0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ska köpa VP till mitt rätt dåligt isolerade direktelvärmda 1 1/2 planshus. Platsen är ofta bland de varmaste på sommaren och kallaste på vintern i södra sverige enl smhi (Målilla) så jag vill ha stor effektkapacitet.Tänker placera den i sovrummet(husets största rum tidigare vardagsrum.) pga extremt kylbehov sommartid. För att få runt värmen och kylan blir tänkt placering av innedelen högt uppe vid sängens huvudända då den kan kasta luften vidare in i nästa rum och vidare runt i huset. Finns en sidodörr i sovrummet till trapphuset där luften kan komma tillbaka i retur.Ljudet är inte ett problem i detta fallet då jag inte störs av det. Har sovit i flera hotellrum med Ac(gamla on/off aggregat) placerade på detta sätt.Tänkt mig en Nocria 14 då den verkar ha mycket effekt kvar även när kvicksilvret kryper ner, och den vad jag förstår vare sig lider av panasonics fläktlagerproblem som verkar sitta i många fabrikat eller kompressortrassel likt pana H16 problemet. Jag har hellre för stor pump som kan gå dellast än något som inte räcker till.Fråga 1 är kan man i värmedrift rikta luften mot dörröppningen 4-5 meter bort utan att den slår ned för tidigt mot golvet/sängen så man blir grillad. I kylläge skulle det vara bra att tillfälligtvis under kortare stunder kunna göra tvärtom dvs få ned kalluften på sängen för att kyla av sig sommartid.Fråga 2 är vad händer vid avfrostningen om man har huvudet någon dryg meter under innedelen. stängs spjällen och fläkten av under avfrostningen. Blir det väldigt mycket kallras då? Samma lär väl isåfall hända om den sitter placerad rakt ovanför en soffa istället. Tar avfrostningen lång tid?