0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ska läsa på om det där med varvattnet så jag förstår innebörden av ändringen. Mycket att lära sig om den här apparaten....
Att fråga installatören om inställningar visade sig nämligen meningslöst - han sade rakt ut att han inte kunde något om detta utan startade alla installationer på fabriksvärden
Ang vv inställning, räcker det nu så behöver du inte ändra, beror helt på vanorna man har.Men ca 8 månader /år har man mycket lågt värmebehov då är det perfekt att öka om vv tryter.
Citat från: Bertil skrivet 09 februari 2007, 13:50:17Ang vv inställning, räcker det nu så behöver du inte ändra, beror helt på vanorna man har.Men ca 8 månader /år har man mycket lågt värmebehov då är det perfekt att öka om vv tryter.Nja . Helt riktigt att han ska bilda sin egen uppfattning.Jag bara delar bara med mig av egen erfarenhet. Med original inställning så får värmepumpen endast ladda vv i 15 min och sedan väntar den i 45 minuter innan nästa vv laddning. ( vid behov av både vv och värme )15 min med 6 kW ..... det blir inte mycket det. Om huset inte får "värme" på 45min märks knappast på inne temperaturen. ( vid normal kyla )Och om det skulle sjunka någon tiondels grad i inne temp så fixar rumsgivaren det.Jag duschade kallt 2 gånger efter gumman , sen fick det räcka .Och jag har inte hört att någon Nibe 1215 ägare har klagat på sin original inställning.Men som sagt var försökte bara hjälpa till.
Nyss hemkommen knappade jag mig runt i menyerna - det visade sig att kompressorn gått dryga 24 timmar och gjort 11 starter. Ingen tillsatsel har gått åt under samma tid. Så nu blir det väl mest att fram och tillbaka till källaren för att kolla så inget oförutsett händer - första dagarna är alltid lite nervösa