Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite gas i min Nocria 14?  (läst 14682 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #30 skrivet: 01 februari 2007, 20:16:16 »
Tack Meanstreak, det klarnade litet vad som gäller med elen. Det låter helt rimligt i mina öron att en stickproppsanslutning duger (om den har rätt klassning) som frånskiljare.

När det gäller frostbandet så blev jag litet nyfiken på vad det är som händer här egentligen, så jag studerade min IVT anno -2005 5kW-maskin vid några tillfällen idag. Visst det är ingen Fujitsu men den har i alla fall band på förångaren ibland och jag har undrat litet om det själv.

Tempen låg kring nollan och det är rätt fuktigt ute, 21 grader styrtemp. Då kan man se två ca 15 cm breda band med lätt ytfrost (sån som smälter omedelbart om man lägger näven på), ett långt ner och ett strax över mitten på förångaren. Med andra ord har jag två breda band utan frost på också. Driften är närmast kontinuerlig, pumpen ligger på låg dellast ca 350 W för det mesta. Ibland går den ner till 160W, 80W. Ibland stängs helt enkelt utedelen av några minuter men ingen värme genereras i utedelen som vid normala avfrostningar.

Grejen är att de där banden dyker upp och försvinner ömsom, det är som att det precis ligger på gränsen att frysa hela tiden och utan de normala avfrostningarna så finns en tendens till frost det där det tidigare var fuktigt efter tidigare frost. Jag tror det beror på att luftflödet genom de fuktiga delarna är mindre och att de därför inte tar upp värmen från luften lika effektivt - dvs de blir lokalt något kallare än de torra områdena.

Jag blev med andra ord fullkomligt övertygad att det kan vara helt normalt att man får en ojämn påfrysning kring nollan med vissa pumpar, i synnerhet om de går på låg dellast och inte behöver avfrosta.

Förklaringen till det ofrostiga "Fujitsu-bandet" längst ner skulle kunna vara liknande, dvs att det av någon anledning är en smula bättre luftgenomströmning (eller sämre kyleffekt) just i det området.

leopold







« Senast ändrad: 01 februari 2007, 20:32:26 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #31 skrivet: 01 februari 2007, 20:50:34 »
vid låg last och nyavfrostad maskin kan man få en tunn påfrostning i början av förångarslingorna (förångaren är uppdelad i två eller flera paralellkopplade slingor). efterhand som det fryser på så vandrar förångningen vidare längs med slingan, för att ganska snart täcka hela förångaren.
skillnad: vid brist får du frostband med kraftig påfrosning(utan att det sprider ut sig över hela förångaren), d.v.s inte bara tunn och porös isbildning i stråken, utan kraftigare med "rena" fält i slutet av förångaren.

frostband vid full effekt = brist (ska utnyttja hela förångaren på fulleffekt.)
frostband vid höga utetempraturer = brist (bristen ger lägre/kallare förångningstemp vilket får fukten att "frysa på" även vid varmare utetemp)

fujitsu:n på bilden har alldeles för "välspridd" förångning för att jag skall tolka det som köldmediebrist. tror snarare att soppan på grund av förångarens uppbyggnad har sämre flöde i den ena kretsen på dellast.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #32 skrivet: 02 februari 2007, 14:03:43 »
Kollade utedelen när jag slungade snö för någon timme sedan och då var det helvitt över alla flänsarna. Beror tydligen lite på väder och vind det här. Vi har 0-gradigt just nu.

Utloggad Oddemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stavanger-Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #33 skrivet: 03 februari 2007, 13:36:53 »
Hei

Du kan finne bilder i en tråd lengre nede fra min nocria 14 awyz, jeg har akkurat de samme frostband som vises i denne tråden.
Pumpen fungerer bra og jeg tror derfor at dette er normalt.

Mvh
Odd Egil
***************************
Toshiba RAS-13 GKVP-E Daisekai
Fujitsu AWYZ14LB Nocria

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #34 skrivet: 11 februari 2007, 11:56:45 »


Däremot Mavu så ställer även jag mig en smula tveksam till din fina Claes Ohlsonmätare att ha den så där utomhus och allt... :)


Leopold

Nu har jag moddat mätaren och monterat in den i säkringsskÃ¥pet. Lagligheten i detta kan man säkert diskutera  ;) men den funkar kalas.


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #35 skrivet: 11 februari 2007, 13:20:23 »
Ser riktigt snyggt och proffsigt ut Mavu, du har aldrig vägarna förbi Norsjö..... ::)  Skulle oxÃ¥ vilja ha en sÃ¥dan..... :D

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #36 skrivet: 11 februari 2007, 13:25:48 »
Hej

Hur har ni löst det med batteriet ?
Sitter det kvar innuti ?

MVH
Messer

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #37 skrivet: 11 februari 2007, 13:32:44 »
Batterihållaren är kvar inuti lådan. Bra att ha för minnet om strömmen skulle gå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!