0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För kallt (-17--18) för att räcka till alltså. Jag hade räknat med att pumpen skulle räcka ner mot -15, men får nog inse att -12--13 är max, då den klarar lämna tillräckligt med effekt till min kåk. För att klara temp under det, en längre tid, så behövs en större pump, än den lilla 7.5 kW jag har. Om jag är missnöjd? Definitivt inte, ett par dagar med -15 klarar jag utan att behöva gå in med nåt tillskott Thumbsup Hade pumpen endast körts mot värmen, så tror jag den klarat att värma kåken, men nu ska den klara varmvattnet åxå, vilket den inte räcker till för, då tempen går ner mot -15 grader. Nu blir det fler å fler soltimmar, så det ska bli intressant å se vad solfångarna gör med tempen i pannan, under de timmar som de kan jobba. Å just i dag är det klarblå himmel, så jag återkommer med en "rapport" vad som hänt under den här dagen, då solfångarna jobbat färdigt. För att lösa problemet till nästa vinter, kommer en elvärmare att anslutas efter värmeväxlaren, som går in vid en viss temp, med en viss effekt i steg. Å som är tänkt att höja tempen i pannan, till vad som behövs för att klara värme å varmvatten.mvh humlan.PS. Har ännu inte gått in med nåt tillskott, då det fortfarande är varmt å skönt inomhus. Hoppas solfångarna klarar att höja tempen i pannan under dagen, så jag slipper dra igån nån ved eller oljeeldning. DS
Citat från: humlan57 skrivet 20 januari 2007, 11:01:48För kallt (-17--18) för att räcka till alltså. Jag hade räknat med att pumpen skulle räcka ner mot -15, men får nog inse att -12--13 är max, då den klarar lämna tillräckligt med effekt till min kåk. För att klara temp under det, en längre tid, så behövs en större pump, än den lilla 7.5 kW jag har. Om jag är missnöjd? Definitivt inte, ett par dagar med -15 klarar jag utan att behöva gå in med nåt tillskott Thumbsup Hade pumpen endast körts mot värmen, så tror jag den klarat att värma kåken, men nu ska den klara varmvattnet åxå, vilket den inte räcker till för, då tempen går ner mot -15 grader. Nu blir det fler å fler soltimmar, så det ska bli intressant å se vad solfångarna gör med tempen i pannan, under de timmar som de kan jobba. Å just i dag är det klarblå himmel, så jag återkommer med en "rapport" vad som hänt under den här dagen, då solfångarna jobbat färdigt. För att lösa problemet till nästa vinter, kommer en elvärmare att anslutas efter värmeväxlaren, som går in vid en viss temp, med en viss effekt i steg. Å som är tänkt att höja tempen i pannan, till vad som behövs för att klara värme å varmvatten.mvh humlan.PS. Har ännu inte gått in med nåt tillskott, då det fortfarande är varmt å skönt inomhus. Hoppas solfångarna klarar att höja tempen i pannan under dagen, så jag slipper dra igån nån ved eller oljeeldning. DS Hej Stoppade pumpen pga för kallt ute eller knallar den på i - 18 mvh Kjell
Kanske skulle du låta el värma tappvarmvattnet när det blir kallare än säg 12-13 minusgrader ute och låta värmepumpen arbeta med lägre framledningstemp mot värmesystemet istället.
japp gör som Rikard säger ett super förslag.......det lilla varmvattnet kostar gör inget när det är -15, det låter som humlan fått sitt system optimerat i storlek om du har 100% täckning till -12, skulle du sätta större pump skulle du få ruskigt många starter resten av året, & högre drivenergi......
Pratade med grannen som jag monteradein en airwell lvp 12000 -16 i helgen och inget el tillskott starkt jobbat.
Prisskillnaden mellan storlekarna är ju ganska marginell och med acc så spelar det ju ingen större roll om man överdimensionerar.Men lite imponerad över prestandan är man ju han stod i valet och kvalet på ctc eller airwell och nu tycker han att valet vart helt rätt.Enda problemet som varit med pumpen var vid avfrostning rut -5 då löste den på lågtryck men efter att justerat upp värdet för avfrostningen från 3,0 till 4,5 så har den gått felfritt.Tyvär får han köra lite hög framlednng pga att flera radiatorventiler fastnat i stängt läge. Detta skall dock åtgärdas till sommaren.