0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har haft en uppvärmingskostnad på 800kr sen 2004.Men det betyder ju knappast att ved är billigast för grannen som kör jordvärme
Jag tycker det är toppen att du sparar pengar och är nöjd med dina värmepumpar ThumbsupLika toppen tycker jag att livet är med pellets kamin och kommer att skaffa en luftvärmepump när jag får en till rätt pris och i rätt tid. Jag har i en tråd tidigare sagt att jag inte riktigt gillar självdrags ventilation pga att det inte funkar en tid på året , av samma skäl väljer jag pellets vintertid.Jag ber trådskaparen om ursäkt om vi har hamnat lite offtopic. Bergvärme vore drömmen för dom flesta men kanske en pellets anläggning kan vara ett alternativ särskilt om du kan få tag i bränsle på annat håll och investering i brännare inte är så stor. Lycka till
Citat från: Hansson skrivet 19 februari 2007, 12:43:45Jag har haft en uppvärmingskostnad på 800kr sen 2004.Men det betyder ju knappast att ved är billigast för grannen som kör jordvärmeBerätta hur du räknat studs studsMVH SIBY
hej men det blir nog en vedkamin i stället som jag ska elda loggs i då jag vill ha en nödlösning om strömmen far det är det som talar mot pellets kaminen....Ska du elda loggs i en kamin och du ska ha skaplig verkningsgrad så ska du veta vad du gör... Jag menar inte detta som alla tjötar om att det blir så hett osv. utan att loggsena är så kompakta så att du måste "blåsa" primluft i dessa för att det ska brinna hyfsat med skaplig verkningsgrad, annars är det lika bra att fortsätta med ved i vedkamin....jag tror att en kamin är bättre ofta än tex en gammal ved panna, där dom trätt fast en pelletsbrännare,har man otur i ett sånt system så funkar det kasst...eller det drar 50% mer pellets än normalt,,,,,Har inte med tur eller otur att göra.... snarare okunskap, man måste veta hur elden funkar och vad den har för krav osv. Elden har faktiskt en hel del krav för att funka bra, pannan är bara vara en värmeväxlare för dom färdigbrända varma rökgaserna!Har en annan bekkant som bytte ut sin Combipanna ved/olja mot en ren pellets panna pannan han körde först funkade faktiskt bra tog hyfsat lite pellets å gick fint men...efter han monterat den nya pellets pannan sjönk pellets åtgången med CA 15% till så visst går det att justera in å åtgärda en pellets anläggning med....Ja, du ser...
Exakt alla har olika förutsättningar , ute temp tex gör att jag inte väljer luft luft som primär värme källa. Jag är inte helt insatt i prisbilden för pellets kaminer , var förbi förtagets butik i morse och försökte kolla lite. Kampanj för tex Eco baby Navrells kan finnas för 17 lax men det vanligaste priset ligger runt 20 . Har du tur så behöver du inte köpa modul skorsten du ansluter till din bef skorsten. Då kan du komma undan för låt oss säga 25 lax. Måste du ha tex en scheidel skorsten så kan du räkna i runda slängar 1500 kr m med skorstens beslag osv.Köper jag Luleå bio energi pellets på 500 kg säck så kan du få lös det för 1000 kr , nu köper inte jag pellets i det formatet utan håller mig till små säck.
Hö Hö du är rolig du Fast för min pengar kunde du köpa bergvärme din rackare och det blev lönsamt på nolltid Skulle din ching chong maskin klara av bottnarna i min tempgraf så skulle jag slå till direkt Arbetade för övrigt med vår acrediterade kyltekniker idag och frågade honom lite försiktigt om luft värme pumpar. Han svarde ganska roligt citat Ta det för vad det är ,en jätte bra grej men inte när det är kallt ute Slå av pumpen när det är minus 15 grader ute och spar på grejorna . Det finns inte så mycket att hämta efter det. slutcitat
Nej han är från Luleå Högst aktiv lever på sin talang och har ett mycket gott renome