0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Ett gradminuterunderskott man fått förra måndagen...betas av nästa lördag.
Jag har aldrig påstått att det räcker med att höja värmekurvan med 0,35°C.
Om man följer Thermopanels rekommendation och beräkning, så räcker en ökning med 0,35°C deltaT (rum/radiator) för att höja rumstempen 1°C, i ett hus med VB-bör på 42°C och rumtemp 22°C.
Bertil...när du skriver att "Kylan slår in nåt hemskt"...så undrar jag om den inte slagit in tidigare....typ vid 700 - 1 300 gradminuters underskott. Börjar förstå anledning till att Thermia har sänkt max-gränsen för TS-start.
Har för mig att din pump orkar max 42° på framledningen vid värmedrift. Om jag räknar på de TP 22:or som jag nämnde tidigare, så avger de 7 090 watt vid 42/35 och rum 22°C. Ditt börvärde/värmebehov är 45°C d.v.s. 45/38, vilket då ger ett underskott på 1 700 watt per timme.
3 kW elpatron aktiveras och höjer framledningen 3°C. Börvärdet nås och gradminuterräknaren slutar att räkna minusminuter, trots att det är underskott om ytterligare 90 gradminuter per timme.
Angående start en solig vårdag:Inte vet jag hur din kurva ser ut, men om jag inte ser helt fel på sid 21 i eko-skotselanvisning.pdf så är börvärdet 28°C vid +5°C och kurva 30. 1°C övertemp ger då nytt börvärde om 25°C. Din Villa 75 kommer att räkna minusminuter trots att det inte finns värmebehov. Detta förutsatt att Rum-bör är 20 eller högre.
Lycka till med IVT-konverteringen, men glöm inte att ge rum-komp 5°.
Angående rum-komp 5.IVT reglerar börvärdet när rumstempen är 0,1° från rum-bör d.v.s den höjer/sänker börvärdet med 0,5°. Har det gått så illa att det är 1° över eller undertemp så är det en fördel att den justerar börvärdet 5°.
Angående hysteres:Mitt exempel med VB-bör 42° och är 43°, sänker VB-f till 36° vid kompressorstopp. Efter några minuter sjunker VB-f ytterligare 1°. Då finns ca: 10 till 20 minusminuter på räknaren d.v.s. det fattas 80-90 gradminuter till start.Om inte jag räknar fel så ligger nu VB-f på 35° d.v.s. 7° under börvärdet. Anser du att den inte startar på hysteres, utan väntar till räknaren står på -100?
När du konverterat till IVT, styr du på VB-r och därigenom är börvärdet 7°. lägre. Det justerar du med rum-bör typ 2 steg lägre än du har idag.Hur du och jag har det med våra pumpar, är helt ointressant. Det är de medlemmar som ställer frågor som jag anser skall besvaras med korrekta svar.....och inte med "jag har....och det är bäst"
Du skrev detta.... var det en grad fel isåfall??
Jag har bara 6 kw, den går in och räknar av minusminuter tills är stiger 3 grader över bör. Då stannar den...
Är det nån som reflekterat över att frågan om man kan se antalet starter, besvarades redan i andra inlägget i denna tråd?Kan man inte en ny tråd om reglerteknik istället så det finns en chans för läsarna att förstå vad det handlar om?
Jag är det första att be om ursäkt för att vi har förstört tråden :-[ :-[ Men jag bemöter dom felaktigheter som jag upptäcker i forumet, det är väl meningen att det ska va så!