Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall utedelen pÃ¥ min 123 gÃ¥ pÃ¥ högvarv hela tiden...?  (läst 8958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jobe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Utedelen bullrar hela tiden och går aldrig ner i varv. Skall den gå på högvarv så länge inställd innetemperatur inte uppnås? har jämfört med andra pumpar i närheten och ALLA går betydligt lugnare. Finns det något knepp för att få utedelen att gå lite lugnare, eller kan det vara något fel på pumpen?


Tacksam för svar !!!

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Beror på vad kallt du har ute. Hur välisolerat ditt hus är etc. Vad har du pumpen inställd på för gradantal?
På sanyo kan även fjärrkontrollen fungera som tempgivare för värmepumpen. Har kontrollen kontakt med innerdelen?
Min panasonic får jobba hårt nu. -15 ºC mitt på dagen.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Jobe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
det är minus 7 ute, har fjärrkontrollen inställd på 19 grader men får ändå inte temperaturen
5 meter ifrån pumpen att gå över 18 grader..? trots att den går för fullt...

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
Använd inte quite mode. Sätt fläkten i läge III, max. Ställ Flap, luftriktaren, ganska högt´.

Utloggad Jobe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Nu har jag jämfört med grannens utedel (en Panasonic) och den går mycket tystare (eller inbillar jag mig...?) Är det så att 123 har en "bullrig" utedel ? trodde att Sanyo var en av de tystaste maskinerna....?


Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
Går inte att jämföra om inte grannens pumps effektuttag är lika med din pumps effektuttag.

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
Sanyon har en "råare", eller "hårdare" ljud på utedelen, behöver inte för den delen vara högre och enligt SP mätningar är den inte.

Den tysta gång som man pratar om gäller innerdelen.

SP mätningar visa 63 dB(A) för utedelen och 51 dB(A) för innedelen. Jämförande siffror för tex Panasonic E9EKEB som är en mindre pump är 63/56.

Detta är verkliga siffror och jämförbara eftersom SP har mätt dom i liknande situationer, detta skiljer sig mycket frÃ¥n vad Sanyo (och Panasonic) säger som säljreklam, det Sanyo skryter sÃ¥ mycket om är 25  dB(A) och är förstÃ¥s i Quiet mode.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Sanyon har en "råare", eller "hårdare" ljud på utedelen, behöver inte för den delen vara högre och enligt SP mätningar är den inte.

Den tysta gång som man pratar om gäller innerdelen.

SP mätningar visa 63 dB(A) för utedelen och 51 dB(A) för innedelen. Jämförande siffror för tex Panasonic E9EKEB som är en mindre pump är 63/56.

Detta är verkliga siffror och jämförbara eftersom SP har mätt dom i liknande situationer, detta skiljer sig mycket frÃ¥n vad Sanyo (och Panasonic) säger som säljreklam, det Sanyo skryter sÃ¥ mycket om är 25  dB(A) och är förstÃ¥s i Quiet mode.

/C



Men man ska oxå komma ihåg luftflödet om man ändå ska jämföra ljudnivån.... Sanyo 123 har 8.8m3/min och Panasonic E9EKEB 10.8m3/min, så med med samma luftflöde så är jag inte så säker på att Sanyon är tystare än Panasonicen..... ;)



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Jobe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Ja....det blev som befarat. Grannen har efter en vecka redan klagat på oljudet. Finns det något sätt att "strypa" / "lura" utedelen, så att den går på lägre varvtal ? naturligtvis kommer detta att innebära att pumpen inte kan leverera lika mycket värme? men bättre det, än att tvingas stänga av alltihopa för grannsämjan....för då blir det garanterat ingen värme alls.
Fy vad tråkigt....!

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Ja....det blev som befarat. Grannen har efter en vecka redan klagat på oljudet. Finns det något sätt att "strypa" / "lura" utedelen, så att den går på lägre varvtal ? naturligtvis kommer detta att innebära att pumpen inte kan leverera lika mycket värme? men bättre det, än att tvingas stänga av alltihopa för grannsämjan....för då blir det garanterat ingen värme alls.
Fy vad tråkigt....!


Grannen som klagat är det han som har en Panasonic? Om det är det sÃ¥ kan du ju hävda att du blir störd av han pump sÃ¥ dÃ¥ stÃ¥r det ju 1-1  ;)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
Jag tycker det som är mest tråkigt i denna historia är grannen som klagar!
Helt fantastiskt hur en person kan störas av en sanyo 123:as utedel!!

Min utedel går på fullt nu och den hörs ju knappt....

Kan det vara den svenska avundsjukan som spökar igen?


Sen kan man ju undra, ska den verkligen blåsa på fullt i utedelen vid 19 grader börtemp och -7 ute?

Att den inte håller temp är vanligt verkar det som, så är min med, ställer jag på 25 så har jag 24 osv. så vill du att den ska komma upp i temp så får du nog ha fjärren mer i det varma.

230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Man skall aldrig förringa en grannes klagande även om det rör sig om en sjukdom!

Ett exempel!

Jag installerade en XE9EKE Panasonic hos en person i ett villaområde och det kom fram en mycket trevlig granne som berättade att hans E9DKE var avstängd av kommunen då nästa granne klagade, en kvinna som var "klagsjuk" stördes av det fruktansvärda oväsen som denna utedel förde.

Kommunen skickar folk till platsen för ljudmätning, denna fick göras om då bakgrundsbruset var för högt (utedelen hördes inte)
efter ett antal mätningar som inte visade något buller,
Beslutades att nattmätningar skulle göras, så han fick stänga av värmepumpen tills frågan var utredd.

Kvinnan klagade på allt trafik, grannar osv och på värmepumpen som var avstängd, hon såg hur fläkten snurrade i blåsten och efter hot om hårda åtgärder från kommunen så fick han låsa fast fläkten med en pinne.

Sen slutar historien då jag inte vet hur det gått men en sak är säker hans uteblivna besparing lär han inte kunna kräva ut någonstans men det är klart han har ju inte fått H-16 heller.

Jag tycker att Sanyo utedelar låter betydligt mer än Pana och att innedelarna låter ungefär lika dock verkar inte Sanyo ha någon riktigt tyst innedelsmodell!

Men jag lyssnar bara på dom vanligaste 124 123 93!
 
« Senast ändrad: 26 januari 2007, 16:15:10 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Jobe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Skall utedelen på min 123 gå på högvarv hela tiden...?
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2007, 16:12:58 »
Nej ...tyvärr, närmsta granne har ingen pump, han kan klaga med "gott" samvete.
Har ringt firman som installerade, och de påstår att under dessa förhållanden (inställd inne 19, ute -7), går maskinen på för fullt....!? de nämnde också att det kunde vara för mycket (eller för lite) gas ? med tanke på att apparaten installerades för en vecka sedan, låter det inte särskilt troligt? förresten kollar de inte det vid installationen?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Hör man en luftvärmepump in i huset som granne skall man tilläggsisolera......

Utloggad benring

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/HÃ¥bo/BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
Citera
Kvinnan klagade på allt trafik, grannar osv och på värmepumpen som var avstängd, hon såg hur fläkten snurrade i blåsten och efter hot om hårda åtgärder från kommunen så fick han låsa fast fläkten med en pinne.

Allvarligt asså.... vad är det för fel på vissa personer?!
Det kan gå åt fanders pga såna personer....och man är ju maktlös!

Citera
Hör man en luftvärmepump in i huset som granne skall man tilläggsisolera......

HAHA, så jäk*a sant! ;D
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!