0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Anders , som den sitter på bilde så skulle det mycket väl vara en tempgivare (termokontakt) som bryter motorspänning vid över temp.Man kan ju kalla det för "motorskydd" om man vill.Vem vet säkert ,inte jag i alla fall men jag överlever ändå /mvh Mso
Nästan alla maskiner med scoll har fasövervakning.
Citat från: overlander skrivet 18 januari 2007, 21:50:04Nästan alla maskiner med scoll har fasövervakning.Ja så att man kan bestämma rotationsriktningen, men löser fasövervakninen ut om det fattas en fas? Eller är det motorskyddet som får ta det?AndersA
De flesta löser ut om det fattas en fas.
Det är ju skillnad om det är ett överhettningsskydd eller automatsäkring som sitter i kompressorn. Jag skar upp en kompressor, och den var bestyckad med en automatsäkring på varje lindning. En sån måste kompletteras med ext. motoskydd som löser om en fas faller bort. Överhettningsskyddet skall ju kopplas till manöverkretsen. Båda bör enligt min mening vara manuellt återställbara.
Efter att ha läst en del här så verkar ni tro att ett motorskydd som är ställt i automatläge återställer sig helt själv så är inte fallet.PÅ en Nibe vp så stannar maskinen å visar hp/ms-larm oavsett i vilket läge motorskyddet står i manuellt eller automaläge.Skillnaden är bara att ett manuellt motorskydd måste resetas genom att trycka in en knapp, i automat läge räcker det att återstarta maskinen genom att slå av den å slå på maskinen igen. Man slipper alltså ge sej in å leta efter motorskyddet.Och denna funktion är det nog lika på i alla vp med lika motorskydd som Nibe har...