0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Per F... Gotland då förstår jag, varm o go höst pga av havet... lite avis faktiskt Gotland ären underbar plats....
Här i jämtland biter vi på naglarna redan i början på november...Jag har siffrorna på jobbet hämtar dom sen.... det är SMHI´s normalgradsstatistik jag har....
Första året med vp.... du är du verkligen påläst må jag säga...... jobbar du inom branschen? eller har du "läst" på?
Ang jeppes pump.... jag har en 7,5 kw pump tidigare förbr. ca 25´kwh till värme/vv.Om Jeppe har 35`... om man tar 35/25*7,5 får man 10,5 kw snyggt eller hur... då blir tillskottetförsumbart.... har man stora gamla radiatorer med mycket stor vattenvolym då blir det inte för mycket starter heller....... hos mig tar det ca 10 minuter innan returtempen börjar stiga och detgår med krypfart..... även vid temp kring 0 ute... jag fattar inte varför man ska välja så små pumpar.
På Gotland plågas ni av högt elpris?? det kostar väl lite att få "ut" strömmen?
Jag har trähus.... kanske som tilläggsisolerat renstängsel..... och 50 år gamla fönster.. men gjorda av tjärnfura, hur friska som helst, finns inte en tendens till röta.... peppar peppar....dom hoppas jag får fylla 100 år nån gång...
Äntligen har jag kommit till graddagarna här kommer Jämtlandsjuryns siffror.... (Frösön).
Kul med elen.... vindkraft? kolkraft? oljekondens? inte fastbränsleeldat värmekraftverk väl?? Jämtkraft byggde ett värmekraftverk nyligen det slukar hur mycket sk GROT (grenar rötter o toppar) som helst... flera långtradare i timmen.....
Svaret jag fick var följande:Norm huset förbrukar 221 kwh/m2 och år och mitt 327 kwh/m2 och år.för en 7 kw pump behövdes 270 m aktivt borrhål för 85% energitäckningför en 9 kw pump behövdes 290 m aktivt borrhål för 91% energitäckningoch han rekomenderade en 12 kw pump behövdes 300 m aktivt borrhål för 98% energitäckning