0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Faktum är att jag inte la in länken till testet för att på något sätt lyfta fram Daikin.Hade faktiskt inte läst igenom testet innan heller.Däremot så har jag hört tidigare att ett test i Finland var på gång av Thomas Schmidt på TSFS.Då vi har som policy att sälja ett brett utbud av maskiner, så skulle vi faktiskt skjuta oss lite i foten genom att försöka lyfta fram Daikin, då de övriga maskinerna vi säljer faktiskt finns med i samma test:Fujitsu, Sanyo; panasonic, Mitsubishi, Toshiba t.ex.Länken lades till för att nyansera testförfaranden samt för att skapa debatt i hur tester görs, och hur testresultaten faller ut.Intressant tycker jag det är att E12EKEB samt Hitachi får negativa COP vid -20 ºC.Är det måntro därför som endast E9EKEB testet har publicerats?Hade för mig att både E9 och E12EKEB testades hos SP ?Tomas
Och att de kräver småsaftiga 135.000:- + moms för testet.
Jag tycker mig ha lusläst detta test fram och åter, och jag finner inte följande påståenden styrkta:1. Vart i testet står det att innergivaren var isolerad?2. Vart står det att de har mätt med en innertemperatur av +30 ºC?I mina ögon så är det intressant att mäta maskinerna vid 100% last när temperaturen ligger under 0 ºC, då de flesta maskiner driver på och når sitt maximum någonstans mella 0 ºC och -10 ºC (beroende på storlek av maskin, och energibehov i huset)Tittar man på SP´s test, så visar de också bara effekt och COP vid 100% last när temperaturen ligger -7 ºC eller kallare.Att testet är "dissat" i Finland säger inget om dess riktighet.Tomas
Jag tror inte VPGR säljer sina Daikin på forumet precis, däremot kan nog Northkingen sålt några fujitsu åt honom... ......nu till saken jag gillar heller inte alla test, men varje test tillför alltid något om pumparna......sen om man tycker testet är dåligt, så läs det inte mera efter sen...............
Northkingen:varför spekulera som du gör?Rickard ställde Daikinfrågan strax innan, och jag besvarade den.Om du nu vill veta var vi tjänar nest pengar så är det på Nocria.Att jag personligen gilar Daikin är i sammanhanget lika relevant som att jag anser Barilla bäst på pasta, och Mercedes bäst på bilar.Vi har alla våra favoriter, inget konstigt med det.NisseGurra sammanfattade det väldigt väl, jag säljer inga produkter på forumet.Vill minnas att innan du köpte din Nocria så fick du lite länkar och info om maskinen av mig?Och inte försökte jag övertala dig att ta en Daikin?Tyvärr handlar denna tråd nu om allt annat än vad som var tänkt: nämligen testresultatet samt testförfaranden.Tomas
Jag vet inte precis vad Panasonic hade kunnat testa fram hos SP, som gjorde att de inte fick fel på sina maskiner.(om det nu är H16 du syftar på?)Tomas