0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker att grejerna borde ha en längre livslängd. Värmepumpen borde hålla i princip lika länge som ett kylskåp. Slangen har ett teknisk livslängd är en beräknad så ingen som är helt säker att den inte håller längre, men tillverkarena hävdar 50 år vilket jag tycker är ganska bra!Jag håller med dig om att man kan reparera värmepumpen, men det måste göras på rätt sätt. Jag fick lära mig i att man sätter i brandfilter, sen ska den bytas 2 eller 3 gånger efter ett kompressirhaveri. Det för att vara säker att syrerna som bildades när kompressorn havererade är borta. (syrorna äter upp lidningarnas lack och därefter kortslutning). Jag undrar hur ofta man byter 2 till 3 gånger? Jag tycker att Folksam har gjort en bra sak! Man redovisar lite statestik så att man kan själv dra slutsatser om fel, livslängd mm. Denna statestik försökte jag komma åt 98 men var hemlig, fast! Länsförsäkringarna hjälpte mig med statestik då det tyckte det var viktigt, men alla andra försäkringsbolag var hemliga. Jag hoppas att kvaliten ökar och därmed livslängden, för den är viktig om man ser det ur samhällsperspektiv. Huset ska stå i 100 år och i bästa fall längre.MVH/HVAC
Varför skulle man inte kunna bara byta kollektorslang då??? Har man "tur" å får upp den utan någé ras så..foderrören däremot bliré värre med, men de håller, enl uppgift, ca 100 år...
Man det är helt normalt att köpa en bil för 250 000:-som bar faller i värde & desuteom är svindyr i drift & underhåll.den första är en grej som sparar pengar, den andra är en grej som bara kostar pengar. Varför är det helt normalt att läga en betydligt större summa pengar på något som bara är en ren förlustaffär.
Folk köper kök för 100.000-tals kronor, det ska var rostfritt å italiensk mosaik på väggen, svindyr klinkers på golven å grejjer, folk lägger ruggiga pengar på badrum å bilar, investeringar som näppeligen tjänas igen, men höjjer livskvalitén å graden av avund hos grannen... men så fort det kommer till bergvärme så ska det ondgöras över investeringen, "när tjänar du igen det då", grejjen är just det, att man tjänar igen det, tiden kan variera lite, men resultatet blir detsamma, pengar på banken.
Det är första gången jag besöker det här forumet och jag trodde det fanns lite seriositet i det.Ursäkta ilskan.