Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
VEDPANNA
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: VEDPANNA (läst 34341 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Heddan
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Luleå
Antal inlägg: 1290
Karma +0/-0
Kön:
Heddan
SV: VEDPANNA
«
Svar #45 skrivet:
31 januari 2007, 14:57:50 »
Citera
Han har en Kespes 15 panna, där shunt och jag tror det är värmespiral sitter i pannan. Hade shunten och en VV-beredare funnits i tanken så hade man kunnat stoppa laddnings pumpen när man eldat klart.
Med en laddomat så åstadkommer man skiktning i tanken genom att man med mycket låg och kontrollerad hastighet för över het-vatten från toppen på pannan till toppen på tanken, därigenom så blir det en ganska skarp gräns mellan kallt vatten i botten på tanken och det heta vattnet i toppen. Har man bra skiktning så kan man kram ur mera energi ur samma tankvolym. Detta eftersom det är vattnet i toppen på tanken som värmer VV-beredare och även shuntas ut till radiatorerna.
Dessutom så skonar en laddomat din panna genom att den ser till den alltid får arbeta med vatten som har rätt temperatur (ungefär 75-80 grader).
Det borde vara lag på Laddomat eller motsvarande...
Loggat
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro
Homer
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Sweden
Antal inlägg: 27
Karma +0/-0
Kön:
Vedkungen
Homer
«
Svar #46 skrivet:
31 januari 2007, 19:51:36 »
Citera
Hmm nu har ja eldat tamigfan så pannan har stått o knakat hela dagen o får inte upp tempen till mer än 82ºC men pannan går nästan upp till 90ºC . Det hade varit bra om man hade fått upp ackarna till 90 med får då sjunker det inte så mycket till morronen men det har blivit bättre
Loggat
Heddan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Heddan
«
Svar #47 skrivet:
31 januari 2007, 20:31:55 »
Citera
Var tar din värme vägen? Om du står och eldar som en tok så kan ju inte värmen bara försvinna, till slut måste ju pannan koka.
Om du har en panna på 35kW så borde det bara ta lite drygt två timmar att höja tempen i dina acktankar med 60 grader.
Jag har en panna på "bara" 15kW och 1000l Acktank och för mig tar knappt 5 timmar att höja tempen 60 grader. Att höja tempen på 1000l vatten 60 grader motsvarar ungefär 70kWh.
Jag klarar mig på en eldning per dygn så länge inte temperaturen sjunker under -18 grader och jag har 1000l Ack, och jag har inte ens laddstyrning (laddomat), med en sådan kan man nog få ut 10-20% till. Jag har en 2-plans vill på 140kvadrat plus källare.
Loggat
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3104
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #48 skrivet:
31 januari 2007, 20:49:31 »
Citera
hej ..
håller med förra killen...
du ska behöva fylla pannan max 2x för att ha en vettig system temp
dvs 80-90 grader
blev det nån skillnad då du ställde ner shuntens stigar temp
dvs att värmen räcker längre i apparaturen
Loggat
Homer
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Vedkungen
Homer
«
Svar #49 skrivet:
31 januari 2007, 21:38:11 »
Citera
Jag har värmen på elementen men ja tycker det ska stiga mer ändå ,du eldar en gång per dag,e det morron eller kväll o vad står dina tankar på?var sitter din shunt min sitter på pannan ...som sagt ställde jag ner shunten lite o det ökade någon grad ,men pannan har brunnit hela dagen så ja undrar vart värmen tar vägen
Loggat
Heddan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Heddan
«
Svar #50 skrivet:
31 januari 2007, 22:26:42 »
Citera
Jag eldar när jag kommer hem på kvällen, jag har shunt och vv-beredare i pannan. Som nu när det är 15-16 grader kallt så står tankarna på 35-40 grader när jag kommer hem, det är precis så att det räcker för att förse radiatorerna med varmvatten. Och när jag slutar elda brukar jag var uppe i lite över 90 grader.
Men den bästa investering jag någonsin har gjort var att införskaffa en motorshunt från termoventiler för under 2000:-
http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=14&u2_ID=41
Den monterade jag på ett par timmar och håller innetemperaturen inom en halv grad med så lite förluster som möjligt.
Loggat
Homer
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Vedkungen
Homer
«
Svar #51 skrivet:
03 februari 2007, 09:16:08 »
Citera
Hej igen jag hittade en beskrivning :-[ allt är kopplat som det ska men en sak förstår jag inte .Om nu pumpen till ack ska stå i ett visst läge när man laddar dom för att sedan ställas om till drift hela tiden då sjunker det ganska mycket under natten. om ja låter pumpen stå i det första läget då håller allt tempen bättre ..i går morse stod det på 70 och i dag stod det på 55
Loggat
Heddan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Heddan
«
Svar #52 skrivet:
03 februari 2007, 09:32:27 »
Citera
Sitter shunten på pannan så måste pumpen gå hela tiden så att du för över värme från tanken till pannan hela tiden. Annars får du kallt i huset till slut fast tanken är varm. Samma om VV-beredaren sitter i pannan, då har du nog inte så mycket varmvatten just nu.
Här är en laddomat bättre eftersom den bara pytsar över det varmvatten som behövs från tanken till pannan.
Loggat
Homer
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Vedkungen
Homer
«
Svar #53 skrivet:
03 februari 2007, 10:50:07 »
Citera
men det konstiga e att om pumpen går hela tiden då e det kallare än om pumpen inte går elementen va bara pissvarma i morse ..När värmen sjunker i pannan då sjunker även bartrycket så på 55 ºC då e det lågt tryck
Loggat
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #54 skrivet:
03 februari 2007, 11:01:17 »
Citera
hej
1
kolla om du har vattenberedare i tankarna ,om du har det så koppla om det så du använder tanken för att göra varm vatten...
2.
sätt en moror shunt + shunt på tankarna,så du reglerar ut tankvattnet på systemet i stället för att ta det ur pannan ....
som du har det nu är du tvungen att återcirkulera vattnet genom pannan då
kyler pannan av ditt vatten då den slutat värma ...
3
dra i väg å köp en laddomat styrventil,den styr inladdningen i pannan + att den hindrar vattnet från att åter cirkulera till baks till pannan
Loggat
Homer
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Vedkungen
Homer
«
Svar #55 skrivet:
03 februari 2007, 11:24:34 »
Citera
ok har kollat motorshunt o laddumat o det blir en liten investering Om det finns en vvb i akc tror jag inte för på sommaren så e dom avstängda ..ska ha hit en vvsare i dagarna så får vi se....där finns ett förbigångs spjäll på pannan o det har jag fört in o det blev skilnad på laddningen ,nu går det lite fortare innan åkte värmen ut till kråkorna
Loggat
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 1008
Karma +2/-0
Kön:
Inga frågor är fördummande!
Lelle
«
Svar #56 skrivet:
04 februari 2007, 15:59:41 »
Citera
Hej!
Om du har varmvattenberedaren i pannan ser du på om varm och kallvattenanslutningarna går till pannan.
Ska du då ha en automatisk styrning som ger skiktning både i acktankar och i pannan för varmvattenberedning så är det en Termoventiler Laddomat 4030 eller Acaso Termomat 12 du bör använda. Den vanligaste Laddomaten som kallas 21 är bara till för när man har varmvattenberedaren i acktanken och endast eldar i pannan för att värma tankarna.
Laddutrustningar har två funktioner. Dels ser de till att ladda tankarna i lagom takt för att få skiktning i dem (då kan man ta ut mer nyttig värme ur vattnet). Den andra funktionen är att se till att det inte kommer tillbaka för kallt returvatten tillbaka till pannan under eldning så att pannan tar skada av det (rostar i förtid pga kondens i eldstaden).
Motorshunten har den fördelen att den förutom skickar ut bara så varmt vatten som huset behöver för stunden även följer med och parerar när temperaturen i pannan stiger och sjunker.
Kul att du hittade direktspjället. Det ska bara användas när man tänder upp pannan så att det inte ryker in. Sen efter ett litet tag när brasan tagit sig så stänger man det så att pannan fungerar som den ska i drift. Risk annars för att det blir för varmt för skorstenen.
Se upp nu bara så att du inte får systemet i kokning när du brassar på
// L
Länkar
www.termoventiler.se
www.acaso.se
Loggat
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron).
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.
Homer
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Vedkungen
Homer
«
Svar #57 skrivet:
07 februari 2007, 16:15:17 »
Citera
hej....med härlig värme på hela naten o med en iläggning ved innan ja går o lägger mig så står allt på mellan 60-65 ºC på morronen, ganska bra tycker ja .Men det går åt en hel del ved ,funkar gör det iallafall ,o tanten e bättre att tas med
Loggat
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #58 skrivet:
07 februari 2007, 16:47:37 »
Citera
hej
har du hafft dit nån rörkrökare som kollat på systemet ?
Loggat
Homer
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Vedkungen
Homer
«
Svar #59 skrivet:
08 februari 2007, 14:52:27 »
Citera
nop
han kommer snart (hoppas jag)
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
VEDPANNA
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 644
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info