0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är så vitt jag vet Brunnsarkivet hos http://www.sgu.se/ som ska ha protokollet. När jag fick min brunn borrad sa dom till mig att det är borrarens ansvar att skicka in protokollet. Kanske borraren redan skicka in det till dom och det därför finns en kopia där som du kan få?Annars är det tyvärr bara att tjata som gäller, ring varje morgon, lunch och kväll
Ibland monterar man T-stycken med propp på längst upp på slangen i stället för böjar, det blir enklare att avlufta systemet då. Har man sådana är det bara att skruva loss proppen och loda i slangen. Det är lätt gjort med en tyngd (en bit armeringsjärn t.ex.) och fiskelina. Ta en lång bräda, slå i två spikar och mät avståndet mellan dem. Sen är det bara att linda upp linan och räkna antalet varv. Det var inga som helst problem att känna av när lodet bottnade. Har inte provat att loda utanför slangen, i slangen var vad som rekommenderades. Förmodligen kan lodet lätt fastna om man lodar direkt i borrhålet.
Lite nyfiken, varför lodade du hålet? Stämde djupet med beställning?Ang. lodning i slangen så innebär väl det förstås att brinen måste fyllas upp igen, får bli till sommaren.
Protokollet ska levereras till kunden!Kolla med SGU om dom fått den... sen ringer du inst o säger att även SGU saknar protokollet enligt uppgift till dig. Dom på brunnsarkivet brukar va tillmötesgående.Du kan tom söka själv där direkt...Det är LAG på att borrarn har skyldighet att lämna in protokoll till dom.Vet iofs inte om det är nån påföljd, men det kanske kan hjälpa!?http://www.sgu.se/Osså brunnsarkivet, man behöver registrera sig men det kostar inget. Sen kan du söka både i kartan och på fastighet!!
Igen angående att kontrollera borrdjup; Kan man inte pumpa upp all "brine" och se hur många liter det blir för att få reda på längden i grova mått om man nu vet vad det är för slang man har? Eller "rasar det ner" en allt för stor okänd mängd i slangen tro? [/quoteDå kan slangen flyta upp och bildar ett nystan med pemslang över tomten.Det vill man INTE.
Då kan slangen flyta upp och bildar ett nystan med pemslang över tomten.Det vill man INTE.