0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan !!Äntligen har mina 2 sanyopumpar kommit. Nu skall de "bara" monteras så att drifttagningskillen kan komma..Så mitt första problem: Jag vill montera innedelen ovanför ytterdörren eftersom det är bäst ur spridningssynpunkt, men det är trångt så jag tar bort list runt dörr så innedelen hamnar längs ned på dörrfodret (heter det så?), nåväl det kommer alltså inte att gå att dra rören rakt ut bakåt som rekomenderas av sanyo, utan det jag funderar på att göra är att dra röret rakt ut åt höger från innedelen ungefär 0,5 m, och sedan i 90 grader vinkel ut genom väggen. På utsidan så blir det en ny 90 graders vinkel uppåt till utsidan på takfoten och sedan en ny 90 grader för att röret skall kunna följa takfoten bort mot gaveln på huset där utedelen skall placeras någonstans. Vad tror ni om att ha så många 90 graders vinklar, är det något negativt med detta ?Röret kommer också att ligga högre än innedelen en bit, finns det något problem med detta ??Hur fungerar värmetransporten från utedelen till innedelen, den transporteras inte genom att vätska cirkulerar som i ett vattensystem där man har en cirkpump som sk öter transporten av energin ? (Lite novis på detta)Jag skickar med en liten illustaration av problemet eftersom texten är lite rörig.
Krök rören i mjuka generösa radier inom kanalerna (+lite marginal för temp-expansion) så blir det inget extra motstånd för gasen, vare sig av veck eller kraftiga virvlar i krökarna.
går inte pumpen att ha på framsidan?...hur många meter rör blir det sammanlagt??.....jag har sett ett par installationer ungefär som du beskriver & det första man tänker på när man ser det är att oj vad plastskenor dom har dragitt över kåken, skenorna har en tendens att synas mer än ytterdelarna när dom väl är på plats......... studs
Efterfyllning är ett måste i ditt fall 20g per meter över 7m,är det övervåning på huset om inte går det kanske dra rören via vinden eller ovanför underspikningen
...Antalet rörböjar är ett mindre bekymmer ifall man gör "snälla" böjar, eller ?
Personligen hade jag aldrig monterat en pump till mig själv med mer än 5 meter rör. men till vissa kunder som har bestämt sig å monterar man ju, men aldrig till mig själv............... jag avråder alla mina kunder som funderat i dom banorna också......13 m rör....då har du förluster kan man säga.....
om man säger att din granne har 13 m rör & den kall fyllas med 15 g över 7 m så fattas det väl 90 g det är väl ca 7% av den totala mängden i en 124 så det gör nog skillnad alltid........
Hallå.....om du har låt säga 10 minusgrader ute & har tolv meter rör på utsidan som gasen skall gå igenom så blir det klart mer förluster än på låt säga 5 meter, jag tycker själv att 5 meter är ganska långa rör att dra på utsidan......& nu till den frågan som kommer....rören är ju isolerade...javisst är dom det men hur mycket? dom är isolerade för kyldrift kan man säga.......alltså när pumpen skall gå som a/c.......gasbrist är aldrig bra....sök på det här på forumet så får du alla svar du behöver.........Har du sovrum på innanför den väggen du hänger pumpen på?? Jag skickar ett mess till dig......