0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Självklart är det som du säger att en större pump levererar mer värme . Men det praktiska utfallet hos vänner och bekanta verkar ligga närmare min kollegas sanning än ja kanske er ? Inte mycket bevänt med pumparna när det är kallt ute. Cop faktorn verkar iaf falla ganska ordentligt i råd & röns tester och man slutar vid minus 15 grader.
Dom flesta har nog pumpar i den storleksklassen dvs 5kW. Ser att lägsta rekommenderade ute temp på dessa är minus 20 grader...... Illa illa iaf för mig Läg en linjal över temperatur grafen på minus 20 Är denna gräns lägre med tex en 7kw Luftvärme pump ? Pellets förbrukningen ökar givetvis med lägre ute temp , men det levereras värme när man behöver det , funkar fast det skulle vara 50 grader kallt
Jag tror att vår kyltekniker skulle behöva svara själv. Jag är säker på att han skulle platsa här alla dagar i veckan .Samma gräns jaha Jag tror att dom flesta förstår att man ska värma med något annat än luftvärmepump när det är kallt ute. Pellets må ha sina sidor men det både värmer och spar pengar när det är kallt ute och den kombinationen klarar inte riktigt luft/luft av.Därför har jag först köpt kamin och sedan kommer luftvärmepumpen och jag hoppas att jag sedan kan berätta lite om hur det blev med den. För hur märkligt det än kan låta så längtar jag efter att hänga upp en
Tack för alla svar, nu ska det tänkas lite...L/L tror jag det är för kallt för på vintern här precis norr om dalälven, eller?Huset är riktigt stort, så det får vara någon uppvärmingskälla som blir billigare ju större yta... Det här är ett toppenforum!pstwindahl