0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag bor i en direktverkande el villa av soutteräng typ. Jag har installerat en pellets kamin som blåser varmluft ut i huset. Det passar jätte bra då plan lösningen med 3 plan ovanför varandra gör att värmen sprider sig förbluffande bra. Jag har hittills sedan slutet på Augusti eldat 1,5 ton Pelles som jag köpt för ett specialpris på 1800 kr. (Små säck 16kg ) ca 10000 kw/h. Vet inte vad verkningsgraden på kaminen är men mitt kw/h pris ligger på obetydligt över 20 öre. studsNyckeln till min besparing är låg investeringskostnad och lågt bränsle pris. Sänkt el förbrukningen från tidigare ägares 27000 till ca 15-16000 kw/hMed ditt pris på 1200:-/ton som är halva marknadpriset så blir jämförelsen klart intressant för pellets.///AndersA
Ska man byta panna o allt så är investeringen inte så låg på pelletsanläggningen,då skulle jag välja jord el bergvärme,köp av en pelletskamin jämförbart med en L/L pump den är precis som en l/l värmepump beroende av hyfsad planlösning för att ge bra besparing,men enligt råd o rön (jag köper dock inte allt dom skriver)så sparade man betydligt mer på L/L pumpen mot pelletskaminen
Det tror jag inte på Tolins. Vilka belägg/indikationer har du för det ? Vad betyder här i norr ? Sedan tror jag att många allt för många väljer kamin utifrån design ( Så även jag och 7,5 kW kamin är för stor om man inte bor i en lager lokal )