0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OK, signalkablar finns inte framdraget så jag kanske var lite förhastade i mina slutsatser. Men det känns som en bisak i sammanhanget. Den stora frågan är ju lämplig dimension på värmepump för mig.Efter tidigare synpunkter från forumet så har jag lutat åt IVT alternativet men nu efter Richards mycket kloka synpunkter så är jag villrådig igen Vi pratar om en skillnad i pris på ca 10´så det är inte hela världen utslaget på pumpens lifslängd. Det viktiga är att hitta en "lagom" stor pump för mina förutsättningar.Ett praktiskt problem jag har är att placera en volymtank på 300l som IVT alternativet skulle innebära. Behövs det ingen volymtank till Nibe 1230-8? (Med en täckning ner till -14 så känns det inte som så många dagar per år jag skulle behöva elda i kaminen.)Richard: Vad har du räknat på för brine medeltemp i dina kalkyler
måste få fram lite mellis till barnen
Ett par reflektioner över Richards bräkningar.Om en 1230-8 kräver 45kWh/år i tillskottsel så tar det lång tid att tjäna in merkostnaden för en större pump (ca 10 000:- på mina offerter)Richard: När det i beräkningen anger effekt vid DUT vad antas då brine in vara?