Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
funderar på att köpa antingen IVT495 eller Comfortzone CE50
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: funderar på att köpa antingen IVT495 eller Comfortzone CE50 (läst 4695 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SPACE WOLF
Nybörjare på värmepumpar
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Kön:
SPACE WOLF
«
skrivet:
25 januari 2007, 14:38:01 »
Citera
Hej
Jag skall bygga nytt hus och vill ha lite tips
Vi skall bygga ett enplanshus på 137,5 m2 och jag funderar på värme pumpsval.
Vi kommer att ha golvvärme i hela huset en enkel bras kammin Nibe Contura 550 Vi är två vuxna och två småbarn.
Jag har blivit väldigt intresserad av CE50 mun funderar på kvallite livslängd och garanti support?
Vi kommer att bygga i Örebro.
Jag tycker det verkar vanskligt när CE skyler ner luften så kallt blir det inte problem med isbildning
Vi har låtit energiberäkna huset och enligt den kommer huset dra med värme och tappvatten 17000 Kwh/år
Är det någon som är duktig på att räkna på de båda alternativen?
Har ni några andra råd och tips?
MVH saab47
Loggat
Bor i ett hus i ettplan byggt 2007, 137,5m2 med golvvärme och frånlufts värmepump Nibe 410 P. Det finns också en Nibe Contura 510 installerad i huset.
Storfamiljen
Nybörjare
Karma +0/-0
Storfamiljen
SV: funderar på att köpa antingen IVT495 eller Comfortzone CE50
«
Svar #1 skrivet:
25 januari 2007, 15:40:35 »
Citera
Har haft en CE-50 i 4 veckor nu och måste säga att det varit en hel del strul. Vi bytte standardFLVP IVT-490 som ingick i huspaketet. Väljer du bort FLVP tar de även bort all ventilation och projektering ur husbygget även om det är exakt samma grejer som t.ex. en IVT pump kräver. För det första gjorde vi misstaget att köpa pumpen från ett en liten återförsäljare (husfirman vägrade byta bort IVT pumpen då de inte vågar lämna några garantiter för andra pumpar) och sen låta VVS-killarna installera den. Det skulle ju vara busenkelt att installera men det muttrades mycket om att "jag vet inte hur den här pumpen fungerar" och elfirman har satt dit en del grejer som hör ihop med en IVT installation (t.ex. utegivare). Nu när vi fått problem med växelventilen 2 gånger på 4 veckor har vvs och leverantören skyllt på varandra att det är inte deras problem. Och från tillverkaren CZ har de inte velat hjälpa till utan bara hänvisat till återförsäljaren trots att jag påtalat att återförsäljaren inte kunnat svara på alla tekniska frågor. CZ är ett litet familjeföretag med mycket begränsade resurer. Sen har jag ännu inte full koll på el.förbrukningen men visst i teorin låter det ju lovande. ca. 48kW/dag i totalförbrukning när jag läste av i elskåpet (180kvm 2-plans i mellansverige). Läset på forumet om en med nybyggt 180kvm och IVT 490 som låg på 90kW. Tilläggas kan att den låter ganska mycket men där har jag inget att jämföra med. Vi fick inte heller något överskåp ovan pannan så man kan nog ljudisolera överdelen med ventilationen med någon form av inbyggnad.
Vi funderade lite på 495:an men det verkade vara ungefär samma pengar + att gräva ner slangen samt att den ger 4kW och CE-50 5kW.
Summa summarum är det lite för tidigt att avgöra om vi ångrar oss eller inte men det verkar vara strul med alla VP/FLVP oavsett märke.
Loggat
BJohan
Expert på värmepump
Antal inlägg: 588
Karma +0/-0
BJohan
«
Svar #2 skrivet:
25 januari 2007, 18:43:09 »
Citera
Jag har haft CE50 i 2,5 år utan några större problem. Isbildning är inget problem alls. Den frostar av förångaren när det behövs. Avluften är väldigt torr, så det blir ingen is på takhuven. Avluftskanalen ska alltid värmeisoleras och kondesisoleras så det är ingen skillnad mot andra flvp:ar.
Jag valde bort IVT490 och köpte CE50 på sidan om. Min röris installerade CE50 utan problem. (Hans första CE50) Garantier är inget problem. CZ ger garanti på pumpen. Rörisen ger garanti på det han gör. Det måste han. Det behövs ingen särskild projektering för CE50. Det är bara att byta ut den befintliga värmepumpen. Jag hade väl tur att bo i Sthlm så CZ kunde rycka ut när jag hade problem med vxl-ventilen en gång i början. Sedan har den fungerat klockrent i 2,5 år.
Loggat
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.
moonwalk
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 148
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
moonwalk
«
Svar #3 skrivet:
25 januari 2007, 21:39:14 »
Citera
Jag har haft min CE50 i 1,5 år nu och jag är nöjd. Min installatör var halvbra och det var en del mindre strul i början. Kvalite'n på pumpen verkar vettig och effektiviteten är helt klart mycket bra. 5 kw (toppeffekt...) räcker för att värma en normalvilla en bit under nollstrecket, inklusive varmvatten, och det ger ju en anständig elräkning. Jag kan rekommenderar pumpen. Min andra rekomendation är att se till att installatören vet vad han gör. Det är busenkelt att installera den men man bör ha grundläggande kunskaper om VP styrning för att ställa in den. Det har många, med mkt väl godkänt, här på forumet men inte alla installatörer...
Loggat
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 754
Karma +0/-0
Kön:
Olje letare worldwide
Abuquir
«
Svar #4 skrivet:
25 januari 2007, 22:31:43 »
Citera
Ja, jag installerade min själv och då är jag ingen röris heller.
Det tog mig nog ca en och en halv dag, men den fungerar bra och även jag hade något bekymmer med växel ventilen i början men inte nu längre.
Loggat
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)
Husplanerarna
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Husplanerarna
«
Svar #5 skrivet:
26 januari 2007, 12:18:59 »
Citera
Vi köpte en 495 till vårt nya hus som stod klart strax före jul och den har överraskat positivt. Vårt hus är iofs nåtot mindre än ert (ca 120 kvm på två våningar) men den räcker verkligen med god marginal. Häromkvällen hade vi -23 grader men inte ens då gick tillskottet in. Det var t.o.m så att kompressorn stannade emellanåt. Vi har 90 meter borrhål till vår, ingen innegivare (ännu) samt en kakelugn.
Loggat
Fixaren
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1244
Karma +0/-0
Fixaren
«
Svar #6 skrivet:
26 januari 2007, 21:32:27 »
Citera
Med 137,5 m2 så fungerar 495 alldeles utmärkt, speciellt om det är jordvärme (slang i backen)
Loggat
Varför fråga när man kan göra fel själv
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 754
Karma +0/-0
Kön:
Olje letare worldwide
Abuquir
«
Svar #7 skrivet:
27 januari 2007, 07:48:49 »
Citera
Varför skaffa sig mer bekymmer och kostnader än vad man behöver? IVT 495 ger ju dessutom bara 4 Kw och det med slang i backen och skall man ändå borra kan man ju lika gärna skaffa en riktig bergvärmepump som ger mer.
Jag funderade även själv på en 495:a när jag byggde, men fann ce 50:n i sista sekund som ger 5 KW på bara frånluften. Så varför skall man lägga ner slang i backen och ändå bara få ut 4 KW, du får dessutom en extra pump som drar el så verkningsgraden minskar ju ytterligare.
Comfortzone har en som heter CE65 nu och den ger 6.5 KW ifall man nu behöver det, jag är ju iaf kanonnöjd med min CE 50 och ångrar mig inte en sekund att jag valde den istället för 495:an.
/Olof
Loggat
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)
Fixaren
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Fixaren
«
Svar #8 skrivet:
27 januari 2007, 11:29:04 »
Citera
Därför att det inte går att få ut 5 eller 6,5 kw från en CE50 under speciellt lång tid med luftomsättningen i ett hus på 137,5 m2
Loggat
SPACE WOLF
Nybörjare på värmepumpar
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
SPACE WOLF
«
Svar #9 skrivet:
27 januari 2007, 11:55:27 »
Citera
Jag kan ha problem med jordvärmen pga att det är moränjord på tomten en del sten! Jag hade tänkt att i så fall lägga 200m slang.(tomten är också kanska liten 844 m2) Borra tycker jag inte är aktuellt, för dyrt, då jag gräver slangen själv! Men ger inte CE50 ca5 Kw/h
vid ett flöde av 220 m3/h. Hur räknar man ut flödet för min kvadrat yta 137,5 och jag kommer ha 2,60m takhjöd om det spelar någon roll, är det någon som vet det? Så just nu är jag mest inne på CE50 som värmepump!
«
Senast ändrad: 27 januari 2007, 12:10:08 av SPACE WOLF
»
Loggat
Bor i ett hus i ettplan byggt 2007, 137,5m2 med golvvärme och frånlufts värmepump Nibe 410 P. Det finns också en Nibe Contura 510 installerad i huset.
Fixaren
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Fixaren
«
Svar #10 skrivet:
27 januari 2007, 12:19:32 »
Citera
En tumregel som ligger nära sanningen är att husets volymen skall ventileras ut på två timmar. 137,5 x 2,6 x 0,5=178,5 m3/h
Loggat
BJohan
Expert på värmepump
Karma +0/-0
BJohan
«
Svar #11 skrivet:
27 januari 2007, 14:13:47 »
Citera
Från början har jag för mig att CE50 gav 4,5 kW på 120 m2. Då var avluften begränsad till -15 gr. Om avluften blev kallare än så sänktes varvtalet och CE50 gav mindre effekt än 5 kW. De effektberäkningar som redovisas på CZ:s hemsida avser ventilationsflödet 220 m3/h, 180 m2. Numera tillåter man -20 gr på avluften, vilket borde göra att effekten 5 kW kan hållas även om huset är mindre än 180 m2.
Loggat
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.
moonwalk
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 148
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
moonwalk
«
Svar #12 skrivet:
27 januari 2007, 21:40:41 »
Citera
CE50 lämnar max 5 kW. I och med att den går i en timme innan den avfrostar, och sedan avfrostar i ca 10 min (beror på ventilation och inställningar), så lämnar CE50 ungefär (60/70)x5kW=4,3 kW "kontinuerligt". Varmvatten värmer den på lite lägre effekt, ca 3,9 kW. Allt givetvis förutsatt att ventilationsflödet är tillräckligt.
...Om man nu använder siffrorna för att jämföra olika typer av pumpar skall man också komma ihåg att CE ventilerar huset. Det ingår ju i konceptet och siffrorna. Väljer man berg/jord så behöver man lösa det på annat sätt och det kostar pengar...
«
Senast ändrad: 27 januari 2007, 21:55:49 av moonwalk
»
Loggat
BJohan
Expert på värmepump
Karma +0/-0
BJohan
«
Svar #13 skrivet:
27 januari 2007, 23:07:45 »
Citera
Jag har fått uppgiften att den lämnar 5 kW/cykel inkl avfrostning. Det som står i displayen på CE50 är inte något uppmätt värde utan beror på vad man ställer in i inställningarna. Den lämnar faktisk mer än 5 kW om man har stort ventilationsflöde. Den uppges ge 5 kW med 220 m
3
/h, vilket motsvarar ca 180 m
2
stort hus. Det ger heller inte kontinuerligt 5 kW, utan mer i början av cykeln och mindre på slutet när is börjar byggas upp på förångaren.
Loggat
SPACE WOLF
Nybörjare på värmepumpar
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
SPACE WOLF
«
Svar #14 skrivet:
28 januari 2007, 10:19:21 »
Citera
Hur mycket effekt tror ni jag tappar om jag lägger flödet på 180m3/h eller kan man öka flödet och i så fall hur mkt? Sedan funderar jag på om CE50 låter mkt(störande ljud) i förhållande till andra pumpar på marknaden. Den kommer stå i tvättstugan som ligger i ett ytterhörn på huset. bredvid tvättstugan ligger ett badrum och sedan har vi sovrummet. Det kanske finns några saker man skall tänka på vid installationen (ljuddämpare på av luft dämpningskuddar under pump?)
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1115
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Olof-ström
ghupost
Josth
Rillman
Raketost
macman
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info