0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Jag tycker att Eviheat verkar intressant , dock är väldigt lite beskrivet på deras hemsida.Så återkom gärna och beskriv hur nöjd du är med funktionen , hur bra manualen är , hur är deras reglersystem. Jobbar det med gradminuter eller tempdifferens?Tack på förhand//AndersA
Citat från: bjorktorp skrivet 19 februari 2007, 22:30:50solfångaranläggningar, där man värmer vatten i en ackumulatortank, har man aldrig användning för 15-gradigt vatten. Här blir det dock klart användbart för att värma noll-gradigt vatten!"Hoppsan. Det blev visst längre än jag tänkt mig./RogerHåller inte med om detta.Genom att låta solfångarna förvärma tappvattnet, innan det går till värmepumpen för uppvärmning så tillgodogör man sig varje grads höjning över den temperatur som det inkommande vattnet har.(Från det kommunala nätet)På detta sätt kommer jag att koppla in mina solfångare.NVH SIBY
solfångaranläggningar, där man värmer vatten i en ackumulatortank, har man aldrig användning för 15-gradigt vatten. Här blir det dock klart användbart för att värma noll-gradigt vatten!"Hoppsan. Det blev visst längre än jag tänkt mig./Roger
Problemet är att man får energi när man minst behöver den. Det intressanta vore om återladdning av borrhål/markslinga under sommarhalvåret ger någon effekt på COP under vinterhalvåret.Förbrukningen under sommarhalvåret är normalt 2-3000kWh(varmvatten) + lite värme sen vår/tidig höst...och har du då VP motsvarar det ju bara 1000 till max 2000kWh per år som du kan tjäna in...det blir en evinnerligt lång PayOff tid...och jag vill inte vara pessimistisk...jag hoppas verkligen detta utvecklas så det blir mera lönsamt...Är det någon som vet hur stor inverkan återladdning ger i bättre effektivitet under vinterhalvåret?
ute temp -6,5 ºC kb in +7,3 ºC
Jag borde naturligtvis kolla med dina andra inlägg, men - loggar du och presenterar resultatet någonstans publikt?
1. Inomhusgivaren finns både som en enkel tempgivare och som en hel extra styrpanel(inget mera spring ner i pannrummet).
2. Den verkar var förberedd för loggning med programvara. Måste kolla upp detta bättre...
3. Det verkar nu finnas en givare i toppen på förrådsberedaren(lite osäker)
4. Det verkar inte gå att knäcka värmekurvan.