Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jaha, dags att frÃ¥ga igen dÃ¥.... KB in och KB ut, 2 grader delta. Kan det stämma  (läst 1872 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oscgi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖdsmÃ¥l / Sverige
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dragigt gult hus!
    • Lite loggning frÃ¥n anläggningen
Som pappaledig har man tid att ägna sig åt släkt och vänners värmepumpar, en fantastisk fritidssysselsättning....

Kompisen har precis satt in en Thermia Diplomat 10kw, med 2 x 100m borrhål paralellkopplade. Han får +4 på KB in och +2 på KB ut, i mina öron låter det som en liten diff, på en så stor pump med så mycket borrdjup. Han har testat att sänka cirkulationshastigheten men utan resultat. Finns det nån som har något bra förslag på åtgärd, eller är det bra värden?
Delta på den varma sidan är ca 7 grader när pumpen är igång.

/Oscar
Hus: 255kvm uppvärmd yta, dåligt isolerat, byggt -1913. Ort: Ödsmål, 5 km norr om Stenungsund, utsatt läge vid havet.
Pump: Nibe 1215 10kWh. 2 Borrhål, 150m + 70m samt 40m jordvärme. Årsförbrukning: Totalt ca 22000kWh. Övrigt:Gamla värmepumpen från 1979(!) bytt 2003.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det kan mycket väl stämma, 2 hål på 100 meter som är parallellkopplade ger inte mycket flödesmotstånd. Han kan sätta cirkpumpen på lägsta hastighet och vara nöjd, diff KB behöver inte vara högre, däremot så vinner han inget på att ha cirkpumpen på någon högre hastighet.
« Senast ändrad: 21 januari 2007, 20:38:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad oscgi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖdsmÃ¥l / Sverige
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dragigt gult hus!
    • Lite loggning frÃ¥n anläggningen
Vet inte om jag förstod dig rätt, flödet är jag med på, men borde inte delta på KB vara större?
Hus: 255kvm uppvärmd yta, dåligt isolerat, byggt -1913. Ort: Ödsmål, 5 km norr om Stenungsund, utsatt läge vid havet.
Pump: Nibe 1215 10kWh. 2 Borrhål, 150m + 70m samt 40m jordvärme. Årsförbrukning: Totalt ca 22000kWh. Övrigt:Gamla värmepumpen från 1979(!) bytt 2003.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
Vet inte om jag förstod dig rätt, flödet är jag med på, men borde inte delta på KB vara större?

Delta KB är omvänt proportionellt mot flödet. Högt flöde ger lågt delta KB, lågt flöde ger högt.
Stryp lite på KB-slingan så får du upp delta KB om det är önskvärt.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Högt flöde pÃ¥ kalla sidan skadar inte det är bara bra...   
kör man dessutom på lägsta effekten på cirkpumpen är det perfekt!

Motståndet minskar till 1/4 om man har två parallela borror.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!