0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tämligen säkert är att den nya lagstadgade tekniken kommer att missgynna säsongsförbrukare med stor variation av effektuttaget, DVS värmepumps ägare.
Så här skriver Wikipedia om kommande prissättning." Dessa kommer göra det möjligt att ha olika taxor vid olika årstider vilket kommer försämra lönsamheten för de värmepumpar som kräver mycket tillsats av elvärme vid stark kyla"
Är det som ni säger så är det ju liten fara med att skaffa Luft/luft pump.Med Luft/Luft bör ju om besparingskalkylerna är rätt ca 1/2 - 1/3 av elmängden till uppvärmning försvinna, men vid låg temperatur så närmar ju sig effektuttaget nuvarande.Leverantören borde inte vara särdeles nöjd med att både leverera mindre energimängd och fortsatt stort effektuttag.
Ponera nu att man tar in halva avgiften på toppeffekten, om det blir mycket kallt så sparar man kanske ingenting med en värmepump eftersom den hamnar närmare 1:1 in-ut och får därmed samma effekttaxa som dem som inte har en värmepump.
Inläggen i den här tråden kommer mest från L/L-folket. Hursomhelst kommer det nog att löna sig att bränna något annat än el-kW när priset är som högst. Argument för att inte kasta ut pannan när man går över till ytjord/berg-VP.Har man bara L/L och el-element kan det nog komma att svida i plånboken när yttertempen går ner. EDIT: Jag ser nu att detta ligger i driftsforum L/L. Jag skrev nog lite dumt.När jag går in i forumet på "Nya inlägg" så står det bara "driftsforum" inte "Luft/luft-värmepumpar > Driftsforum" Kanske bara jag som missat någon inställning?
Hej Olle 61!Vad har du för tot årlig energiförbrukning med din bergvärmeanläggning och vad var investeringkostnaden för detta. Mvh Raffen.
EDIT: Jag ser nu att detta ligger i driftsforum L/L. Jag skrev nog lite dumt.När jag går in i forumet på "Nya inlägg" så står det bara "driftsforum" inte "Luft/luft-värmepumpar > Driftsforum" Kanske bara jag som missat någon inställning?