Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är lite avundsjuk på få starter  (läst 24713 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #45 skrivet: 08 februari 2007, 21:43:17 »
Rätt konstigt med stort hus...

Har du berättat om dina radiatorer?
Liten vattenvolym i dom?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Smultron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #46 skrivet: 09 februari 2007, 18:52:10 »
Jag har ca 1,2 bar på expansionskärlet, så det borde väl vara ok med vatten i systemet?

Jag läste en annan tråd på forumet om att trimma in alla radiatorer. Det är kanske det jag behöver göra. Men till det måste jag ha en ir-termometer, eller?

Strypte ju igår returen på en radiator, min fråga är det bara returen jag ska skruva på och låta framledning vara eller ska även ge mig på att strypa (eller öppna) den?
Hus byggt 1977 330kvm totalt. Uppvärmt ca 300kvm. Nibe 1215 8,5 kw 183m borra 180 aktivt. Installerad 15 nov 2006. Bor i Sotenäs kommun(Västkusten)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #47 skrivet: 09 februari 2007, 19:36:31 »
Spelar ingen roll på nyare ventiler har man strypmöjlighet innanför termostatkroppen.
Har man inte det får man strypa på returen... eller om man har äldre gammaldags ventiler så är det helt ok att strypa med dom.

Det är bara termostatventiler som det är olämpligt att strypa med, detta pga av att om tex solen skiner så stänger dom flödet! Det får inte ske!Då jobbar pumpen med "pytte vattenvolym"
Då stiger temperaturerna jättesnabbt vilken ger "dassig" drift milt uttryckt.

Nån enda termostatventil är dock ok.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Smultron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #48 skrivet: 11 februari 2007, 17:10:47 »
Nu har jag precis fått låna en IR-termometer. Tänkte kolla värmen på radiatorerna i huset. Ska jag eftersträva 7 ºC skillnad på stig och retur på alla radiatorerna? Jag har för mig att jag läst någonstans här på forumet att man ska tejpa rören för att temometern ska visa rätt, stämmer detta? I så fall var sak jag sätta tejpen? Vilken sorts tejp? Vanlig kontorstejp, eller vad? Tacksam för svar.
Hus byggt 1977 330kvm totalt. Uppvärmt ca 300kvm. Nibe 1215 8,5 kw 183m borra 180 aktivt. Installerad 15 nov 2006. Bor i Sotenäs kommun(Västkusten)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #49 skrivet: 11 februari 2007, 18:46:52 »
Matt tape tex maskeringstape.
Men är radiatorerna målade då bör det gå att mäta dirkt.
Men mäter du på tex kopparrör då måste du använda tape.
Mäter man på rör då måste man röra mätaren rejält och nära röret. Högsta värdet gäller!
Det är inte säkert att röda pricken "visar" rätt.

Ca 7 på alla, men om du har nån jättestor kan det bli lite mera på den.

Osså om du har för vamt i nåt rum ska man strypa den radiatorn
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Smultron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #50 skrivet: 12 februari 2007, 13:26:12 »
Tack för svaren Bertil. Ska försöka med detta nu. Provade lite igår kväll. det var inte helt enkelt. Temperaturen hoppade upp och ner, så det var svårt att utläsa tyckte jag. Menar du att jag ska röra mätaren hela tiden när jag mäter?
Hus byggt 1977 330kvm totalt. Uppvärmt ca 300kvm. Nibe 1215 8,5 kw 183m borra 180 aktivt. Installerad 15 nov 2006. Bor i Sotenäs kommun(Västkusten)

Utloggad Smultron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #51 skrivet: 12 februari 2007, 14:08:15 »
Tillbaka efteren språngmarch genom huset. Vp- precis värmt klart för den här gången. Jag hann i stort sett kolla alla radiatorer under uppvärmningen. De allra flesta ligger bara på ca 3-4 ºC skillnad. Mycke strypning blir det!

vad kommer att hända efter att jag strypt dom, kommer jag att få ändra kurva och rattläge för att uppnå samma värme som nu? Den radiatorn som jag redan strypt(kortslutningen som jag hade) där var tempskillnaden fortfarande för liten. Har den bara ett varv öppen nu. Vad kan jag göra där?

Jag läste någonstans på forumet att man ska börja och strypa radiatorn närmast vp:n. Hur vet jag vilken den är? Jag har ju ett soutteränghus, hur tänkte man när man bygde huset? Börjar man rördragningen i källarplan för att gå uppåt, eller började man i markplan för att sedan gå nedåt? Själv tror jag att det är i markplan eftersom stigen från vp:n går upp i taket,(vp:n står i källaren) men jag tänker säkert fel!

Många frågor blir det! Oändligt tacksam för svar. //Thomas
Hus byggt 1977 330kvm totalt. Uppvärmt ca 300kvm. Nibe 1215 8,5 kw 183m borra 180 aktivt. Installerad 15 nov 2006. Bor i Sotenäs kommun(Västkusten)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #52 skrivet: 12 februari 2007, 21:59:20 »
Fortsätt att strypa in radiatorerna, om tempdiffen är mindre än 6 ºC, en del små radiatorern kan behöva strypas rätt hårt. Ordningen som du tar dem i spelar ingen roll på ett 2-rörsystem.

Förhoppningsvis så ska huset bli varmt med samma inställning på kurvan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #53 skrivet: 12 februari 2007, 22:55:06 »
Du kan även sänka cirkpumpen ett snäpp.. 3 lägen på den.

Bara om du mäter på ett smalt rör ska du röra mätaren sakta "tvärs" röret. Då ser du mätpunkten den är där du får högsta värdet!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #54 skrivet: 13 februari 2007, 08:37:38 »
Det jag märkte då jag justerade in mina raddar är att det är ganska trickigt att mäta tempdiff på raddar då VP/TS kör i korta intervall. Då får man en varierande temp över både tillopp o retur och det är verkligen svårt att mäta riktigt.

Det ideala hade varit om man kunde sätta VP/TS i ett tillånd där den håller tex konstant 40 ºC ut.

Efter att ha ledsnat på mätningar som aldrig visade samma resultat två gånger i rad och varierande VB-temp pga intervallkörning och långduschare  fiR:, så blev min lösning att "lära mig känna" med händerna när jag hade rätt diff och så gick jag runt och kände på raddarna istället för att mäta (snabbare avläsning). Var de för varma ströp jag 1 cm till, var de för kalla öppnade jag 1 cm ca. Detta gjorde jag ca 1 gång/timme i hela huset och efter 2 dar hade alla lika tempdiff.

Mitt motto: gör saker tillräckligt bra med lagom ansträngning.  Thumbsup
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Smultron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #55 skrivet: 13 februari 2007, 15:20:17 »
Tack för svaren. Då är det bara börja att strypa! Jag tror nog att jag kommer att få samma problem somm HerrBrun, men skam den som ger sig....

Bertil: Jag ligger på tvåan på pumpen och sänka till ettan är väl ingen hit (fick då diff på 10-11 ºC). Provade det för någon veckan sen och skrev om det i den här tråden. Då fick jag rådet att höja tillbaka till tvåan.

Förresten en sak som jag glömde att skriva igår när jag hade läst av raddarna. Väldigt många av dem hade ju diff på bara 3-4 ºC. Ändå så visar vp:n en diff på 6-7 ºC. Hur kommer det sig?
Hus byggt 1977 330kvm totalt. Uppvärmt ca 300kvm. Nibe 1215 8,5 kw 183m borra 180 aktivt. Installerad 15 nov 2006. Bor i Sotenäs kommun(Västkusten)

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #56 skrivet: 13 februari 2007, 16:05:09 »

Förresten en sak som jag glömde att skriva igår när jag hade läst av raddarna. Väldigt många av dem hade ju diff på bara 3-4 ºC. Ändå så visar vp:n en diff på 6-7 ºC. Hur kommer det sig?

Att man har olika diff över Vp och radiatorer beror oftast på att systemet inte är i jämvikt. Det är inte "samma vatten" man mäter på utan tempen varierar hela vägen genom systemet. Då VP går skickar man ju ut ett "paket" med gradvis varmare vatten ut i radiatorsystemet.

Om du kan hitta "balans-punkten" då dina raddar tappar lika mycket effekt som din VP tillför då måste du ha samma värde på diff över VP som över raddar. Ligger du under den VB-tempen så producerar Vp mer än raddar tappar och då stiger VB-temp då VP går.

Tänk också på att diff över raddar är temperaturberoende. Ställer du in deltaT = 5 ºC då du har VB-temp = 40 ºC så kommer du kanske ha deltaT = 6 ºC då du når Vb-temp = 48 ºC och deltaT = 2 ºC då VB-temp = 22 ºC (radiatorvatten svalnar aldrig under rumstemp). Trots det kan du hålla nära nog konstant diff över VP.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #57 skrivet: 14 februari 2007, 08:13:02 »
Hej ,Ett tips från en som konverterat från direktel 
Jag har strypt in radiatorerna utifrån det rumsbehov jag har och då har det gällt så lite som möjligt i strypning ,vissa ingenting.
Deltat på radiatorerna hamnar utan strypning ändå på ett antal grader.
Det viktiga  är deltat över värmepumpen och det ställs ju på cirkpumpen som bekant.
Det är ju ändå rumstempen som måste vara avgörande.
Jag ligger på ett delta på ca 6-7 grader på steg 2 på cirkpump.
Man behöver nog inte stirra sig blind på deltat över varge radiator , tror att man heltsonika kan känna med handen så får man lite känsla över det.

Mvh/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad HerrBrun

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #58 skrivet: 14 februari 2007, 08:26:51 »
Sant, men det lustiga med att strypa in raddar är att man faktiskt får BÄTTRE värme i rum där man tidigare hade fullt sprut OCH varma element.
Säg att du har en radiator som är fullt öppen och så bra cirkulation att deltaT < 1 ºC. Då ligger ju snitt temp på radiator på VB-retur + 0,5  ºC. Stryper du in den radiatorn till deltaT =  5 ºC så hamnar istället snitt temp på radiator på Vb-retur + 2,5 ºC.
Dvs med samma VB-retur så får du VARMARE i detta rum! På en IVT som reglerar på returen borde detta ske helt automatiskt och man får reglerera ner kurvan för att få samma innetemp.

Länge tänkte jag helt fel i detta och resonerade som så att om jag har dålig värme i ett rum där jag har fullt sprut på elementen OCH elementen är jämnvarma så kan det bara bli bättre om jag ytterligare ökar flödet i radiatorn. I själva verket är det tvärt om, radiatorn avger mer värme ju högre snitttemp den har och man vinner därför på att strypa in den. Genom instrypning hinner radiatorn avge mer energi än den hinner med öppna ventiler.

Med reservation för att jag missförstått alltihop, inklusive kvantmekaniken  ;)
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Smultron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Är lite avundsjuk på få starter
« Svar #59 skrivet: 15 februari 2007, 13:29:06 »
Hej! Håller nu på att strypa raddarna. Har börjat med två lite mindre. Det konstiga är att jag inte kan känna någon skillnad, ir-termometern visar ingen skillnad den heller. På det den ena radiatorn har jag skruvat in fem varm motsvarar ca 8- 9 mm (max är 8 varv= helt stängd). Den andra har jag bara strypt 3 varv.

Borde jag strypa ännu hårdare? Min tanke var att börja lite försiktigt för att se att temp-diffen ökar. Men det hände alltså inget. Kanske ska jag strypa alla raddar för att det ska bli något utslag? Vad tror ni?
Hus byggt 1977 330kvm totalt. Uppvärmt ca 300kvm. Nibe 1215 8,5 kw 183m borra 180 aktivt. Installerad 15 nov 2006. Bor i Sotenäs kommun(Västkusten)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!