Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite gas i min Nocria 14?  (läst 14680 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #15 skrivet: 31 januari 2007, 20:19:25 »
Hei Mavu , ser ut som du har veldig kort rørstrekk , jeg gjetter ca. 180 cm . Har du tappet ut noe gass ved monteringen ? Grunnen til spørsmÃ¥let er at jeg har en bekjent som fikk driftsproblem og mÃ¥tte øke lengden pÃ¥ rørene fordi de var for korte . Vet ikke hvordan problemet artet seg , men i og med du har det svarte " beltet " sÃ¥ kanskje noen med faglig kunnskap kan bekrefte eller avkrefte om dette har noe Ã¥ si. peppelito har kanskje ogsÃ¥ korte rør ? Min tanke er at det kanskje er mer følsomt for  rett fyllingsmengde ved korte rør . 

Sc:,h Raptus

Håller med om att rören är korta (innedelen sitter precis bakom väggen där rören går in i huset). Uppskattar rören till max 1.5 meter. Har ingen aning om montören tappat ut gas, ej heller huruvida det är nödvändigt om rören är så pass korta. Men som sagt så fungerar ju pumpen alldeles utmärkt, förutom då denna mörka rand på nedre delen av utedelen.
« Senast ändrad: 31 januari 2007, 20:23:19 av Mavu »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #16 skrivet: 31 januari 2007, 21:12:22 »
Jag har oxå korta rör max 2 meter men pumpen funkar kanonbra och jag tror inte att montören tappade ur någon gas..... men tror att det inte gör så mkt med lite extra gas..... har för mig att jag läst att det bara blir lite mera pulver med lite extra gas i maskinen.... om jag nu minns rätt, kanske finns någon montör på forumet som kan bekräfta om det verkligen är så.



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #17 skrivet: 31 januari 2007, 21:36:43 »
Svenska kocken ger sig inte vad gäller inkoppling av l/l pump.

Jag var själv i kontakt med elsäkerhetsverket angående inkoppling. Fick till svar att det var upp till tillverkaren att bestämma hur inkoppling skall ske. Har kontaktat Ahlsell som är generalagent för Sanyos pumpar och fick besked att det går mycket bra att koppla deras pumpar via stickpropp inomhus. Inget snack om fabriksmonterad propp eller inte. Rekommenderar bara att pumpen skall ligga på egen säkring i centralen. Plocka fram de föreskrifter som gäller och visa dem så tror. Finns ditt MUNTLIGA samtal verkligen på pränt !!!!. Alla elektriker som jag träffat, alla behöriga säger att koppling via stickpropp inomhus är okej. Jag kan hålla med om att man inte skall ansluta via stickpropp utomhus.

/ Niclas

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #18 skrivet: 31 januari 2007, 22:00:09 »
Fast installation= kabel avsedd för detta samt fast förlagd (klammrad) kabel med fast säkerhetsbrytare,åtkommlig,synbar från arbetsplatsen,alternativt låsbar.ip-klass efter placering.

stickpropp=ej fast installation,kabel avsedd för detta(ex gummikabel) dragavlastad,ej klammrad,ip-klass efter placering.

så har jag för mig att det var när jag tog min behörighet.

northkingen: nej effekten ökar ej med korta rör,eller mer soppa.
snarare tvärt om.
vid för mycket soppa så ökar trycket i maskinen på båda sidorna. det du vinner på högre tryck på "varma" sidan förlorar du på försämrad energiupptagningsförmåga på "kalla" sidan.
vid riktigt kall väderlek så förlorar du på det eftersom förångningstempraturen och utetempraturen hamnar närmare varandra.

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #19 skrivet: 31 januari 2007, 22:05:48 »
Fast installation= kabel avsedd för detta samt fast förlagd (klammrad) kabel med fast säkerhetsbrytare,åtkommlig,synbar från arbetsplatsen,alternativt låsbar.ip-klass efter placering.

stickpropp=ej fast installation,kabel avsedd för detta(ex gummikabel) dragavlastad,ej klammrad,ip-klass efter placering.

så har jag för mig att det var när jag tog min behörighet.

northkingen: nej effekten ökar ej med korta rör,eller mer soppa.
snarare tvärt om.
vid för mycket soppa så ökar trycket i maskinen på båda sidorna. det du vinner på högre tryck på "varma" sidan förlorar du på försämrad energiupptagningsförmåga på "kalla" sidan.
vid riktigt kall väderlek så förlorar du på det eftersom förångningstempraturen och utetempraturen hamnar närmare varandra.

mvh.ACE





Ok tack för infon!


Men visst brukar maskinerna vara förfyllda med gas för rör upp till 7 meter och minsta rörlängd brukar ska vara 3 meter. Men frågan är hur stor betydelse har det om rörlängden är 2 meter eller 3 meter? Samt hur mkt gas bör tappas för 1 meter?



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7667
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #20 skrivet: 31 januari 2007, 22:11:34 »
E9:an
Läs vad jag har skrivet en gång till, punkt 1 är vad som gäller i första hand om inte den kan "uppfyllas" tillämpas nån av dom övriga punkterna beroende på omständigheten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #21 skrivet: 31 januari 2007, 22:23:52 »
Tack för all info svenske kocken och ace!

Men Ace, vad 17 menas med "åtkomlig och synbar från arbetsplatsen"? Jag har knappast min arbetsplats ute vid pumpen, möjligen kan jag se innedelen som min "arbetsplats" medan jag tex rensar filterna.. men vad gäller? Alltid bra att veta.

Har sett en del som har brytaren monterad utomhus. Verkar ju skitskoj om man åker bort en vecka på vintersemester och någon får för sig att busa litet oskyldigt genom att stänga av pumpen. Visst man kan ju sabotera på andra sätt men inte skulle jag vilja ha pumpen avstängbar utifrån.

/leopold

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #22 skrivet: 31 januari 2007, 22:28:05 »
Fast installation= kabel avsedd för detta samt fast förlagd (klammrad) kabel med fast säkerhetsbrytare,åtkommlig,synbar från arbetsplatsen,alternativt låsbar.ip-klass efter placering.

stickpropp=ej fast installation,kabel avsedd för detta(ex gummikabel) dragavlastad,ej klammrad,ip-klass efter placering.

så har jag för mig att det var när jag tog min behörighet.

northkingen: nej effekten ökar ej med korta rör,eller mer soppa.
snarare tvärt om.
vid för mycket soppa så ökar trycket i maskinen på båda sidorna. det du vinner på högre tryck på "varma" sidan förlorar du på försämrad energiupptagningsförmåga på "kalla" sidan.
vid riktigt kall väderlek så förlorar du på det eftersom förångningstempraturen och utetempraturen hamnar närmare varandra.

mvh.ACE





Ok tack för infon!


Men visst brukar maskinerna vara förfyllda med gas för rör upp till 7 meter och minsta rörlängd brukar ska vara 3 meter. Men frågan är hur stor betydelse har det om rörlängden är 2 meter eller 3 meter? Samt hur mkt gas bör tappas för 1 meter?



//Krister
En tumregel brukar vara cirka 20gr/m, vilket är väldigt lite. troligen spiller du ut dessa mängder med vanliga slangar utan backventil eller avstängning när du varit påkopplad.
du bör väl tömma efter samma tumregel ungefär.
korta rörlängder kan ge ett annat problem, nämligen vätskeslag vid avfrostning(hastig vändning av fyrvägaren under drift) större risk att vätska som ligger i kondensorn inte hinner förångas när den plötsligt blir en förångare.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #23 skrivet: 31 januari 2007, 22:35:43 »
Fast installation= kabel avsedd för detta samt fast förlagd (klammrad) kabel med fast säkerhetsbrytare,åtkommlig,synbar från arbetsplatsen,alternativt låsbar.ip-klass efter placering.

stickpropp=ej fast installation,kabel avsedd för detta(ex gummikabel) dragavlastad,ej klammrad,ip-klass efter placering.

så har jag för mig att det var när jag tog min behörighet.

northkingen: nej effekten ökar ej med korta rör,eller mer soppa.
snarare tvärt om.
vid för mycket soppa så ökar trycket i maskinen på båda sidorna. det du vinner på högre tryck på "varma" sidan förlorar du på försämrad energiupptagningsförmåga på "kalla" sidan.
vid riktigt kall väderlek så förlorar du på det eftersom förångningstempraturen och utetempraturen hamnar närmare varandra.

mvh.ACE





Ok tack för infon!


Men visst brukar maskinerna vara förfyllda med gas för rör upp till 7 meter och minsta rörlängd brukar ska vara 3 meter. Men frågan är hur stor betydelse har det om rörlängden är 2 meter eller 3 meter? Samt hur mkt gas bör tappas för 1 meter?



//Krister
En tumregel brukar vara cirka 20gr/m, vilket är väldigt lite. troligen spiller du ut dessa mängder med vanliga slangar utan backventil eller avstängning när du varit påkopplad.
du bör väl tömma efter samma tumregel ungefär.
korta rörlängder kan ge ett annat problem, nämligen vätskeslag vid avfrostning(hastig vändning av fyrvägaren under drift) större risk att vätska som ligger i kondensorn inte hinner förångas när den plötsligt blir en förångare.
mvh.ACE



Ok men så länge den verkar funka så här bra så är det nog bara gasa till det rasar..... :) Annars får man väl pallra sig ut och pysa den lite...... ;)



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #24 skrivet: 31 januari 2007, 22:40:40 »
Tack för all info svenske kocken och ace!

Men Ace, vad 17 menas med "åtkomlig och synbar från arbetsplatsen"? Jag har knappast min arbetsplats ute vid pumpen, möjligen kan jag se innedelen som min "arbetsplats" medan jag tex rensar filterna.. men vad gäller? Alltid bra att veta.

Har sett en del som har brytaren monterad utomhus. Verkar ju skitskoj om man åker bort en vecka på vintersemester och någon får för sig att busa litet oskyldigt genom att stänga av pumpen. Visst man kan ju sabotera på andra sätt men inte skulle jag vilja ha pumpen avstängbar utifrån.

/leopold


med förbehåll för att inte reglerna ändrats,(det var inte igår jag fick min behörighet)
arbetsplatsen= den anläggning du ska göra ett elingrepp i(eller annat ingrepp som kan orsaka el-personskada. därav det modernare namnet "arbetsbrytare".
rengjöring filter går ej under ELSÄK.
med tanke på att en splitt består av två delar på olika sidor om en vägg,där arbetaren ej kan ha uppsikt/åtkommlig från båda sidorna, så tolkar jag det som att enbart låsbar säkerhetsbrytare eller stickpropp är godkänt.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #25 skrivet: 31 januari 2007, 22:46:40 »
Northkingen: Jag ville absolut inte låta som en domedagsprofet !
jag var bara ute efter att framföra effekterna samt riskerna med korta rör/överfyllning.
även om dessa är tämligen små.
bara gasa du, jag tror inte det rasar ! ;) ;) ;) ;)
mvh.ACE      *vinkar*
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #26 skrivet: 31 januari 2007, 22:51:05 »
Om vi bortser frÃ¥n elinstallationer ett tag...  :)

Vad tror ni om det frostfria "bandet" som jag och den andra medlemmen har på våra maskiner?

//P

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #27 skrivet: 01 februari 2007, 00:22:24 »
Om vi bortser frÃ¥n elinstallationer ett tag...  :)

Vad tror ni om det frostfria "bandet" som jag och den andra medlemmen har på våra maskiner?

//P

Inga problem

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #28 skrivet: 01 februari 2007, 00:42:34 »

Inga problem

Gott att höra. Men varför kan det se ut så på "friska" pumpar? Eftersom det här med ojämn påfrostning och "bandeffekten" nämnts som symptom på fel gasvolym, hur ser man skillnad på vad som är normalt och vad som är dåliga tecken?

Vore intressant med en utläggning om detta tycker jag.

/leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #29 skrivet: 01 februari 2007, 14:29:40 »
Hej A.C.E och Leopold!

 b00k Enligt Elinstalationsreglerna SS436 40 00  kap.53 sÃ¥ stÃ¥r det sÃ¥ här!
All installa tion skall skydda personer, egendom, samt husdjur, och att en säker funktion
uppnås i installationen och att fordringarna på skydd mot yttre påverkan är uppfyllda
och för elinstallationens avsedda användning.

En från skiljnings utrustning skall vara utförd med synligt brytställe eller så skall kontaktläget
indikeras med en tydlig och varaktig märkning av från-läge (öppet läge) indikering får endast ske då ett tillräckligt avstån har uppnåtts på varje pol.

Ã…tgärder skall vidtas för att förhindra att den kan öppnas/brytas obefogat eller oavsiktligt.FrÃ¥nskiljningsannordningen placeras i lÃ¥sbart hölje eller har lÃ¥sbart vred,
låsbart manöverdon osv.

Frånskiljningsanordning skall företrdelsevis bestå av flerpolig frånskiljare, som frånskiljer matningens samtliga poler. Även enpoliga frånskiljare som är monterade intill varandra kan användas. frånskiljningen kan till exempel åstadkommas med : lastfråskiljare, stickproppar och uttag, smältpatroner, säkringar, särskilda anslutningsklämmor som inte fodrar att ledaren tas bort.

Stick propp och uttag är alltsÃ¥ tillÃ¥ten om sladden inte är för lÃ¥ng till förbrukaren och att uttaget sitter pÃ¥ rätt höjd utomhus 1,7m ovan mark/golv,förutom när den är i petskyddat utförand dÃ¥ gäller 50cm som min mÃ¥tt och med rätt skydds klassning. samt att jordfelsbrytare är monterad för matande krets.(gäller vid ny montage)  b00k

Mvh Maenstreak
« Senast ändrad: 02 februari 2007, 07:33:26 av Meanstreak »
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!