Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kombinerad balja/slang till avrinningsvattnet  (läst 4072 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
Kombinerad balja/slang till avrinningsvattnet
« skrivet: 15 januari 2007, 18:35:55 »
Min ena balja till He 12:an gick sönder nu när jag skulle banka loss isen och det blev ett litet hål i botten.

Jag ställde återigen baljan under pumpen och den fylldes som tidigare med is. Det lilla hålet frös igen direkt.

Detta fick mig att fundera på att göra en 2 stegskonstruktion.

Balja under pumpen på ett litet stativ.
Ett litet avloppshål i botten med en slangkoppling till en friliggande slang som leder vattnet en bit bort från huset.

Vid minusgrader fryser hålet igen och då tömmer man iskakan i baljan som vanligt.
 
Övrig tid så tömmer sig vattnet via slangen.

Detta borde absolut fungera och man slipper extrakostnaden för att driva en värmekabel.

Någon som provat detta?


Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kombinerad balja/slang till avrinningsvattnet
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2007, 18:58:33 »
Jo jag har prövat detta som du säger, med slangkoppling och allt, och föralldel vid milt väder så sköter den ju sig själv, men vid frost så blev den ju ännu besvärligare att tömma med slang och allt. Slangkopplingen gjorde ju också att det blev värre att få ut iskakan vid frost, så jag kom ganska snabbt på att det var en riktig B-lösning som inte var mkt värde i och den kunde man ju lika gärna vara utan. Det var därför jag lade ned lite extra energi och byggde en riktig anordning för att ta hand om avisningsvattnet och som fungerar till 110 % oavsett väderlek. Jag har kompletterat den med en värmekabel 10 watt/m, men eftersom jag har isolerat ordentligt behöver jag inte sätta på värmekabeln förrän det blir ihållande kallare än - 10 grader. Enstaka nätter på ned till - 10 grader är alltså inget problem, och dessutom för dem som tvekar huruvida de behöver trågvärme så behöver man inte detta med min anordning för avisningsvattnet, därför att det ligger en skumplastskiva och trycker tajt mot bottentråget vilket ger riktigt god isolering.
Om du är intresserad kan du gå in på nedanstånde länk som börjar med en beskrivning, därefter scrollar du ned på sidan så finns där ca 7 st bilder.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5588.30
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Kombinerad balja/slang till avrinningsvattnet
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2007, 19:39:50 »
Det där kan nog vara ett bra alternativ.

Blir ju en ganska snygg och diskret installation.

Problemet är att tempen där jag bor kan dra ner mot -35 till -45 grader (-46 grader som kallast) och då brakar nog även en sådan här låda åt h-vete om det blir is i den.
Det krävs nog en rejäl värmekabel i alla fall.

Du har nog rätt i att en slangkoppling krånglar till det vid tömning.

Man får nog i stället tänka mera i termer av hål i botten på baljan och en svagt lutande friliggande hängränna.

Men, det absolut bästa hade ju varit att sätta tillbaka pipen i bottentråget, en slang med kraftig värmekabel som är kopplad till avfrostningen på pumpen, dvs går igång när pumpen avfrostar.

Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kombinerad balja/slang till avrinningsvattnet
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2007, 21:00:10 »
Hej gonzo! Glöm hängränna och även pip i bottentråg med kraftig värmekabel, det kommer inte att funka. Hängrännan blir till isberg och alltså ingen nytta med, och pipen i bottentråg med slang och kraftig värmekabel skulle bli oekonomisk om den är i drift hela tiden, och om den skulle gå endast vid avfrostningar så räcker det inte till på långa vägar för att få en funktionsduglig anläggning. Poängen med min anläggning är faktiskt isoleringen som gör att den både blir driftssäker och ekonomisk, och det är därför som man endast behöver köra värmekabeln från ca 10 minusgrader och lägre. I ditt fall skulle samma sak gälla, dvs vid ca 10 minusgrader slår du på värmekabeln och låter den vara på ända tills temperaturen är nere på 7-8 minusgrader igen, då kan du slå av den. Jag vågar lova dig ganska många kaffekakor på att min anläggning faktiskt klarar även ned till dina temperaturer med värmekabeln 10watt/m ständigt påslagen, under förutsättning att du inte fuskar med isoleringen, utan gör så som jag har beskrivit. Men Gonzo, jag tycker att eftersom det är lite pysslande med detta, så om du funderar på samma lösning som jag föreslår, så ta detta som ett litet projekt till våren/sommaren, och med målsättning för en nästa säsong utan minsta bekymmer med avisningsvattnet. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Kombinerad balja/slang till avrinningsvattnet
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2007, 21:35:28 »
Får väl göra ett projekt till sommaren.

Jag är lite skeptisk till att det funkar i dessa temperaturer, men om det gör det så........... :)

Att tömma isbaljan är ju, förutom filterrengöringen, en klar nackdel med LL.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

gano

  • Gäst
gano
SV: Kombinerad balja/slang till avrinningsvattnet
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2007, 22:30:23 »
Igår satt jag och funderade på en sak.

Ett stativ i form av en låda med tre väggar. En tratt som samlar ihop vattnet till ett rör under maskinen. Röret går ner till dagvattnet. Sedan fyller man utrymmet under maskinen med isolering och sätter en skiva framför. Ingen värmekabel.

-Fryser det ?

MVH/Gano

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kombinerad balja/slang till avrinningsvattnet
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2007, 23:26:54 »
Det låter bra Gonzo att du avser att köra detta projekt till sommaren. Jag är också säker på att du inte behöver vara orolig för att det inte skulle fungera ned till dina temperaturer i Norrland. För en sak kan du i alla fall vara säker på, och det är att skulle det inte fungera med den här anläggningen, så lär det inte fungera med något annat heller. Det här med värmekabel 10w/m, det har jag i min anläggning en 4 meters som går till dagvattenledningen (stuprör) och dessa är en sk självbegränsande värmekabel färdig att använda komplett med jordad stickpropp (vilken man klipper bort och ansluter direkt till kopplingsplinten till pumpen via separat brytare). Denna kabel anpassar sig efter omgivningens temperatur, ingen termostat behövs, som det så vackert heter. Detta innebär konkret att mina 4 meter * 10 w = 40 watt tror man, men jag har själv provat den t.om på sommaren, och när man slår på den så tar den ca 65 watt, och sjunker sedan sakta för att när den har fått upp värmen (temperaturen) efter ca 20 min så kan den komma ned till ca 34 - 35 watt totalt och ligger där sen, lägre än så kommer den inte.  Därför är det så  viktigt att man isolerar slang och behållare noga som man lägger den i. Om man inte skulle isolera, vilket inte alla gör så innebär det att den går på maxvärde hela tiden, dvs ca 65 watt (för 4 meters). Det skulle vara roligt om du vill ge mig lite feed back framåt nästa vinter när du har byggt och satt anäggningen i drift.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Kombinerad balja/slang till avrinningsvattnet
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2007, 15:33:25 »
Jag återkommer med feedback.

Det blir spännande att se om det funkar i riktigt bistert klimat.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!