Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innedel i trapp.  (läst 6214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rixmupp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Innedel i trapp.
« skrivet: 06 februari 2007, 21:23:26 »
Funderar på att sätta inne delen i trappen, har en liten nisch där den skulle passa perfekt.

Frågan är bara om det kommer bli tokvarmt på övervåningen där vi har vardagsrum och stora sovrummet. Trappan är öppen och tanken är att jag ställer utblåset så att det blåser neråt och så mycket åt sidan, in i hallen som möjligt. Vad tror ni som redan har L/L pump, kommer det bli bastu uppe och kallt nere? Nischen som är tänkt är precis mellan våningarna.

Bifogar några bilder så ni ser hur det ser ut.
Alla åsikter är bra!

Pumpen i fråga är en Panasonic 9DKE

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Innedel i trapp.
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2007, 07:22:32 »
Hej,

- jag tror att risken är stor för att det blir som du befarar, -varmare uppe än nere!

Hur stort avstånd är det till taket ovanför entrédörren? Om det är minst 30 cm så finns det fabrikat som inte bygger mer än 25 cm på innerdelens höjd (plus att 5-6 cm frihöjd behövs ovanför). En placering ovanför dörren skulle säkert ge en bättre värmespridning till nedre planet. Därifrån går det sen att vinkla luftströmmen mot trappen.

Finns det utrymme för placering på andra sidan av dörren?

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Rixmupp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Innedel i trapp.
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2007, 08:41:28 »
Jag har precis 25cm ovanför dörren om jag tar bort både dörrfodret och taklisten, så det är inget bra alternativ.

Andra sidan dörren skulle kunna gå men jag tror att det kommer se konstigt ut. Takhöjden är 220 och avståndet mellan dörr och vägg är ca 105. så innedelen kommer ta en väldig plats där. Bifogar en bild.

En till nackdel med den sidan är att utedelen skulle hamna på utsidan av sonens sovrum vilket kanske stör när han ska sova. Om jag sätter den i trappen enligt mitt första förslag så hamnar ute delen utanför hallen/köket.

Det står mellan pest eller kolera antar jag =)

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Innedel i trapp.
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2007, 09:47:57 »
Hmmm,...

- det är nog inte så lyckat med ytterdelen utanför sonens sovrum. Den bör du ändå kunna placera rakt utanför där du ritat in "innerdelen" på planritningen?

Jag vet att "Leopold" har en liknande placering som du tänkt dig i trappen, och han säger att det fungerar riktigt bra. Han och jag har lite olika uppfattningar om trapp-placering, men förhoppningsvis så ser han ditt inlägg, och kan berätta lite mer. Alternativt så kan du gå in på hans profil och skicka ett mail till honom...

Hoppas att det löser sig till det bästa! ;)

Micra
« Senast ändrad: 07 februari 2007, 09:50:42 av Micra »
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Petter F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innedel i trapp.
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2007, 10:28:56 »
Har en liknande hall som du med innerdelen placerad i trappen och jag kan bara säg att det blir inte varmt pÃ¥ övervÃ¥ningen tvärtom blir det kallt, jag känner av en tydlig värme gräns vid  fjärde steget uppifrÃ¥n.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Innedel i trapp.
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2007, 10:33:53 »
Petter F,

- hur upplever du värmespridningen i rummen på nedre våningen då?

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad saftsvalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Innedel i trapp.
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2007, 10:43:19 »
Jag har innerdelen installerad på ungefär samma sätt, och det blir bra värmespridning både nere och uppe. Dock någon grad kallare uppe. :P

Utloggad Petter F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innedel i trapp.
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2007, 11:29:33 »
Funkar hyfsat med värme spridningen, problemet är att det just nu står en barnvagn under trappen som bromsar upp luften en del.

Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
SV: Innedel i trapp.
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2007, 12:22:22 »
Funderar på att sätta inne delen i trappen, har en liten nisch där den skulle passa perfekt.

Frågan är bara om det kommer bli tokvarmt på övervåningen där vi har vardagsrum och stora sovrummet. Trappan är öppen och tanken är att jag ställer utblåset så att det blåser neråt och så mycket åt sidan, in i hallen som möjligt. Vad tror ni som redan har L/L pump, kommer det bli bastu uppe och kallt nere? Nischen som är tänkt är precis mellan våningarna.

Bifogar några bilder så ni ser hur det ser ut.
Alla åsikter är bra!

Pumpen i fråga är en Panasonic 9DKE

Huset ser stort ut, jag tror inte det blir tokvarmt någonstans med den pumpen. ::)
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Utloggad Rixmupp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Innedel i trapp.
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2007, 12:52:04 »
Funderar på att sätta inne delen i trappen, har en liten nisch där den skulle passa perfekt.

Frågan är bara om det kommer bli tokvarmt på övervåningen där vi har vardagsrum och stora sovrummet. Trappan är öppen och tanken är att jag ställer utblåset så att det blåser neråt och så mycket åt sidan, in i hallen som möjligt. Vad tror ni som redan har L/L pump, kommer det bli bastu uppe och kallt nere? Nischen som är tänkt är precis mellan våningarna.

Bifogar några bilder så ni ser hur det ser ut.
Alla åsikter är bra!

Pumpen i fråga är en Panasonic 9DKE

Huset ser stort ut, jag tror inte det blir tokvarmt någonstans med den pumpen. ::)

Huset är pÃ¥ ca 105kvm, 66 nere och ca 40 uppe sÃ¥ det ser nog större ut pÃ¥ ritningen än vad det är =) 

Anledningen till att det antagligen blir en Panasonic 9DKE är att jag kan köpa den väldigt billigt genom jobbet, och får hjälp med inkopplingen gratis.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Innedel i trapp.
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2007, 14:27:22 »

Har du läst om H16-problematiken på Panasonics deltavla här på forumet???
Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Innedel i trapp.
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2007, 15:01:19 »
Funderar på att sätta inne delen i trappen, har en liten nisch där den skulle passa perfekt.

Frågan är bara om det kommer bli tokvarmt på övervåningen där vi har vardagsrum och stora sovrummet. Trappan är öppen och tanken är att jag ställer utblåset så att det blåser neråt och så mycket åt sidan, in i hallen som möjligt. Vad tror ni som redan har L/L pump, kommer det bli bastu uppe och kallt nere? Nischen som är tänkt är precis mellan våningarna.

Bifogar några bilder så ni ser hur det ser ut.
Alla åsikter är bra!

Pumpen i fråga är en Panasonic 9DKE

Huset ser stort ut, jag tror inte det blir tokvarmt någonstans med den pumpen. ::)

Huset är pÃ¥ ca 105kvm, 66 nere och ca 40 uppe sÃ¥ det ser nog större ut pÃ¥ ritningen än vad det är =) 

Anledningen till att det antagligen blir en Panasonic 9DKE är att jag kan köpa den väldigt billigt genom jobbet, och får hjälp med inkopplingen gratis.

Ska du ha en E9DKE så ska du förvissa dig om att du kan få den utbytt om den får fel. Annars så bör du nog höra efter om du kanske inte kan få en Panasonic XE9:a i stället. Med reservation att XE9 bygger ut en del från väggen och det är kanske inte vad du vill i trappen.

Tror att du kommer kunna blåsa varmluft till nedervåningen genom trappen, och det kommer nog att fungera bra. Däremot tror jag inte att du kommer att uppnå önskvärd temperatur på båda våningar.

Utloggad Rixmupp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Innedel i trapp.
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2007, 15:57:34 »

Har du läst om H16-problematiken på Panasonics deltavla här på forumet???
Hälsningar
Micra

Nej, ska kolla upp det sen!

Panasonic E9: Varför tror du inte att pumpen kan fixa temp på båda våningarna? Tror du pumpen inte räcker till?

Uppe har vi nästan inget element på eftersom det alltid blir rätt varmt där ändå, endast lite stödvärme i sovrummet. Så det viktigaste är att pumpen klarar av nedervåningen.

Observera att vi också har en kamin i köket som kommer användas även när vi har skaffat värmepump, om än lite mindre kanske.

Företaget jag jobbar åt har redan köpt in ett antal E9DKE därför är det den som gäller först och främst, men har inte bestämt mig än, kan hända att jag köper en annan pump på annat håll istället. Men oftast så är det ju chefen där hemma och pengarna som styr. =)

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Innedel i trapp.
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2007, 16:33:21 »
Jag har egna och andras dåliga erfarenheter av värmespridningen till två våningar bakom mig. Men eftersom du skriver att värmebehovet är litet på övervåningen så kan det nog fungera bra ändå. Pumpen kommer ju att lämna ifrån sig en del värme uppåt också där i trappan. Sen kan du prova att ställa luftriktarna på pumpen till höger mot dörren, kan eventuellt ge bättre värme till nedervåningen. Har själv min pump sittandes mellan två våningar, kan inte tänka mig bättre placering i mitt hus.
« Senast ändrad: 07 februari 2007, 18:30:22 av Panasonic E9 »

Utloggad Rixmupp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Innedel i trapp.
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2007, 17:44:05 »
Jag har egna och andras dåliga erfarenheter av värmespridningen till två våningar bakom mig. Men eftesom du skriver att värmebehovet är litet på övervåningen så kan det nog fungera bra ändå. Pumpen kommer ju att lämna ifrån sig en del värme uppåt också där i trappan. Sen kan du prova att ställa luftriktarna på pumpen till höger mot dörren, kan eventuellt ge bättre värme till nedervåningen. Har svälv min pump sittandes mellan två våningar, kan inte tänka mig bättre placering i mitt hus.

Ah ok! Hade tänkt rikta utblåset neråt och in mot hallen så mycket som möjligt. Man får väl göra så gott det går, inget hus är väl perfekt antar jag. Om jag placerar innedelen där jag tänkt så får jag den ur vägen ganska bra också.
Det jag är mest orolig för är att det ska bli kallt nere och bastu uppe.

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!