Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SolfÃ¥ngarleverantör  (läst 20853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarleverantör
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2007, 22:47:12 »
Om Du vill få ut mest över hela året, så vinkla dom optimalt för tidig vår å sen höst. På sommaren spelar det ingen större roll hur dom sitter, då Du kommer att få ett överskott iaf. Förutsatt att dom är någorlunda rätt dimensionerade.

mvh humlan.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Solfångarleverantör
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2007, 08:21:44 »
Men kan ni hitta några data på solkungens paneler? Det enda jag hittar är: "Toppeffekten för våra solfångare vid solsken under sommarhalvåret varierar mellan 1400 och 1800 Watt.". Vid vilken medeltemperatur? Och vad ger de resten av året?

Som sagt. Fram med lite mer data! Är de inte testade så får man inget bidrag heller.

"Våra vakuumrörsolfångare, av U-rörstyp, är minst dubbelt så effektiva som konventionella, plana solfångare."
Yeah, right!?


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarleverantör
« Svar #17 skrivet: 20 februari 2007, 10:25:14 »
Men kan ni hitta några data på solkungens paneler? Det enda jag hittar är: "Toppeffekten för våra solfångare vid solsken under sommarhalvåret varierar mellan 1400 och 1800 Watt.". Vid vilken medeltemperatur? Och vad ger de resten av året?

Som sagt. Fram med lite mer data! Är de inte testade så får man inget bidrag heller.

"Våra vakuumrörsolfångare, av U-rörstyp, är minst dubbelt så effektiva som konventionella, plana solfångare."
Yeah, right!?



Effektivare bör/ska dom vara, men inte dubblet så bra, utan mer troligt 20-30%. Det låter bra för en helt oinsatt, men själv blir jag aningen misstänksam. Förresten blir jag alltid det, när nån påstår att deras produkter är bättre än nån annan på marknaden. Men jag dömer inte ut den där, det kan vara en väldigt klumpigt utförd hemsida åxå.

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solfångarleverantör
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2007, 10:31:11 »
plana effektiv yta ca 420kw/m2 per år
vacuum effektiv yta ca 777 kw/m2 per år
om man ser till byggyta så ligger dom på ~lika värden
värden är vid 50 ºC
« Senast ändrad: 20 februari 2007, 11:30:01 av tracker »

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Solfångarleverantör
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2007, 11:15:19 »
plana effektiv yta ca 420kw/m2 per år
vacuum effektiv yta ca 777 kw/m2 per år
om man ser till byggyta så ligger dom på ~lika värden
777kw/m2, är det data på solkungens paneler?
Vid vilken medeltemperatur jämför du? Det blir större skilnad vid högre temperatur när man jämför heatpipe och plana solfångare. Om man antar att U-pipe har ungefär samma egenskaper som heatpipe så kanske de är dubblet så bra vid 75 grader men knappast vid 25 eller 50.
Edit: Om man ser till effektiv yta alltså.
mvh
« Senast ändrad: 20 februari 2007, 11:18:22 av Ludvig XIV »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarleverantör
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2007, 11:20:00 »
Går att få en uppfattning här: http://www.sp.se/energy/CertProd/P_solfangare_lista.htm

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solfångarleverantör
« Svar #21 skrivet: 20 februari 2007, 11:33:49 »
777kw/m2, är det data på solkungens paneler?
nej ! det var sfinxens jag tänkte på, hade sett dom siffrorna
och det var 50 ºC avgiven temp

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångarleverantör
« Svar #22 skrivet: 20 februari 2007, 13:14:04 »
777kw/m2, är det data på solkungens paneler?
nej ! det var sfinxens jag tänkte på, hade sett dom siffrorna
och det var 50 ºC avgiven temp
kolla på http://www.sp.se/energy/files/Areadefinitioner_solfangare.pdf

Sfinx 58-20X ref.area =2,828 byggarea=4,77 utbyte vid 50 ºC 777kWh/m2/år
2,828*777=2197kWh/år tar man detta på byggytan blir det 2197/4,77=460kWh/m3/år

Räknar man som i SP exempel blir resultat samma ref/bygg*utbyte=> 2,828/4,77*777=460kWh/m3/år


Jämför man med plana i SP´s lista skall enligt SP multiplicera med schblonen 0,91 för att få utbytet på byggarean. FÖRST NU kan man jämförar äpplen och päron ;D

Jag skummade igenom listan och ser ingen som slår nämda vakuumrör.
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Solfångarleverantör
« Svar #23 skrivet: 20 februari 2007, 13:44:46 »
Jag skummade igenom listan och ser ingen som slår nämda vakuumrör.
Men ska man tro på solkungen så kommer heatpipe att bli sämre och sämre med tiden. Dessutom får heatpipe kunder sämre rör än de som testades.

Är det bra marknadsföring att prata skit om konkurenterna? Jag säger inte att han har fel men jag vill se lite fakta isf.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarleverantör
« Svar #24 skrivet: 20 februari 2007, 14:07:11 »
Å hur mycket sämre blir heatpipe med tiden..., bara undrar, då jag aldrig sett nåt sån beräkning. Å vad är det som blir sämre? Kanske enkelt att åtgärda? Är det överväxlingen av värme till vvx som försämras? Det skulle jag kunna tänka mig, men bör isf inte vara nån större svårighet att rätta till...

mvh humlan.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Solfångarleverantör
« Svar #25 skrivet: 20 februari 2007, 14:45:00 »
Å hur mycket sämre blir heatpipe med tiden..., bara undrar, då jag aldrig sett nåt sån beräkning. Å vad är det som blir sämre? Kanske enkelt att åtgärda? Är det överväxlingen av värme till vvx som försämras? Det skulle jag kunna tänka mig, men bör isf inte vara nån större svårighet att rätta till...

mvh humlan.

Citat från: Solkungen
Cykeln avtar dock över tid med allt lägre kondenseringsnivå och effektminskning som följd. I U-rörssystem går mediet (vatten-/glykolblandningen) ner och vänder i vakuumrören genom långsmala u-formade parallellkopplade kopparslingor.


Citat från: Solkungen
U-rör är effektivare än Heat Pipe, och kan dessutom hängas lodrätt på vägg för snöskydd vilket ger driftstimmar genom hela vintern då snön ej täcker vakuumrören.
...och heatpipe kan man inte hänga lodrätt eller...

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solfångarleverantör
« Svar #26 skrivet: 20 februari 2007, 14:53:14 »
Det står ju bara ATT cyklerna avtar, inte varför. Det tar jag mest som en "myt"

Humlan har ju sina lodrätt på väggen så klart de går med heatpipe... däremot vågrätt blir svårt..
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarleverantör
« Svar #27 skrivet: 20 februari 2007, 14:56:56 »
Det står ju bara ATT cyklerna avtar, inte varför. Det tar jag mest som en "myt"

Humlan har ju sina lodrätt på väggen så klart de går med heatpipe... däremot vågrätt blir svårt..

Nä, men det är väl knappast aktuellt med vÃ¥grätt heller, om Du inte bor vid ekvatorn förstÃ¥s  :)

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solfångarleverantör
« Svar #28 skrivet: 20 februari 2007, 15:00:38 »
Nä, men det är väl knappast aktuellt med vÃ¥grätt heller, om Du inte bor vid ekvatorn förstÃ¥s  :)
mvh humlan.

Nä, men ja tänkte de kunde nämnas sÃ¥ det var avklarat vad U-pipe skulle kunna va bättre pÃ¥.. eller ja.. till de som nu skulle kunna ha användning av det.  ;)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad dr.frost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Solfångarleverantör
« Svar #29 skrivet: 20 februari 2007, 15:46:48 »
 ;D Oj vilket rabalder

Det finns andra firmor som ej har provat sina rör hos SP tex Euronom som jag anser varar ett av de få innovativa företagen i kylbranshen och deras produkter brukar hålla hög klass.

Vidare anledningen till att lägga panelerna ner är ju att ta bort effekten av den varierande solhöjden "röret blir ju belyst vinkelrätt oavsett lutning på panelerna"

Sen har jag ej påstått att det skulle vara något fel på era solfångare utan endast pekat på ett rimligt pris på en produkt som har till uppgift att sänka vår energikonsumtion .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!