Sannolikt kan det bli mycket lönsamt att spetsa med en vedkamin... kanske 15 grader inne när man kommer hem, ha en kamin som ger säg 10 kw. Då bir det 20 grader snabbt!
Jag kör lite med det systemet nu med L/L pumpen. Fyller ut morgon och kväll med lite bränning när pumpen inte grejar jobbet själv.
Förut så eldade jag konstant i kaminen (brände väl 7-8kbm staplad blandved). Problemet är att kaminen värmer så gott i rummet(27C svettning pågår) där den står och knappt annars i rum omkring. Varje kamin borde kompletteras med vent-system.
Hade förra året 16700kWh + 7-8kbm staplad ved och ändå iskallt i kök(typ 17C) och v-rum(typ 16-17C)... i allrum hade vi dock 27C!!!
Gissa var familjen satt... och svettades?? Vår kamin är lite on/off stuk... tills man lärde sig. Man skall inte elda med för fint klabbad ved.
In med L/L pump, vips! årsförbr slutar nog på 12000-13000kWh, och jag bränner kanske bara 2-3kbm ostaplad ved!
Bästa av allt, komforten, 20C V-rum, 18-19C kök (innan man drar på matlagning osv), allrum 18-19C (vid eldning dock 25C! in med fläkt = 23-24C = drägligt iaf)
Ve'spisen laddas idag med lite grövre doningar(klabbar), då blev eldningen lite mer kontrollerbar.
Dock så kan man inte jmfr denna och förra vintern rakt av. Denna fis-vinter är inte mycke å räkna på.
Ekonomin ser ju rätt bra ut, frågan är väl hur miljön skulle må om alla brände medelmycket ström och ett par kubik ved i varje hushåll??