Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasol  (läst 9592 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Gasol
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2007, 22:19:26 »
hej..
tjaa dom gör ju gas av skit å slam i stora anläggningar,jag tror det kommer att bli nästa drivmedel...

det är miljövänligt ekologiskyt förnybart gasen bildas av sig skälv då det ruttnar mm mm
läs lite om det det e faktiskt ganska intresant..




Jo jag vet, men föredrar etanolen. En turbo, lite mer komp å förtändning, å Du har en massa mer "pulver" att leka med..., etanolen ligger ju på 104 oktan. Rallybilarna kommer troligen att köras på etanol 2008, om alla hinner bli klara till dess.... Kanske måste det till bil/mc tävlingar för att etanolen ska slå igenom helt, iaf blir det en bra draghjälp, när folk får höra att effekten lätt går att höja.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Gasol
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2007, 23:25:05 »
hej ..
nog skulle det va den enda fördelen med etanolbilar  i sånna fall ...

riktigt så lätt e det ju inte att få mer kräm ur en etanol bil,krävs betydligt mer jobb
om man ska göra det rätt å få bra effekt ur motorn

i usa bygger dom etanol motorer på disel block,för att det ska ge bra effekt så måste kompen upp rejält i motorerna en sån motor ger bra med pulver
en normal bensin motor fixar inte den höga kompen som behövs vevaxel stakar mm är för dåliga/veka

att trimma en e85 bil är ganska kasst ökar du kompen börjar soppan spika å motorn pajar
lite mer komp fixar den men det är inte mycket

ska man ha effekt så ska det inte finnas en droppe bensin i etanolen då ger det massor med effekt men det är ju inte utan massor med jobb på motorn ochså


Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2007, 23:49:34 »
hej ..
nog skulle det va den enda fördelen med etanolbilar  i sånna fall ...

riktigt så lätt e det ju inte att få mer kräm ur en etanol bil,krävs betydligt mer jobb
om man ska göra det rätt å få bra effekt ur motorn

i usa bygger dom etanol motorer på disel block,för att det ska ge bra effekt så måste kompen upp rejält i motorerna en sån motor ger bra med pulver
en normal bensin motor fixar inte den höga kompen som behövs vevaxel stakar mm är för dåliga/veka

att trimma en e85 bil är ganska kasst ökar du kompen börjar soppan spika å motorn pajar
lite mer komp fixar den men det är inte mycket

ska man ha effekt så ska det inte finnas en droppe bensin i etanolen då ger det massor med effekt men det är ju inte utan massor med jobb på motorn ochså




Njaaa.. Jag har läst en hel del om etanol i bilar och är inte så säker på dess förträfflighet.

Menar du att det skulle va andra stakar och vev för att köra etanol?
Alltså, stakar och vev i en vanlig turbobil är gjorda för långt mer än den tredubbla effekten som plockas ur.
Anledningen att dom till sist byts är pga vikt. Man vill sänka den rörliga massan. Varvvilligare = snabbare respons.
Ett modernt sprut kompenserar blixtsnabbt en tendens till spikning genom att feta på soppan eller i värsta fall sänka laddtryck och/eller tändningen.

Tiden med SAAB 99 turbo är sedan länge över.

Det som börjar slaska vid extrema effekthöjningar är först drivlinan. Absolut inte motorn.
Dags att uppdatera här.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3669
  • Karma +5/-12
SV: Gasol
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2007, 23:59:56 »
hej .. håller med .....tror svenskar är skrämda till att tro att gas e jätte farligt
polackerna kör nästan enbart bliarna på naturgas för det e 50% billigare

å inte sprängs dom i luften så ofta ...........i alla fall inte mer än en gång ..

Det jag inte fattar e att ni neråt landet inte kör gasbilar det fans ju flera ställen att tanka på
70 mackar som har gas,å det va halva priset på gasen jämfört med bensin..
gas bilarna går ju ochså på vanlig bensin så för man gasläcka eller slut gas går det ju att
köra hem på soppa som vanligt
Ni måste skilja på CNG (Compressed Natural Gas = metangas/naturgas/biogas) och LPG (Liquified Petroleum Gas = gasol).  Det som de använder mycket i Polen är LPG (gasol) medan det som används för det mesta i Sverige (och då främst södra Sverige) är CNG (naturgas/biogas).

Naturgas är ett fossilt bränsle men biogas är ett förnybart och Co2-neutralt bränsle och har alltså bättre miljöegenskaper än etanol-bilarna (då de kör med 15% fossilt bränsle och restprodukterna från biogasen är renare än från etanolen).  Gasol är fossilt och ur säkerhetssynpunkt sämre än metangas.

För övrigt har inte Volvo definitivt lagt ned gasbilstillverkningen...  De funderar visst fortfarande...

Kör själv en Volvo S70 BiFuel (CNG/naturgas/biogas) bil och det fungerar alldeles utmärkt.
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 00:02:51 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Gasol
« Svar #19 skrivet: 19 februari 2007, 11:02:36 »
Visst, men den gas Vi ev kommer att få använda, är den från Snövit, eller möjligen den från Ryssland, å det ser jag inte som nån förbättrinng. Tror knappast nån annan gas kommer att kunna konkurrera, som det ser ut....

mvh humlan.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3669
  • Karma +5/-12
SV: Gasol
« Svar #20 skrivet: 19 februari 2007, 13:57:48 »
Visst, men den gas Vi ev kommer att få använda, är den från Snövit, eller möjligen den från Ryssland, å det ser jag inte som nån förbättrinng. Tror knappast nån annan gas kommer att kunna konkurrera, som det ser ut....
Vadå?  Den största fordonsgasförsäljaren i Sverige (Fordonsgas) sålde under 2006 43,9 miljoner Nm3 fordonsgas och andelen biogas av detta var 54%.  Det betyder att 23,7 miljoner Nm3 biogas såldes under 2006.

Så det är bara struntprat att all gasen skulle komma från Snövit eller Ryssland och att inte någon annan gas skulle kunna konkurrera.  Biosgasförsäljningen går bra och är efterfrågad, så varför skulle inte den kunna konkurrera?  Produktionen av biogas ökar hela tiden också.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Gasol
« Svar #21 skrivet: 19 februari 2007, 14:13:25 »
hej ..
jag tycker inte resonemanget håller ...en stor del av europa har säkert motorgas
polen med 38 miljoner innevånare,tyskland inte häller nått plutteland
sen hur det är med italien spanien mfl vet jag inte
i italien körs 80% av bliarna på disel

det är bara i sverge vi tjuras med bensin/etanol alla andra länder fixar att köra på
andra drivmedel
Kör 38 miljoner polacker på GAS så går det få att funka,sen om det är gasol eller natur gas kvittar
gas går bra att driva bilen med,man får hyfssad aktions radie på bilen
tekniken finns,det går enkelt att växla mellan bensin och gas med en knapptryckning i bilen

idealet vore att ha en gas/disel bil men det funkar visst inte att kombinera disel å gas drift än

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Gasol
« Svar #22 skrivet: 19 februari 2007, 14:13:35 »
I Sundsvall finns ingen gas längre, tror dom slog igen det enda stället som det fanns att tanka på.., men inte helt säker på det.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Gasol
« Svar #23 skrivet: 19 februari 2007, 14:16:55 »
I Sundsvall finns ingen gas längre, tror dom slog igen det enda stället som det fanns att tanka på.., men inte helt säker på det.

mvh humlan.

finns det ingen som efterfrågar gas så lägger dom väl ner svårare än så e det ju inte
det betyder ju inte att det är helt värdelöst

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3669
  • Karma +5/-12
SV: Gasol
« Svar #24 skrivet: 19 februari 2007, 14:19:33 »
Kör 38 miljoner polacker på GAS så går det få att funka,sen om det är gasol eller natur gas kvittar
gas går bra att driva bilen med,man får hyfssad aktions radie på bilen
Gasol, naturgas eller biogas kvittar inte...  Fordon som körs på gasol kan inte köras med biogas.  Gasol är inget miljöbränsle vilket däremot biogas är.  Men om du menar att man har visat att det går utmärkt bra att köra på gas (biogas/naturgas eller gasol) så är det ju riktigt.  Det fungerar alldeles utmärkt att köra på gas och ur miljösynpunkt är biogas bättre än etanol.

Angående knappen, så har du rätt.  Man kan med en enkel knapptryckning välja att köra på gas och bensin.  Har dock aldrig förstått varför knappen finns.  Har den alltid inställd på gas och tar gasen slut medan man kör, så växlar bilen ju automatiskt över till bensin "i farten", så vad har man knappen till?  Det är bara bilprovningen som använder knappen när de gör sina avgastest (som måste göras med bensin).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3669
  • Karma +5/-12
SV: Gasol
« Svar #25 skrivet: 19 februari 2007, 14:23:26 »
I Sundsvall finns ingen gas längre, tror dom slog igen det enda stället som det fanns att tanka på.., men inte helt säker på det.
Vet inte vad det var för tankställe i Sundsvall som du tänker på.  Det kanske var ett gasoltankställe som lagts ned (eftersom nästan ingen i Sverige använder gasol till fordon).  Däremot så håller man på att planera ett tankställe för biogas i Sundsvall för öppning 2008.  Placering någonstans mellan E4 och E14 i stadsdelen Östermalm (ingen aning vad det innebär).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Gasol
« Svar #26 skrivet: 19 februari 2007, 14:35:14 »
Jag förstår ungefär var det kan vara. Sundsvall ska ju profilera sig som miljökommun, så nåt tankställe med gas bör självklart finnas. Etanol finns redan några stycken, å fler är på väg.

mvh humlan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!