Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placeringsförslag?  (läst 5321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnny H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Placeringsförslag?
« skrivet: 28 januari 2007, 19:03:23 »
Jag ska montera upp min värmepump i dagarna och behöver tips på vart jag ska montera innedelen.

Det som är rött på bilden är min tänkta placering. Ovanför ytterdörren.
Detta för att få in lite värme mot lilla rummet och trappen upp till övervåningen.
Trappen är även mkt smal och trång, om det nu påverkar något.

« Senast ändrad: 30 januari 2007, 08:56:50 av Johnny H »

Utloggad Johnny H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Placeringsförslag?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2007, 08:57:46 »
Nu fick jag till en halvdan bild iaf...
Hoppas någon har ett förslag eller komentar till placeringen.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placeringsförslag?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2007, 09:28:52 »
Hej Johnny H,

-är det en helvägg i v-rummet mot lill-rum och trappen?

Som det ser ut på din ritning får du mest värme till V-rum, badrum och kök med din placering av innerdelen. Ännu bättre spridning blir det om du kan bredda dörröppningen till v-rummet...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Placeringsförslag?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2007, 10:07:19 »
Du får en kortslutningseffekt i den lilla hallen om du inte lyckas rikta allt utblås genom öppningen till vardagsrummet. Följden av en kortslutningseffekt är att du får mycket varmt i hallen, pumpen reglerar ner effekten och du får minimal nytta av den.

leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Johnny H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Placeringsförslag?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2007, 14:52:49 »
Jag har funderat lite på att ta bort väggen/dörren mellan hallen och vardagsrummet.
Det borde ge viss förbättring av värmespridningen, eller hur?

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placeringsförslag?
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2007, 14:59:46 »
Jag skulle absolut göra det! Det blir en väsentlig skillnad för luftströmmen, och du undviker därmed "kortslutningseffekten" som Leopold mycket riktigt befarade...

Är det en helvägg mellan v-rummet och lill-rummet??

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Johnny H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Placeringsförslag?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2007, 10:34:19 »
Jag skulle absolut göra det! Det blir en väsentlig skillnad för luftströmmen, och du undviker därmed "kortslutningseffekten" som Leopold mycket riktigt befarade...

Är det en helvägg mellan v-rummet och lill-rummet??

Hälsningar
Micra
Ja, det är en hel vägg.
Funderar om jag ev behöver en värmeförflyttningsfläkt där?

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Placeringsförslag?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2007, 10:53:47 »
Om man vill ha en tyst värmeförflyttningsfläkt mellan rummen kan man som den kända Uppsalaläkaren som skrev en bok om energisnåla hus,som man kan låna på biblioteket!Sätta en tvärströmsfläkt,samma typ som sitter i innerdelen på lvp,i Clas Ohlsson har den artNr:32-7697 kostar 279:-förflyttar 140 m3 i timmen drar 24 watt vid full fart.Sen sätter man en baffel framför öppningarna så att man ej ser fläkten eller hålet i väggen.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placeringsförslag?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2007, 10:55:06 »
Om jag var du så skulle jag avvakta och se vilken luftspridning det blir initialt via kökets öppningar.

Fungerar det inte något vidare, så kan du väl fundera på att installera en värmeförflyttningsfläkt mellan v-rum och lill-rum...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Placeringsförslag?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2007, 11:06:53 »
Micra, det där med värmeflyttarfläkt tror jag inte kommer att funka bra. Krävs alldeles för stora volymer luft för att få effekt om det rör sig om luft som är drygt 20 grader som man kan vänta sig i det hörnet (leder till stora fläktar, grova kanaler, buller, drag).

Har man riktigt varmt vid tex en kamin kan det löna sig att flytta på den med en liten värmeflyttarfläkt, iaf som jag ser det.

leopold

Edit: möjligen en tvärströmsfläkt högt upp som kastar ut längs taket i så fall då... men är tveksam mht sus & brus och effekten man kan få
« Senast ändrad: 31 januari 2007, 11:11:15 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placeringsförslag?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2007, 13:18:57 »
leopold,

- du har säkert bättre erfarenhet av detta än jag, och jag litar absolut på ditt kunnande.
Vad tror du om detta förslag till -

Johnny H,

- hur är förutsättningarna att bredda någon av öppningarna in till köket??

Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Placeringsförslag?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2007, 14:17:29 »
Hej Micra, jag bara berättar litet om mina små erfarenheter mest från min egen installation. Jag ser att jag låter som världens besserwisser och det är inte meningen, det finns massvis med folk här som har mycket bredare och djupare erfarenhet av alla möjliga och omöjliga installationer.

Men jag har gjort mina egna rätt dyra missräkningar vad gäller värmeflyttande, ville bara förmedla den erfarenheten så att inte fler folk sätter alltför stora förhoppningar på det sättet att "korrigera" olämpliga planlösningar för L/L. Iofs kan det finnas andra som lyckats mycket bättre än jag och det är ju minst lika intressant i så fall att höra hur dom gjort... hur som helst.

Jag håller med dej om att man först och främst borde kolla om det funkar ändå med den här lösningen. Huset är inte som klippt och skuret för L/L, den bästa placeringen rent värmespridningsmässigt verkar vara rätt upp på motstående väggen i vardagsrummet men där kan man nog inte ha den ur ljudsynpunkt.

Ska man börja bygga om huset bara för att få ut max nytta av en värmepump så tycker jag man möjligen kan hitta bättre alternativ, om det inte råkar vara så att ombyggnaden sammanfaller med vad man ändå tänkt göra. Att bredda öppningen eller ta bort väggen framför pumpen kan vara försvarbart, sedan hade jag nog hoppats på att värmen sprider sig hyfsat in till högerdelen av huset "av sig själv" genom existerande dörröppningar men att man får vara beredd på att toppa upp med radiatorer där. Inte hela världen faktiskt, VP ger ju en grundvärme och är det bara de sista graderna som ska upp så "va faaan...". Må vara hänt och kostar knappast några större slantar.

Så ser jag det. Tycker det är alldeles för mycket fokus på att "jag har minsann inte ett enda element igång och ändå perfekt temp överallt"... vilket jag nog också bidragit friskt med i ärlighetens namn... hmmm.

Kolla de som har jord/bergvärme, där får man toppa upp litet här och där då och då, fullt normalt i en väldimensionerad anläggning som ska ha en chans att betala sig nån gång. Likadant borde man resonera med L/L.

leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Placeringsförslag?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2007, 14:48:03 »
Leopold,

-nej, för fanken, -jag upplever absolut inte dig som en besserwisser, det tror jag ingen gör! Tvärtom, - det är intressant att läsa dina kloka inlägg, och det är ju som du säger, -ju fler som skriver om hur saker och ting har fungerat i praktiken (på gott eller ont) dessto bättre "kunskapsbank" utgör vi för nytillkomna på forumet.

Det är ju onödigt att upprepa andras misstag, (när man kan göra alldeles egna).. :D

Visst är det också så att de allra flesta i slutänden måste stötta sin lvp med lite radiatoreffekt i de bortersta rummen, utan att det är någon större ekonomisk katastrof.

Med lite tur tror jag ändå att Johnny H kan få en tämligen god värmespridning...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Placeringsförslag?
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2007, 17:59:15 »
Leopold,

-nej, för fanken, -jag upplever absolut inte dig som en besserwisser, det tror jag ingen gör! Tvärtom, - det är intressant att läsa dina kloka inlägg, och det är ju som du säger, -ju fler som skriver om hur saker och ting har fungerat i praktiken (på gott eller ont) dessto bättre "kunskapsbank" utgör vi för nytillkomna på forumet.

Det är ju onödigt att upprepa andras misstag, (när man kan göra alldeles egna).. :D

Visst är det också så att de allra flesta i slutänden måste stötta sin lvp med lite radiatoreffekt i de bortersta rummen, utan att det är någon större ekonomisk katastrof.

Med lite tur tror jag ändå att Johnny H kan få en tämligen god värmespridning...

Hälsningar
Micra

Bra! Jag var nog bara litet rädd att jag låter alltför säker på min sak ibland. Har en tendens att gärna uttala mig om saker jag tycker är intressant och sånt här med värme och ventilation ÄR ju vansinnigt intressant faktiskt. Kul att vara med och dra nytta av vad andra lurat på och kanske bidra litet själv också ibland, många bäckar små... Det är en fenomenal kunskapsbank Rickard tagit på sig att administrera.

Åter till saken: jag tror också att det kan funka bra med en llvp för Johnny om man bara får till en låg och fin temp på returluften. Kanske kan man lirka in litet direkt varmluftsblås via köksdörren till och med? Inte alls omöjligt i synnerhet om man tänker bort väggen i hallen som Johnny och du är inne på, det bör lösa alla ev osäkerheter. Kanske är det inte ens nödvändigt.

Själv har jag vissa rum som borde vara besvärliga men värmen tycks leta sig in ändå bara man inte har dörren stängd för ofta. Men bara ordet "värmeflyttare"... då triggas alla mina gamla besvikelser igång! Jag kan som mest sträcka mig till en stor takfläkt på lågvarv för att ""trycka ner" och "trycka ut" värmen längs golvet men då får det banne mig vara varm luft vi pratar om, typ framför en kamin eller en VP eller så. Annars är det bara ett otyg för det upplevs som kalldrag och få 20-gradig luft blåsandes på sig.

Lycka till Johnny och jag är glad att vi förstår varandra Micra!

Varma vinterhälsningar från
/Leopold

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Johnny H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Placeringsförslag?
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2007, 14:36:03 »
Nu har jag gått lös med motorsågen i huset!!
Lilla väggen mellan ytterdörr/hallen och vardagsrummet är nu ett minne blott.
Dessutom har jag , för att få någon liten estetik i köket, satt igen den första dörren
som går in i köket. Men jag sparade ett litet halvmåneformat fönster där...
SÃ¥ nu är det bara att montera upp pumpskrället och se hur det fungerar.  :D
 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!