Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nocria 14,Luftspjälls frÃ¥gor?  (läst 1960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Nocria 14,Luftspjälls frågor?
« skrivet: 07 februari 2007, 23:27:19 »
Ska köpa VP till mitt rätt dåligt isolerade direktelvärmda 1 1/2 planshus. Platsen är ofta bland de varmaste på sommaren och kallaste på vintern i södra sverige enl smhi (Målilla) så jag vill ha stor effektkapacitet.
Tänker placera den i sovrummet(husets största rum tidigare vardagsrum.) pga extremt kylbehov sommartid. För att få runt värmen och kylan blir tänkt placering av innedelen högt uppe vid sängens huvudända då den kan kasta luften vidare in i nästa rum och vidare runt i huset. Finns en sidodörr i sovrummet till trapphuset där luften kan komma tillbaka i retur.Ljudet är inte ett problem i detta fallet då jag inte störs av det. Har sovit i flera hotellrum med Ac(gamla on/off aggregat) placerade på detta sätt.

Tänkt mig en Nocria 14 då den verkar ha mycket effekt kvar även när kvicksilvret kryper ner, och den vad jag förstår vare sig lider av panasonics fläktlagerproblem som verkar sitta i många fabrikat eller kompressortrassel likt pana H16 problemet. Jag har hellre för stor pump som kan gå dellast än något som inte räcker till.

Fråga 1 är kan man i värmedrift rikta luften mot dörröppningen 4-5 meter bort utan att den slår ned för tidigt mot golvet/sängen så man blir grillad. I kylläge skulle det vara bra att tillfälligtvis under kortare stunder kunna göra tvärtom dvs få ned kalluften på sängen för att kyla av sig sommartid.

Fråga 2 är vad händer vid avfrostningen om man har huvudet någon dryg meter under innedelen. stängs spjällen och fläkten av under avfrostningen. Blir det väldigt mycket kallras då? Samma lär väl isåfall hända om den sitter placerad rakt ovanför en soffa istället. Tar avfrostningen lång tid?

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: Nocria 14,Luftspjälls frågor?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2007, 09:25:27 »
Ska köpa VP till mitt rätt dåligt isolerade direktelvärmda 1 1/2 planshus. Platsen är ofta bland de varmaste på sommaren och kallaste på vintern i södra sverige enl smhi (Målilla) så jag vill ha stor effektkapacitet.
Tänker placera den i sovrummet(husets största rum tidigare vardagsrum.) pga extremt kylbehov sommartid. För att få runt värmen och kylan blir tänkt placering av innedelen högt uppe vid sängens huvudända då den kan kasta luften vidare in i nästa rum och vidare runt i huset. Finns en sidodörr i sovrummet till trapphuset där luften kan komma tillbaka i retur.Ljudet är inte ett problem i detta fallet då jag inte störs av det. Har sovit i flera hotellrum med Ac(gamla on/off aggregat) placerade på detta sätt.

Tänkt mig en Nocria 14 då den verkar ha mycket effekt kvar även när kvicksilvret kryper ner, och den vad jag förstår vare sig lider av panasonics fläktlagerproblem som verkar sitta i många fabrikat eller kompressortrassel likt pana H16 problemet. Jag har hellre för stor pump som kan gå dellast än något som inte räcker till.

Fråga 1 är kan man i värmedrift rikta luften mot dörröppningen 4-5 meter bort utan att den slår ned för tidigt mot golvet/sängen så man blir grillad. I kylläge skulle det vara bra att tillfälligtvis under kortare stunder kunna göra tvärtom dvs få ned kalluften på sängen för att kyla av sig sommartid.

Fråga 2 är vad händer vid avfrostningen om man har huvudet någon dryg meter under innedelen. stängs spjällen och fläkten av under avfrostningen. Blir det väldigt mycket kallras då? Samma lär väl isåfall hända om den sitter placerad rakt ovanför en soffa istället. Tar avfrostningen lång tid?

Det går bra att rikta spjället så den kastar iväg luften en bra bit, och i höjdled så den inte träffar sängen (exakt antal meter vet jag faktiskt inte)(går ju naturligtvis att justera även i sidled), men det går att trycka till manuellt utöver vad du kan justera med fjärrkontrollen). Tror inte att du behöver/kan rikta kalluften rakt ner i sängen då aggregatet ger bra även med kyla så det ska räcka i alla fall. Den kalla luften kastas iväg i princip horisontellt från innerdelen. Vid avfrostning så blir det lite kallras rakt ner från innerdelen (spjällen öppnar sig max och rakt nedåt). Skulle inte ha innerdelen precis ovanför sängen. Enligt instruktionsboken ska avfrostning ta mellan 7-15 min. Så länge som 15 har min aldrig avfrostat.
« Senast ändrad: 08 februari 2007, 09:27:04 av Mavu »

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Nocria 14,Luftspjälls frågor?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2007, 22:28:20 »
Håller med Mavu, jag skulle absolut inte satt den ovanför sängen just pga visst kallras vid avfrostning. Det går inte att pricka en dörröppning 4-5 meter bort men å andra sidan så spelar det kanske inte så stor roll heller, varmluften sprids troligen ganska hyfsat ändå genom dörröppningarna. Du får nog räkna med att det blir ett par grader varmare i ditt sovrum jämfört övriga rum, det beror på hur det ser ut hos dej givetvis.

Vid kyldrift spelar det knappast någon roll var i sovrummet du har den, troligen stänger du sovrumsdörren för att hålla kylan där den behövs och därmed kommer du att kunna få mycket god kyleffekt även på de lägre fläktlägena. Det är inte bra att sova i drag.

/leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!