Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OFFICIELL TRÃ…D: Riktigt billiga luftvärmepumpar !  (läst 54951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #60 skrivet: 07 maj 2007, 00:11:26 »
Du kan välja vilken gas Du vill ha där ifrån. Pratade med Energimyndigheten i fredags
om olika gaser, det var på deras test lab där dom provar pumpar han tyckte inte
det var någon större skillnad mellan gaserna 404, 407, 410 eller 417 var nog mer
andra saker som gjorde dom bra eller mindre bra. Det ser man om man läser här på
forumet, det är inte gasen som det är fel på, verkar mer vara fel på installatören.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #61 skrivet: 07 maj 2007, 11:32:39 »
Har roat mig med att hämta in prisuppgifter på "fulpumpar" från Kina, å generellt så ligger dom på ca 25% av utpriset i Sverige med jämförbar pump. T.ex ca 8000 sek för en 7,5kW/380V-3fas L/V-pump å ca en 1000-lapp mer för en 10kW pump. Mindre å enklare pumpar får man för "ingenting"... Men det är förstås en del problem, vissa kräver rätt stora kvantiteter vid köp, men inte alla, å så tillkommer förstås frakt m.m. Fast dom stora kedjorna lär ju köpa in massor framöver, så priser kring 15000 sek för en bra L/V-pump lär säkert dyka upp. Troligen får Vi även se riktigt billiga L/L pumpar på t.ex byggvaruhusen, säkert under 2500 sek.

mvh humlan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #62 skrivet: 07 maj 2007, 12:18:49 »
Undrar hur många "Nordic Air" - historier vi har osett...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #63 skrivet: 07 maj 2007, 12:44:10 »
Undrar hur många "Nordic Air" - historier vi har osett...

 ;D ;D Det blir nog en hel del sÃ¥n´t tyvärr. Det brukar ju vara den vanliga gÃ¥ngen, med alla produkter, innan marknaden sanerat sig själv. Vi fÃ¥r hoppas dom "lurade" hittar hit, sÃ¥ att det snabbt gÃ¥r att fÃ¥ stopp pÃ¥ de värsta rötäggen. Annars sÃ¥ ser det ut att finnas mÃ¥nga fina pumpar att köpa in numera, men tyvärr lär väl mÃ¥nga mindre nogräknade importörer, välja billigt skit istället. Bara för att tjäna lite snabba pengar.....

mvh humlan.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #64 skrivet: 07 maj 2007, 16:51:21 »
Troligen får Vi även se riktigt billiga L/L pumpar på t.ex byggvaruhusen, säkert under 2500 sek.

mvh humlan.


Tror inte under 2500:- det är 2000:- utan moms och sen tull och frakt och hamnavgifter,
det är minst 200:- för det sen ska Du köpa den för kanske 1500:- för en billig pump.
Du kan då inte lämna någon garanti för finns inget utrymme för det.
Tror inte det finns någon så dum i Sverige som skulle göra det.
Även om det är billigt i Kina så skänker dom i bort sakerna.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
säg att man får en hyfsad luft luft för runt 10 000 installerat å klart,då är det värt var enda kr

att det som i dag ska kosta 19995 kr e lite för dyrt om man ska ha maskinen i en sommar stuga
men för 10 000 e det vettigare

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #66 skrivet: 07 maj 2007, 17:29:41 »
Troligen får Vi även se riktigt billiga L/L pumpar på t.ex byggvaruhusen, säkert under 2500 sek.

mvh humlan.


Tror inte under 2500:- det är 2000:- utan moms och sen tull och frakt och hamnavgifter,
det är minst 200:- för det sen ska Du köpa den för kanske 1500:- för en billig pump.
Du kan då inte lämna någon garanti för finns inget utrymme för det.
Tror inte det finns någon så dum i Sverige som skulle göra det.
Även om det är billigt i Kina så skänker dom i bort sakerna.

En billig pump kostar några hundralappar, Du köper 10000 st så frakten blir låg. Tot kostnad under 1500 sek = vinst 1000 sek. Tänk på att jag inte avsåg privatpersoner, utan stora kedjor som t.ex Silvan m.fl.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #67 skrivet: 07 maj 2007, 18:05:30 »
Ok, ett litet experiment för att se hur pass mycket Ni eg vet om prissättningen på L/L pumpar i Kina :) Fråga: vad koster 5st av den här skitpumpen, jag vill veta st priset? Altså ett fullt möjligt köp för vilken privatperson som helst att göra tillsammans med andra. Logiskt sett så är detta pris, mycket högre än vad en större kedja kan köpa in den för....

NÃ¥ja här är en bild pÃ¥ skitpumen jag frÃ¥gar om pris pÃ¥..., en riktig skitpump  ;D ::) ;)

mvh humlan.
« Senast ändrad: 07 maj 2007, 19:29:10 av humlan57 »

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #68 skrivet: 07 maj 2007, 18:41:18 »
Ursäkta jag trodde det var luft /vatten. Men frakten på en container är c:a 35.000:- och i den går det in c:a 250 L/V pumpar små upp till 10kW och drygt hälften L/L pumpar.
Så håller med om att L/L pumpar kommer finnas riktigt billiga.
Men frågan är om någon stor kedja vill sälja till det priset med garanti Sc:,h
Men privatimport utan garanti som vilken beg. del som helst kommer nog att finnas att köpa.
L/V utan garanti kommer säkert också att finnas för under 10.000:-
är vad jag tror.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #69 skrivet: 07 maj 2007, 18:47:08 »
Ursäkta jag trodde det var luft /vatten. Men frakten på en container är c:a 35.000:- och i den går det in c:a 250 L/V pumpar små upp till 10kW och drygt hälften L/L pumpar.
Så håller med om att L/L pumpar kommer finnas riktigt billiga.
Men frågan är om någon stor kedja vill sälja till det priset med garanti Sc:,h
Men privatimport utan garanti som vilken beg. del som helst kommer nog att finnas att köpa.
L/V utan garanti kommer säkert också att finnas för under 10.000:-
är vad jag tror.

35000 sek..., 13-15000 sek är det väl för en 20'  Sc:,h Ã…tminstone är det dom siffror jag har. Skitsamma förresten, det är smÃ¥potatis i sammanhanget.

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
får jag gissa ?

jag tippar på att en maskin kostar ca 2500-2800 kr st ..inkl frakt skatt å tull hemma i sverge

frakten gissar jag ligger pÃ¥ runt 15 000-20 000  kr för en 40 fotare Ã¥ det rymms mÃ¥nga pumpar i en sÃ¥n ...

problemet e ju att allt ska betalas i förväg ,,,det låter inte farligt att ge 2400kr för em pump men då det är 300 pumpar i lådan e det lite drygare

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Frakten kostade för mig 13000:- för en 20 fotare från kina då jag tog hem ett gäng fyrhjulingar.
Styckpris på Chunlan i kina är gissningsvis mellan 500:- och 800:- kronor beroende på hur många man beställer.
Dom sålde Panasonic PE9DKE i en butik i Hongkong för knappt 100 US dollar och då var det en butik för vanliga konsumenter så Chunlan borde inte kosta så mycket.
Nu kan du avslöja vad Chunlan kostar ;)
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #72 skrivet: 07 maj 2007, 19:28:18 »
hej
får jag gissa ?

jag tippar på att en maskin kostar ca 2500-2800 kr st ..inkl frakt skatt å tull hemma i sverge

frakten gissar jag ligger pÃ¥ runt 15 000-20 000  kr för en 40 fotare Ã¥ det rymms mÃ¥nga pumpar i en sÃ¥n ...

problemet e ju att allt ska betalas i förväg ,,,det låter inte farligt att ge 2400kr för em pump men då det är 300 pumpar i lådan e det lite drygare


Jag har ju skrivit att det gäller vid köp av 5 st pumpar, utan frakt, tull, moms å ev andra utgifter. Dom utläggen går inte mer än att uppskatta, det blir olika då det boror på hur man lyckas med att ta hem dom. Tänk åxå på att den här "skitpumpen" troligen tillhör dom dyrare pumparna från Kina..

mvh hmulan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: OFFICIELL TRÅD: Riktigt billiga luftvärmepumpar !
« Svar #73 skrivet: 07 maj 2007, 19:35:44 »
Frakten kostade för mig 13000:- för en 20 fotare från kina då jag tog hem ett gäng fyrhjulingar.
Styckpris på Chunlan i kina är gissningsvis mellan 500:- och 800:- kronor beroende på hur många man beställer.
Dom sålde Panasonic PE9DKE i en butik i Hongkong för knappt 100 US dollar och då var det en butik för vanliga konsumenter så Chunlan borde inte kosta så mycket.
Nu kan du avslöja vad Chunlan kostar ;)
mvh
TS

Bra gissat  Thumbsup Fast Du blir nästan "diskad" dÃ¥ Du varit ner Ã¥ kollat  :) ;) Svaret är iaf 832 sek, vid köp av 5 st, Ã¥ dÃ¥ är det inget pris som förhandlats fram. Ã… billigare finns, sÃ¥ det där är inget direkt bra pris. Tänk dÃ¥ vad en stor butikskedja kan köpa in dom för, som dom sen levererar frÃ¥n ett centrallager inom EU. Säkert inte mer än 5-600 sek/pump  :)

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
hej
för 5-800 kr e det då en jävligt fin maskin =)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!