0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bistro, du sitter inte i Sjöhagen?
Förstår att det är många som inte varit riktigt insatta i värmesystemet när man köpt ett nytt fint kanske nyckelfärdigt hus. Självklart har man trott att standarden på värmepumpen är lika bra som standarden på allt annat som man kollat in jättenoga (kakel, kök spotlights osv..) Nu tror jag inte att man behöver få allt för mycket panik om man nu fått en 490 eller Nibe 360. Även om den månatliga förbrukningen under vintermånaderna känns saftig, så är det inte så stor skillnad om man ser på årsbasis. Om ni räknar med att ni förbrukar 2000kwh per månad under de fem kallaste månaderna, så kan ni troligtvis max spara in hälften av dessa med hjälp av att byta mot en kraftigare flvp. Alltså ca 5000kwh --> 5000kr per år. (resterande månader räcker er pump i princip lika bra som en cz)Om en uppgradering kostar er 40000 så tar det 8 år innan den är intjänad. Det kan iofs vara motiverat, framför allt om elpriserna stiger. Det jag vill tipsa om är bara att det kan vara bra att vänta ett år och summera helårsförbrukningen. Det kan ju vara så att det inte kommer att löna sig att uppgradera, eller så märker ni att det är bäst att borra. Planerar ni dessutom att sätta in någon kamin eller täljstensugn så ändras ju kalkylen igen till er befintliga pumps fördel. Det finns ju även andra alternativ än att slänga ut en ny, fungerande flvp med för liten kompressor. Kanske en vattenmantlad pelletskamin, en luft/vatten dockad till er flvp. Själv har vi en tung täljstensugn och det funkar bra.
Han rekommenderade istället att komplettera med en luft/luft VP. Vilket jag är lite skeptisk till, då jag inte förstår hur det påverkar 490'ns reglersystem och effektivitet.
Finns säkert andra här som kan ge dig mer konkreta råd och det kostar ju säkert en del och det är för bedrövligt att det skall behövas i ett nybyggt hus när detta kunde ha ordnats redan när huset projekterades och senare byggdes.