0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sitter och lurar lite på vad som tänkas kan vara lägsta utetemp för mig innan TS går i.Om man tittar på reglerkurvorna i Nibes manual och då speciellt min, kurva 6 med förskj. -2 så antyder den att vid -40º så motsvarar det 49-50º i VBf. Nu är det så att jag har i skrivande stund -26º, och VP verkar orka pressa upp VBf i ca:47º(VP visar 2º mer än mina egna, trångt och inte så bra monterade givare). Detta borde betyda att jag med lite tur klarar åtminstone, javadå? Vad tror den samlade expertisen?Måste säga att jag är våldsamt positivt överraskad, att jag(VP) klarar så kallt utan TS.... ThumbsupTJOHOOOOOOO!
Riktigt bra Thumbsup Det är ju inge kul med elpatrondrift, gissar att du haft det tidigare så du är nöjd på sånt
Du har fortfarande ca 0 in från markslingan
I umeå har vi köldrekord på -9 och vi har haft Göteborgsväder i snart två månader!!
Har tidigare haft två anläggningar med markolektor och vad man får räkna med är ju att ing vb kommer att dala ett par grader neråt i slutet av februari
kan du inte bara vrida upp ratten på max o vänta nån time o se vad pumpen orkar? blir lita varmt inne, men du får ju fram ditt "skrytvärde"
Svårt att fatta att en del hus tex i Skåne kan behöva samma effekt vid +-0 ute!!!!! Men isolering torde va ett ganska okänt begrepp där? För landet skulle det nog gå spara enorma mängder med energi genom att tilläggsisolera hus som nästan saknar isolering...
Som isolering på huset har du väl också några meter snö? Det är skillnaden mot skåne.
Citat från: Bertil skrivet 11 januari 2007, 18:08:46Svårt att fatta att en del hus tex i Skåne kan behöva samma effekt vid +-0 ute!!!!! Men isolering torde va ett ganska okänt begrepp där? För landet skulle det nog gå spara enorma mängder med energi genom att tilläggsisolera hus som nästan saknar isolering...Kom å tänka en sak nu på morgonen, med temperaturen nedåt -30º. Mitt hus är byggt 1943, består av spontade inner och ytter väggar. Tjockleken är 25cm, betyder alltså att isoleringstjockleken är 20cm, SÅG/KUTTERSPÅN!Såg/kutterspån måste ända vara ett ganska bra isoleringsmaterial iom att jag klarat detta utan TS, det är samma på kallvindan, ett lager på ca:20cm, och ovanpå har jag lagt 50mm gullfiber.Fortfarande ännu ingen TS, men inatt har VP gått konstant sedan 00:30 fram till nu på morgonen.
Det är stor skillnad om pumpen slipper "göra" vv, jag har en 60l elberedare som jag ibland startat vid långvarig kyla... varje vv cykel gör att värmen i rad.kretsen sjunker kraftigt, sen tar det enorm tid innan min vp når maxtemp pga av den stora vattenvolymen.Vid kontinuerlig värmedrift klarar jag 3-4 grader lägre utettemp utan tillskott. Räcker inte det då brukar jag strypa/stänga av några radiatorer i källaren (gammaldags sval källare) Då klarar jag riktig kyla!tempen i källaren sjunker hur lite som helst, max 2 grader om jag stänger värmen en vecka. Jag har 100 mm tilläggsisolering på källarväggen.Räcker inte det då stryper jag flödet på 2 radiatorer i trapphuset.Men man måste observera frysrisken! lite kalldrag så kan det va kört!Snål?Inte då heller