 mars 2007, 11:17:46Citat från: tracker skrivet 28 februari 2007, 10:58:42stenen är bara en dekor, tycker ni att det är värt dom pengarna så köp till denstenen tillför inget (obetydligt) till värmetrögheten då måste du upp i 1000-1500 kgI vårt förra hus inst. jag en Handöl sofiero, ca 500kg, täljstenskamin.Den höll värmen över natten, 8-10h, utan problem, ´vilken plåtkamin gör det?Jag har en ny kamin med täljsten, ca 280 kg och 7kw.Den jämfört min andra jag hade som var enbart gjutjärn= stor skillnad.Men visst är det så att dom helst bör ha runt 500kg för att ge värme länge, min håller sig varm ca 4 timmar, sen är den ljummen efter 6 timmar, eller närmast kall.Men det gör mer skillnad än dekor iaf
Nog är det mer sten på 520 T, varje skiva väger säkerligen 30KG x 4 eller så är jag jäkligt klen
Hehe, asså en contura 510 väger tydligen bara 100 kg så det är nog inte mer än 20 kg sten på den.Och det gör varken till eller från.Man bör ha en kamin med täljsten på runt 300kg, det gör skillnad.Jag anser STOR skillnad.Har man sedan ett par hundra kilo till så gör juinte det något men man bör kanske tänka sig för vart man ställer den