0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag tycker att det är okej att tempen sjunker en grad inomhus när det är riktigt kallt ute.Öka TS-minuterna till 500 om du vågar ge dig in i inställningarna. Det gör att tillskottselen inte går igång så snabbt när utetempen sjunker.
Hej ,jag tycker dina värden ser bra ut och om du skall ha lika varmt så är det nog bara att bita i det sura äpplet och betala lite ts tid.Accepterar du lite kallare så dra upp ts minuterna enl tidigare inlägg.För övrigt så skall man ju ha så låg kurva som möjligt och den justeras bäst när det är typ -10 grader ute.Vad rådgivningen beträffar så verkar den ofta slå fel , skulle väl kanske ha slagit en signal till han som instalerade och påpekat detta.Mvh/Mso
Citat från: Carl N skrivet 23 januari 2007, 10:00:47Det är klart att antalet starter kunde sänkas lite, öka på VP-gradmin till kanske 90-100. Öka då även TS-gradmin till minst 500.Tipset om att strypa flödet kan verka rimligt för någon som är insatt. Jag begriper inte ett smack. Sitter ratten innanför pumpens paneler? Ska jag ta isär apparaten?Jag måste dessutom erkänna att jag inte vet var jag ställer in VP-gradmin eller ökar TS-gradmin. Hittar det inte i Nibes bruksanvisning. Kanske du kan hjälpa lite extra här?På vilket sätt påverkar flödet, VP och TS värmeutvecklingen och insatsen av tillsatsel?Hoppas jag kan lära mig med tiden. Forumet hjälper i varje fall på vägen även om det för en amatör och vanlig användare känns som en hel del fikonspråk.
Det är klart att antalet starter kunde sänkas lite, öka på VP-gradmin till kanske 90-100. Öka då även TS-gradmin till minst 500.
Sedan igår (21/1) har pumpen kört med 6 timmar tillsatsel och det ser ut att bli mer! Dessförinnan ingen tillsats alls. Temperaturen har fallit från runt nollstrecket till ca minus 8-10 grader.Är detta normalt vid den inställning jag har?Kurvlutning 9 och reglerknappen till +2 (eftersom hustrun och katterna har det kallt annars). Ingen innegivare.Ska det vara så här eller har jag något felaktigt inställt?Vad jag begrep vid rådgivningen skall tillsatsel först komma vid minus femton grader eller så... Snälla hjälp mig att få grepp om detta.
Som sagt ALLTID 24t/dygn på kompressorn vid svinkyla... sen så kan det behövas tillskott av något slag!Ekke Boo om du nu menar vad du säger... varför bytte du till en större pump
Absolut ingen fara alls, kompressorn kan gå i veckor och månader utan ett enda stopp och ändå tycka att livet är toppen...konstiga maskiner eller hur.Samma med en borra ingen fara den ska belastas max hela tiden kostnaden är ju 1/3 om man kör kompressor/borra istället för svindyr tillksottsel!!!Den 25 kw vi har den har gått ca 20 dygn utan stopp... idag kom första stoppet, bara -4 här nu!Om du tycker våra ord är svåra har jag snickrat på en ordlista Du får rulla runt det är tre avsnitt...http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.htmlSnart kommer du att svänga dig med ord så att intallatören står där som ett fån Thumbsup