0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så ett hus med riktig isolering, solfångare och modesta elvanor borde komma ner i 6-7000kwh/år.//Peter
En "riktig" (mark eller bergvärme) värmepump hade tagit dig ned till 14 000 på en gång.Jag tror det hade blivit billigare än att köpa allt annat som du köpt/skall köpa.Det var i alla fall den slutsats jag kom fram till när jag investerade.
Tänkte först fråga om du är onykter, men "ombestämde" mig.Vi gjorde av med 14400Kwh på vårat 155m2 enplanshus från 1974 under 2006. Huset ligger i Göteborgsområdet, vi är i snitt 3pers i hushållet.2 datorer står på dygnet runt, åtminstonde 16 timmars "tvförbrukning" totalt per dag.Så ett hus med riktig isolering, solfångare och modesta elvanor borde komma ner i 6-7000kwh/år.Om dit hus stått här i norr skulle din förbrukning varit över 30000kw för att komma ner i din förbrukning räcker det knappast ens med bergvärme //Peter
Citat från: pfroven skrivet 18 januari 2007, 20:07:16Om dit hus stått här i norr skulle din förbrukning varit över 30000kw för att komma ner i din förbrukning räcker det knappast ens med bergvärme //Peter
Om dit hus stått här i norr skulle din förbrukning varit över 30000kw för att komma ner i din förbrukning räcker det knappast ens med bergvärme //Peter