Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur stÃ¥r sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?  (läst 53545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2007, 09:21:39 »
ACE: Jag håller med om pelletspriset och osäkerheten med priset det är ett stort aber. Tur att man kan skaffa bränsle på bra sätt.

Värmepumpen går billigare ?
Men fortfarande så förbrukar grannen med luft värmepump 4000 kw/h timmar mer i kvartalet än vad jag gör och det med idealiska förhållanden i höst. Har bett honom skriva några rader här. Å då får råd och rön säga vad dom vill.

Krånglande pelletsbrännare kanske är jätte vanligt , har dock inte bland oss här i krokarna märkt något. Värmepumps problem existerar dock och på väldigt nära håll.

Bergvärme skulle jag gärna ha i mitt hus, sÃ¥ kalkylen för den bergvärme som 407:an berättar om skulle jag vilja ha. Det skulle vara drömmen. Men för en som bor i direktverkande el villa i malmfälten är det inte att tänka pÃ¥. Detta dÃ¥ bland annat rör krökare i malmfälten finns där pengar växer pÃ¥ träd. (Dom är pÃ¥ LKAB Ã¥ tjänar grova stÃ¥lar och hopplösa att fÃ¥ tag i om dom överhuvudtaget kommer  :o)

Det kanske inte finns nÃ¥gra tvärsäkra sanningar  ::) Men det känns gott just nu i den 20 gradiga kylan att mysa i pellets värmen. Riktigt lika gött har inte grannen det just nu , undra om han ligger under inomhus delen Ã¥ myser med frun  ;D Ett skämt som luktar skämt.

 *vinkar*

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2007, 09:41:35 »
Värmepumpen går billigare ?
Men fortfarande så förbrukar grannen med luft värmepump 4000 kw/h timmar mer i kvartalet än vad jag gör och det med idealiska förhållanden i höst. Har bett honom skriva några rader här. Å då får råd och rön säga vad dom vill.



hej ,,
har ni samma hus har grannen lika varmt kallt duchar ni samtidigt mm mm
hur mycket koster din pellets per kvartal ? fattas det mycket upp till 4000kr

kilen med bergvärmen räknade så här ..

pris för pellets..säg 1300kr per månad
ström per månad med pellets...800kr

dvs 2100kr

hushålls ström 800kr
Vp ström 1000 kr per månad
ränta + amortering på vp lån...5-700kr
dvs 2500kr ...

han fick en mer kostnad pÃ¥ ca 4-500 kr per mÃ¥nad  i mitt räkne exempel...
jag vet inte säkerrt men jag tror han tog lånet på 10-15 år på vp anläggningen
jag har sett kalkylen på hanns system å det funkar

lättast e att dra i väg till en rörkrökare å kolla upp va en pumpkostar + att du ska ha en kalkyl
på pumpen ..dom stämmer bra ....
gå sen på banken å kolla vad det kostar att låna rubbet till berganägningen
ta lånet på tex 10-15 år

jämmför sen mer kostnaden som blir mot att elda pellets ...tror inte det skiljer så mycket

felert e ju att du har direkt el det e där kruxet är .....men en rör krökare måste det ju gå få tag på ändå dom sitter ju inte fast....
lÃ¥na ut ett rum i nÃ¥gra dagar sÃ¥ har du ju löst det Ã¥t rörisen sÃ¥ han bor hos dig medans han jobbar  Thumbsup

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2007, 10:20:32 »
Vi har exakt identiska planlösningar, husen är byggda samma år. Vi är 2 vuxna och två barn i familjerna , exakt lika gamla barn (våra yngsta är född samma dag och äldsta ungarna går i samma klass) detta torde ge ungefär samma kostnader för varmvatten.

Om jag räknar grovt på pelletsförbrukningen så torde en pall småsäck lätt klara av ett kvartal.
Köper jag detta till ordinarie pris från vår lokala pellets leverantör så kostar det ungefär 1800 kr. Det ger en vinst på låt oss säga 1500 kr det kvartalet.

Skillnaden kommer att bli än större under kommande kvartal , dvs dec-feb då vi haft riktigt kallt riktigt kallt och Jannes panasonic under denna tid endast funkar som en kupevärmare.
Det märks tydligt i komfort dessutom när vi hälsar på , ska försöka logga kallaste stället i huset under en vecka. Grann familjen kör nu radiatorer i vardagsrum och kök och har gjort det kontinuerligt under 2 månader medan vi har 1 radiator i ekonomi delen och bastun i drift. (Ca 2100 w effekt) jag kör radiatorer för ca 400 w. Ett stall tips är att det kommer att stå en pellets kamin hos janne nästa vinter, har fixat ett god price för honom.

Det går att räkna hem en bergvärme anläggning , det förstår jag om jag lägger in detta i en livs cykel kostnads analys. Problemet är bara att jag mycket snabbare börjar vända kassa flödet med den lösning jag har idag. Dvs från att kosta till att spara.

 *vinkar*

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2007, 10:54:35 »
hej

hur stor pump har janne i kåken ???
tycker det låter som pumpen e för liten eller så har ni jädrigt kallt där ni bor


jopps det e ju möjligt att pellets e rätt för er...jag ar varigt inne på att skaffa kamin med
då det blir kallt typ över 15 grader...av med pumpen å på med kaminen

men det blir nog en vedkamin  i stället som jag ska elda loggs i
då jag vill ha en nödlösning om strömmen far
det är det som talar mot pellets kaminen....

jag tror att en kamin är bättre ofta än tex en gammal ved panna, där dom trätt fast en pelletsbrännare,har man otur i ett sånt system så funkar det kasst...eller det drar 50% mer pellets än normalt,,,,,
Har en annan bekkant som bytte ut sin Combipanna ved/olja mot en ren pellets panna
pannan han körde först funkade faktiskt bra tog hyfsat lite pellets å gick fint
men...efter han monterat den nya pellets pannan sjönk pellets åtgången med CA 15% till
så visst går det att justera in å åtgärda en pellets anläggning med....

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #19 skrivet: 18 februari 2007, 11:35:34 »
Kåken är på 150m2 och garaget och bastu delen är ca 35-40 m2 av den ytan. Janne har en Panasonic storlek 9. Vi har ungefär en årsmedel på 0 till minus 1 grad.

Du är inne på min tanke åxå att köra kamin när det är riktigt kallt och värmepump när det är mellan typ 10+ till -5 grader kanske.

Men jag tänker inte köpa någon dyr Panasonic eller Daikin för det ändamålet. Även om jag får ut kaminer värmepumpar osv för netto priser så är dom lite för dyra i mitt tycke.

När man pÃ¥ firman fÃ¥r över en pump för 4-5 tkr dÃ¥ slÃ¥r jag till för den kostnaden tycker jag det är värt. Jag tycker synd om mÃ¥nga som köper pump med högsta copfaktorn och betar över 20 tkr för installation och allt  :-\ Sedan är det gärna en stor pump och planlösningen hos vederbörande är trist för Luft/Luft. MÃ¥nga upptäcker att besparingen inte blev vad man hade tänkt

Det är ju så att man gärna skulle ha en bergvärmepump men besparings potentialen är så liten i våra hus där många ligger på en årsförbrukning på ca 30 tkW/h. Tar för lång tid tyvärr.

 *vinkar*


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #20 skrivet: 18 februari 2007, 12:13:47 »
hej

Ur hjärtat så har janne en för vekmaskin,han skulle hafft en e12a,minst då skulle du få se på skillnad...det går inte att jämföra en e9a å en e12a kraft ....du kommer att bli förbluffad
över vilken skillnad det är på pumparna

ska du inhandla pump så köp minst en e12a eller större..det har du lätt igen

jag förstår inte varför du tycker e12 pumparna e dyra dom går ju att få tag på för runt
6600+ moms dvs ca 8300kr inkl moms
det är ju inte dyrt ...jag betalade 20 000 för min å tjänade igen den på 3 år
8300 har du plockat hem på en vinter om du har tur

Är kåken i flera plan ?

vore jag i dima skor så började jag att skaffa en luft luft pump på min 6,5 kw
sen kompleterade jag upp med en pellets kamin dom dagarna det är kallt dvs över 15 minus

har du en vettig planlösning så kommer en 6,5 kw pump att klara kåken länge säkert ner mot 15-20 grader om du har normalt isolerat ...


är det ett hus ni inte bor i jämt så e det säkert svårt att räkna hem en bergvärme installationen e för dyr ....

billigast är ju en luft luft pump som du suger på egenhand...då har du en väldigt bra å billig
värme källa som funkar ner mot minus 20  om du har planlösning för det...







Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #21 skrivet: 18 februari 2007, 15:01:46 »
Ja du jag har ingen anledning att inte tro på dina erfarenheter och ska höra mig för i kvarteret om någon har en 12:a och då kolla årsförbrukning. Det är fint att jämföra förbruknings siffror då vi fått nya mätare i kvarteret , svårt att skoja bort det som står på mätar tavlan. Men men jag sitter i dagsläget ganska nöjd och ska en pump införskaffas så blir det ett komplement.

Betrakta följande   :,v(

Investerings kostnad för kamin skorsten takstegar besiktning av sotare 33500:- har ett bränslepris runt 20 öre kw/h  :) och värme i massor alla dagar pÃ¥ Ã¥ret. Kapar jag 12000 kW/h  per Ã¥r och eftersom jag suttit pÃ¥ rörligt avtal med en kostnad pÃ¥ ca 1,20 kr sÃ¥ gör det 1 kr Ã¥t rätt hÃ¥ll pÃ¥ varje timme. 12000 pix per Ã¥r. 2,5 Ã¥r sÃ¥ är den hemma. Jävligt nöjd trots att dagens kaminer lämnar en hel del att önska.

*vinkar*

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #22 skrivet: 18 februari 2007, 15:18:47 »
hej ..
har du så bra avttal på pelletsen förstår jag dig ...
det e samma skillnad som jag har på strömmen 32 öre per kw ..betalar du 1,20 förstår jag varför du inte vill ha luft luft pump...

men har du ett normalt elpris och betalar normalt för pelletsen så ligger man inte efter med värme pumpen
tror jag att att min pump grejar,lek med tanken att jag har ett års cop på 2,5
då ger jag ca 40 öre per kw ca med skatter å jox

räkna på ett pellets pris på 2000kr per ton som dom flesta dödliga får betala då ser bilden helt annars ut...

+ klarar din kamin av att gå en hel vecka på det som du rymmer i maskinen?
visst va det en sommarstuga som du använde på helgerna du frågde om i början,,,

nää fan det e inte samma snubbe ...ursäkta mig

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2007, 15:22:24 »
hur fÃ¥r du fram 20 öre/kw, eller snor du pelletsen ?  ;)
1 kg pellets ~4.5 kw
ger 0.22222222 kg/kw
20 öre per kw skulle ge 900 kr/ton
detta är räknat på 100% effektiv energi men du har högst 90% i kaminen

grattis till ett bra pelletspris !  :D  :D  :D

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #24 skrivet: 18 februari 2007, 15:36:52 »
Japp jag har ett bra pellets pris  :D ;D Du förstÃ¥r det helt rätt  *vinkar*
« Senast ändrad: 18 februari 2007, 15:38:33 av orca »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2007, 19:40:11 »
hej
men..det hjälper väl knappast pstwindahl  som startade trÃ¥den...
i hans fall så tror jag luftluftaren vinner lätt
fast du kan ju sälja din billiga pellets till han så får han ett rättvisande svar....

att hävda att pellets är helt överlägset då man i princip får den är knappast rättvisande då övriga befolkningen landar på minst det dubbla priset....

Gör en rättvis bedömning i stället som 90% av folket kan lita på med ett vanligt pellets pris
GRRR  a:gl

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2007, 20:00:20 »
Pellets priset ligger inte still helt klart men å andra sidan så gör inte elpriset det heller när elpriset riskerar hamna på europa nivå med närmare 3 kr per kwh så är ju frågan vart pellets priset hamnar.

Investering med energi priser i focus är nog inte helt rätt om man inte är spåman.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2007, 20:56:41 »
Pellets priset ligger inte still helt klart men å andra sidan så gör inte elpriset det heller när elpriset riskerar hamna på europa nivå med närmare 3 kr per kwh så är ju frågan vart pellets priset hamnar.

Investering med energi priser i focus är nog inte helt rätt om man inte är spåman.
a:gl

hej ..
nää det är inte helt lätt att sia om framtiden,men ett är sääkert kostar strömmen 2 kr per kw
lär inte pelletsen ligga långt efter ..
se bara hur det alltid funkat ...då oljan kom = jättebillig ...strömen på 70 talet = jättebillig
pelletsen =jättebillig  fjärrvärmen = jättebillig
alla energi former som funnits har kostat skit lite i början för att sen hammna på en viss nivå
just under nått annat ,det gäller ju för leverantörerna att binda fast nog många kunder
sen e det fritt fram för prishöjningar.
har man investerat 30-40 000 i ett system lär man inte kasta ut det efter 5 år,utan bita ihop å se glad ut....då dom höjer priset

det enda säkra e ju vedeldning + ev solvärme ..men dom kommer säkert med nån fiffig grej eller skatt på på solen med

pelletsen e lite lustig den är starkt stödd av staten för miljön...tog man istället råvaran som pelletsen görs av å tillverkade pappersmassa av den så skulle värdet på slutprodukten =
papper
generera en avsevärt större inkomst åt staten än vad pelletsen gör genom skatter
jag vet inte säkert men jag tror värdet ökades flera hundra gånger då det såldes som papper

lite skumt  a:gl

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #28 skrivet: 19 februari 2007, 06:07:46 »
NEj men pstwhindahl kan se att det kan vara lönsamt med pellets om du sitter i ett direktverkande el hus och även med ordinarie prs sÃ¥ har jag bättre ekonomi än min granne.  *vinkar*

Sen att du inte hÃ¥ller med om det det är en annan sak. I plus gjordes en jämförelse där pellets vann över värmepumpen ( vill jag minnas )  *vinkar*
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 06:19:54 av orca »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #29 skrivet: 19 februari 2007, 06:42:49 »
hej
det här är inte vetenskapligt men
förra månaden hadde jag billigare uppvärmning med mina 2 luft luftare än kompisen med bergvärme...har ochså en kompis som kör fjärrvärme å han hadde ochså dyrare uppvärmning än jag...

så jag tror att jag törs ställa upp i ett ekonomi race mot ett pellets hus med
det går inte om det är 25-30 minus ...men från 10-20 minus ställer jag upp lätt
enda fördelen med pellets e ju att det fixar vänt då det är 20 å kallare
men det är iofs möjligt vis 30 dagar per år så det kvittar om jag kör el raddar den perioden

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!