Eftersom jag har både värmepumpar och pellets,så kan jag väl nämna mina erfarenheter.En gammal stor kåk som drog olja för 60.000 om året fanns bara ett alternativ,och det är bergvärme.Bekvämt är det ju också,bara att betala elräkningen,så är det varmt å gött.I ett nyare hus från tidigt 80'tal var det olja,men det huset drog ungefär 2 m2 olja per år.Tyckte att ett hus med skorsten ska eldas,och bergvärme avrådde till och med ett par försäljare för,därför att förbrukningen var för låg.Så där blev det L/L VP och pellets.VP'n går hela vintern,och när det blir -5C -> -10C,så startar jag även pelletsbrännaren,och shuntar ut lite' som spetsvärme.Det går åt väldigt lite pellets,och så har jag bra luftklimat genom L/L pumpen.Helt klart så är det ett extrajobb att hålla på med pelletsäckar,och visst vore det betungande att värma en kåk med bara pellets.För övrigt tycker jag att pelletsbranchen har betett sig otaktiskt,när de tvärhöjde priserna för ett tag se'n.Det skrämde bort många,och straffar sig i det långa loppet.Dessutom kommer säkert prisvärda L/V pumpar att dyka upp,och det kan bli spiken i kistan för pelletsbranchen.